ماهان شبکه ایرانیان

چگونه میزان هوش عاطفی خود را بسنجید و مدیر بهتری شوید

مجموعه‌ای از مهارت‌های انسانی که تعیین‌کننده چگونگی کنترل رفتار و روابط‌مان هستند، بسیار مهم می‌باشند. از خودتان این سوال ها را بپرسید تا متوجه چگونگی سنجش آن شوید.

 

مجموعه‌ای از مهارت‌های انسانی که تعیین‌کننده چگونگی کنترل رفتار و روابط‌مان هستند، بسیار مهم می‌باشند. از خودتان این سوال ها را بپرسید تا متوجه چگونگی سنجش آن شوید. 

وجود هوش عاطفی (اینکه چگونه ما رفتار خود و روابطمان را کنترل میکنیم) نشانه بارزی در مدیران و رؤسای سازمان‌های مختلفی در سراسر جهان می‌باشد. این مجموعه از مهارت‌ها به دلایل مختلفی بسیار پر اهمیت می‌باشند. برای مثال، در ایجاد ارتباطات مهمی که بر بهبود عملکرد کاری‌مان تاثیر گذار هستند، تمام اجزای هوش عاطفی نقش مهمی بازی می‌کنند. مثل خودآگاهی، کنترل رفتار خود، آگاهی اجتماعی و کنترل ارتباطات. 

تصاویر گرافیکی

Getty Images

از خودتان بپرسید که چگونه این کارها را انجام می دهید:

بینش هیجانی و خودآگاهی: آیا می‌دانید چه چیزی شما را عصبانی و چه چیزی باعث ناراحتی شما می‌شود؟ تکامل درک چنین بینشی می تواند یک فرایند طولانی مدت باشد اما این تمرین ساده می‌تواند خودآگاهی‌تان را همانند ماهیچه‌ای رشد دهد و قوی سازد. ساعتی را در زمان‌های مختلفی در طول روز کوک کنید. وقتی‌ که ساعت زنگ می‌زند دوباره آن را برای چند ساعت دیگر کوک کنید تا شما را متوجه آنچه که احساس می‌کنید و حدس‌تان در مورد علت آن کند. 

ممکن است آن یک احساس ناامیدی بخاطر رفتار همکارتان یا هیجان برای یک پروژه جدید و یا یک احساس ناراحتی بخاطر اتفاقی که در خانه رخ داده است، باشد. اگر این تمرین برای‌تان چالش برانگیز(دشوار) است با یک درمان‌گر یا یک مربی همکاری کنید (از او کمک بخواهید). قبل از اینکه شما بتواند احساس‌تان را کنترل کنید، شما نیاز دارید تا خودتان را خوب بشناسید. 

تعادل عاطفی و کنترل خود: وقتی که شما به شدت احساس ناراحتی می‌کنید، آیا می‌دانید که چطور به گریه می‌افتید؟ ما همیشه نمی‌توانیم از موقعیت‌هایی که باعث پریشانی‌مان می‌شوند، اجتناب کنیم، اما می‌توانیم واکنش خود نسبت به آن اتفاق را کنترل کنیم. این به درک ما از آنچه که در هنگام درگیری با آن احساس ناخوشایند در ذهن و جسم‌مان می‌گذرد، کمک می‌کند. 

روانشناس دلف زیرمن در دانشگاه آلاباما یک تحقیق اساسی در مورد آناتومی خشم انجام داد: زلمن دو شیوه اصلی برای خنثی کردن خشم را مورد بررسی قرار داد. چالش افکاری که باعث ایجاد خشم می‌شوند و سپس آنچه از لحاظ فیزیولوژی با کمی صبر سبب فروکش کردن آن می‌شود. پی بردن به آنچه که باعث پریشانی‌تان می‌شود نیز به شما کمک می‌کند، زیرا پریشانی همانند یک دستگاه قدرتمند تغییر خلق و خو می‌باشد. 

همدردی و آگاهی اجتماعی نیازمند خوب شنیدن است: وقتیکه کسی با شما صحبت می‌کند، چقدر به حرف‌های او و آنچه که می‌گوید دقت می‌کنید؟ اگر که مشغولیت‌های ذهنی خودتان، ذهن‌تان را درگیر کند دیگر متوجه احساس او نمی‌شوید.

خواه درگفتگو با یک شخص یا یک مکالمه تلفنی و یا یک کنفرانس، زمانی که موجب  حواس پرتی در مکالمه شخصی می‌شوید، ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کنید اما بازخورد درک آن عالی است. رؤسای شرکت‌های بزرگی مثل جنرال الکترونیک مهارت‌های شنیداری خوب را بعنوان یکی از ویژگی های تاپ رؤسای ماهر تشخیص داده‌اند. 

کار گروهی و همکاری: تا چه اندازه با دیگران در کارها خوب همکاری می‌کنید؟ آیا افراد هنگام کار با شما احساس راحتی می‌کنند؟ اگر همکاران‌تان هنگام کار با شما لبخند بزنند، نشانه خوبی است. این بدان معنی است که شما توانسته‌اید ارتباط عاطفی خوبی با آنها برقرار کنید. یکی از روش‌های ارزیابی مهارت‌های کار گروهی‌تان، بررسی واکنش رفتار همکاران‌تان است.

هر چقدر میزان ارتباط عاطفی ما با کسی قوی‌تر باشد، واکنش و ارتباط‌مان موثرتر خواهد بود. من درس مهمی از دوستم جورج کلریسر درباره اهمیت ارتباط عاطفی برای مدیریت رفتار یاد گرفته‌ام و آن این است که همه چیز به هوش عاطفی بستگی دارد. 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان