نشانه های کمبود زینک در بدن

تاخیر یا عدم رشد

کمبود زینک 

ISTOCK/VGAJIC

بویان حاجیف از مرکز پزشکی آلرژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: اینکه از رشد استاندارد برخوردار نباشید و اختلال عملکرد در دستگاه ایمنی داشته باشید ممکن است نشانه کمبود زینک باشد. او ادامه می‌دهد: مطالعاتی که روی ورزشکاران نوجوان بخصوص ژیمناستیک‌کاران انجام شده است باعث شده‌اند تا به نقش کمبود زینک در رژیم غذایی پی ببریم. نشانه‌هایی مثل افزایش تعریق بدن همراه با کاهش مصرف بعضی از مواد غذایی چیزی است که ما بدنبال مطالعه روی آن بوده‌ایم. این نشانه‌ها می‌تواند به کمبود زینک مربوط باشد. مواد غذایی حاوی زینک بالا مثل: غذاهای دریایی (صدف، خرچنگ) گوشت گاو و مرغ، آجیل‌هایی مثل: بادام و بادام هندی، حبوباتی مثل: نخود و لوبیا قرمز هستند. 

بد اخلاقی

کمبود زینک 

ISTOCK/GEBER86

انرژی پایین و افسردگی همراه با بیش فعالی می‌تواند مربوط به کمبود زینک باشند. بویان حاجیف می‌گوید: یک مرد و زن به طور متوسط نباید بیشتر از 40 گرم زینک در روز مصرف کند اما این میزان با توجه به شرایط بدنی هر فرد مثل: حاملگی و ... متفاوت است. لیسا موسکوویتز می‌گوید: باید یک رژیم متعادل داشته باشیم تا دچار کمبود زینک نشویم. این رژیم شامل: سبزیجات، میوه‌های تازه، غلات کامل، پروتئین کم چرب و چربی‌های سالم است. 

بهبود کند زخم‌ها

کمبود زینک 

ISTOCK/LIUDMYLASUPYNSKA

زینک برروی عملکردهای مختلف بدن اثر خود را دارد. کندی بهبود زخم‌ها یکی از نشانه‌های کمبود زینک در بدن است. بویان حاجیف می‌گوید: یک بیمار از در وارد نمی‌شود و به شما می‌گوید «من کمبود زینک دارم» شما خودتان باید از این ماجرا سر دربیاورید. این یک کمبود نامحسوس است. سیستم‌های مختلفی در بدن وجود دارند که می‌توانند علت این مشکل باشند پس باید کاملاً دقت کنید.

پوست زمخت و خشک

کمبود زینک 

ISTOCK/POSITIVEFOCUS

اگر نشانه‌هایی مثل خشکی و خارش پوست را تجربه می‌کنید این احتمال وجود دارد که دچار کمبود زینک شده باشید. اگر فکر می‌کنید دچار این کمبود هستید حتماً با یک پزشک عمومی مشورت کنید. این نشانه‌ها می‌توانند خیلی کلی باشند. مثل: درد در ناحیه شکمی، از دست دادن مو، کاهش اشتها، کند بودن بهبود زخم‌ها، افسردگی، ایجاد اگزما روی پوست مخصوصاً در اطراف دهان و باسن.

اسهال

کمبود زینک 

ISTOCK/FABRIKACR

اسهال یکی از آن علائم عمومی در کمبود زینک است. در حالی که نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر متغیر است اما کمبود زینک عموماً عموماً باعث افزایش اسهال نسبت به حالت تهوع معمولی در بدن می‌شود.

حالت تهوع

کمبود زینک 

ISTOCK/MONKEYBUSINESSIMAGES

در حالی که حالت تهوع می‌تواند نشانه‌ی کمبود زینک باشد در عین حال می‌تواند نشانه سوءمصرف یک ماده دیگر نیز باشد. این نشانه‌ می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد یک مکمل زینک نیز باشد. اگر شما روزانه صدف زیادی مصرف می‌کنید ممکن است دچار این حالت بشوید. البته شما برای اینکه دچار سوءمصرف شوید باید کلی صدف مصرف کنید. شما به سختی دچار مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد زینک می‌شوید. مصرف بیش از حد زینک می‌تواند باعث آسیب دیدن بستر داخلی معده نیز بشود که باعث کم‌خونی خواهد شد.

کاهش اشتها

کمبود زینک 

ISTOCK/YINYANG

کاهش اشتها می‌تواند همراه با اختلال در عملکرد بویایی و چشایی شما نیز باشد. شما می‌توانید نشانه‌هایی را داشته باشید که درست مثل بیماری کمبود اشتها عمل می‌کنند. شما می‌توانید علائمی را داشته باشید که روی عملکرد ذهنی شما تاثیر می‌گذارند عملکرد‌هایی مثل: نحوه یادگیری و درک لذت‌ها. نشانه‌هایی مثل: عصبانیت و کاهش تمرکز نیز وجود دارند.

چگونه زینک بیشتری مصرف کنیم

کمبود زینک 

ISTOCK/MARCO_PIUNTI

بعضی از مواد غذایی بسیار خوش‌مزه وجود دارند که سرشار از زینک هستند. موادی مثل: صدف، گوشت گاو و بره، دانه کدو حلوایی، آجیل و کاکائو. مهم این است که سعی کنیم مواد مغذی را از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم. اینگونه بدن شما یک رژیم متعادل را دریافت می‌کند. هر چند افرادی که دچار آلرژی و اختلالات گوارشی هستند می‌توانند از مکمل‌های حاوی زینک بهره ببرند. قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا از هرگونه عوارض جانبی دور بمانید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر