۷ دلیل برای اینکه یادگیری زبان دوم باعث بهبود شخصیتی شما می شود

تحقیقات بسیاری نشان داده است که افراد دوزبانه باهوش‌تر، خلاق‌تر و جذاب‌تر از افرادی هستند که تنها به یک زبان صحبت می‌کنند. دلیل این‌که فرد با دانستن یک زبان اضافی می‌تواند پیشرفت بیشتری کند چیست؟ به همین خاطر بنیتا به سراغ ۷ دلیل اهمیت یادگیری زبان دوم برای افراد رفته است. در ادامه با ما همراه باشید.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که افراد دوزبانه باهوش‌تر، خلاق‌تر و جذاب‌تر از افرادی هستند که تنها به یک زبان صحبت می‌کنند. دلیل این‌که فرد با دانستن یک زبان اضافی می‌تواند پیشرفت بیشتری کند چیست؟ به همین خاطر بنیتا به سراغ 7 دلیل اهمیت یادگیری زبان دوم برای افراد رفته است. در ادامه با ما همراه باشید.

 

1. حافظه‌ی شما بهتر می‌شود

محققان دریافته‌اند که دانستن یک زبان به‌جز زبان مادری دارای اثرات مثبت فراوانی بر مغز است. نخست اینکه، دانستن دو زبان به ما در پردازش بهتر و مؤثرتر اطلاعات محیط اطراف کمک کرده و ما را به فردی با سرعت یادگیری بالاتر تبدیل می‌کند. دوم اینکه، کودکان دوزبانه در مقایسه با همسالان خود دارای حافظه‌ی کاری بهتری هستند. بزرگ‌سالان نگران نشوند! هرچند حافظه‌ی کاری ما در سنین کودکی شکل گرفته و آموزش یک زبان جدید در سن بزرگ‌سالی کمی دشوارتر است، اما افراد بزرگ‌سال هم می‌توانند از مزایای دوزبانه بودن بهره‌ی کافی را ببرند. چگونه حافظه‌ مان را تقویت کنیم مقاله‌ای مفید برای بهبود عملکرد مغزی ماست.

 

2. مغز شما تقویت می‌شود

تسلط به زبان دوم باعث تقویت کارکرد مغز از طریق به چالش کشیدن آن در عملکرد میان دستگاه‌های زبانی مختلف می‌شود. از نگاه علمی، تغییر میان دو زبان مختلف باعث فعال شدن بخشی از مغز می‌شود که وظیفه‌ی حل مشکلات، انجام هم‌زمان چند کار باهم، تمرکز بر موضوعات مهم و تفکیک آن‌ها از موضوعات بی‌اهمیت را بر عهده دارد.

تقویت مغز

افراد دوزبانه اغلب توجه بهتری به محیط اطراف خود داشته و به شیوه‌ای مطلوب‌تر آن را ارزیابی می‌کنند. این مهارت ناشی از توانایی صحبت به دو زبان مختلف است.

دانستن دو زبان همچنین باعث خلاق‌تر شدن افراد می‌شود زیرا یک فرد دوزبانه قادر به درک مسائلی نظیر دستور زبان، استعاره‌ها و صحبت‌های کنایه‌ای است که مهارت‌های خلاقانه‌ی او را تقویت کرده و واکنش‌پذیری‌اش در برابر مشکلات را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی، دوزبانه بودن به فرد اجازه می‌دهد تا از قسمت‌های استفاده‌نشده‌ی مربوط به خلاقیت در مغز خود استفاده کند.

یک مطالعه از سوی آکادمی ملی علوم آمریکا نشان می‌دهد افراد دوزبانه از کودکی دارای خصوصیات شناختی بیشتری هستند. دانشمندان با استفاده از صدا و تغییر تصاویر به بررسی عملکرد شناختی کودکان 7 ماهه‌ی دوزبانه و تک‌زبانه پرداختند. آن‌ها قبل از نشان دادن یک پاداش ترغیب‌کننده به نوزادان، صدایی را برایشان پخش کردند (این پاداش تصویر یک عروسک بر روی یک صفحه‌نمایش بود). دانشمندان مجدداً این کار را انجام دادند، درنتیجه کودکان می‌توانستند وجود یک پاداش را پیش‌بینی کنند. این پاداش‌ها همچنین در طرف مقابل این صفحه‌نمایش نیز نشان داده می‌شدند. دانشمندان با این آزمایش متوجه شدند که کودکان دوزبانه می‌توانند با سرعت بیشتری وجود تصویر در صفحه‌نمایش مقابل را تشخیص دهند.

آزمایش دیگری بر روی بزرگ‌سالان برای یادگیری زبان اسپانیایی از طریق اشعار انگلیسی و اسپانیولی انجام شد. شرکت‌کنندگانی که از قبل یک زبان دیگر به‌جز انگلیسی و اسپانیایی را می‌دانستند توانستند در مقایسه با افراد تک‌زبانه، اشعار را زودتر یاد بگیرند.

 

3. شما دیرتر دچاری بیماری جنون و آلزایمر می‌شوید

طبق گفته‌ی یک متخصص علوم اعصاب در دانشگاه پزشکی کنتاکی، دانستن دو زبان به کاهش خطر ابتلا به جنون و آلزایمر کمک می‌کند.

بیماری آلزایمر

محققان در هنگام آزمایش بر روی افراد دوزبانه‌ی سالمند دریافتند که آن‌ها در مقایسه با همسالان تک‌زبانه‌ی خود در انجام کارهایی که نیازمند تشخیص رنگ و شکل است عملکرد بهتری دارند. دانشمندان همچنین فرآیندی که در مغز آن‌ها رخ می‌داد را با یک اسکنر کنترل کردند. مشخص شد که مغز یک فرد تک‌زبانه در انجام وظایف مذکور با سختی بیشتری روبرو می‌شود، درحالی‌که مغز فرد دوزبانه به‌خوبی و به‌مانند یک فرد جوان وظایف را انجام می‌دهد. حفظ قدرت مغز در سالمندی به شما در مواجهه با بیماری‌های زوال عقلی نظیر آلزایمر و جنون کمک شایانی خواهد کرد. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به صفحه‌ی مخصوص آلزایمر مراجعه کرده و با ورزش‌ها و رژیم غذایی مناسب آن آشنا شوید.

 

4. شما در داشتن رابطه با دیگران بهتر عمل می‌کنید

تسلط به یک زبان دیگر، صرف‌نظر از واقعیات مشهود در توانایی ارتباط برقرار کردن، به شما در داشتن روابط اجتماعی آسان‌تر با مردم سراسر دنیا کمک کرده و به جذابیت بیشتر شما منجر می‌شود.

سوزان اروین تریپ، از دانشگاه کالیفرنیا، در گزارش خود می‌گوید: «زمانی که ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که نیاز است زبان خود را تغییر دهیم، ممکن است دارای یک حس قوی از تغییر در ارزش‌ها و احساسات باشیم. برخی از افراد دوزبانه حتی این حس را داشته‌اند که شخصیت آن‌ها به هنگام تغییر زبان عوض شده است.» درواقع بسیاری از افراد دوزبانه اعتراف کرده‌اند که دارای شخصیتی متفاوت برای هر زبان مجزا هستند. به این خاطر که زبان‌های مختلف بر نحوه‌ی تفکر شما، نظیر انتخاب کلمات برای توصیف جهان اطراف و یا تأثیر پذیرفتن از فرهنگ‌های متفاوت، اثر می‌گذراند. این یک اتفاق خیلی خوب است، زیرا توانایی در تغییر زبان به شما این امکان را می‌دهد تا دیگران را درک کنید، با آن‌ها همدردی کنید و ارتباط بهتری نیز داشته باشید. درنتیجه دوزبانه بودن به‌شدت بر روابط شما تأثیرگذار است.

زبان ابزاری جالب برای کمک به درک اخلاق، اعتقادات، روحیات و مشکلات دیگران است.

 

5. آینده‌ی شغلی شما بهتر است

دانستن یک زبان بیشتر در رزومه‌ی کاری شما، شانس موفقیتتان برای استخدام را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. درواقع، یک نظرسنجی در آمریکا نشان داد افراد دوزبانه در مقایسه با همسالان تک‌زبانه‌ی خود سالانه 7 هزار دلار درآمد بیشتری دارند. دلیل این امر بسیار ساده است؛ تعداد افراد دوزبانه برای انتخاب کمتر است، درنتیجه آن‌ها از ارزش بالاتری برخوردارند. بااین‌حال، در کشوری نظیر کانادا که بسیاری از مردم به دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند، اوضاع متفاوت است. آن‌ها نسبت به همتایان تک‌زبانه‌ی خود تنها 7 تا 8 درصد درآمد بیشتری دارند. زبان‌هایی که در حال حاضر درآمد خوبی را برای شما به همراه دارند، شامل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ماندارین و عربی می‌شوند.

یافتن موقعیت شغلی بهتر

 

6. شما جذاب‌تر به نظر می‌رسید

گاهی اوقات داشتن یک دوست که می‌تواند به یک زبان دیگر صحبت کند خیلی خوب است، این‌طور نیست؟ یک نظرسنجی بین‌المللی ثابت کرده است که افراد دوزبانه در مقایسه با افراد تک‌زبانه از جذابیت بیشتری برخوردارند. بیش از 79 درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در سراسر جهان معتقدند که یک فرد دوزبانه به‌سرعت از سوی دیگران مورد تحسین واقع می‌شود؛ اما زیاد خوشحال نشوید، تنها بعضی از زبان‌ها هستند که این ویژگی را به فرد می‌دهند؛ زبان‌هایی که در صدر جذابیت قرار دارند به ترتیب فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی هستند. آخرین زبانی که کمترین جذابیت را برای پاسخ‌دهندگان داشته است زبان کره‌ای است.

جذابیت بیشتر به واسطه یادگیری زبان جدید

 

7. شما راحت‌تر مسافرت خواهید کرد

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها میان یک مسافر و یک توریست این است که فرد نخست قادر به برقراری ارتباط خالصانه با افراد محلی و آگاهی عمیق‌تر از فرهنگ‌های آنان است. صحبت به زبان کشور مقصد، حتی چند کلمه، درهای بیشتری را به‌سوی شما گشوده و به شما در ارتباط با افراد محلی در سطحی جدید کمک خواهد کرد.

مشخصاً رفتن به مناطق مختلف دنیا کاری آسان است. افراد محلی درصورتی‌که شما اندکی به زبان آن‌ها مسلط باشید، توجه بیشتری به شما خواهند کرد. زمان برای یادگیری یک زبان جدید هرگز دیر نیست. پس از همین امروز شروع کنید. اگر به‌تازگی آموختن یک زبان خارجی را شروع کرده‌اید، مقاله‌ی 10 مرحله از یادگیری زبان به شما در دنبال کردن این راه لذت‌بخش کمک خواهد کرد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر