ماهان شبکه ایرانیان

۲۵ عاملی که مانع از کاهش وزن شما می‌ شود [قسمت اول]

آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید که وزن خود را پایین بیاورید، اما متوجه شده‌اید که حتی یک کیلوگرم هم تغییر نکرده‌اید؟ این اتفاق کاملاً طبیعی است، وزن کم کردن کار ساده‌ای نیست

آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید که وزن خود را پایین بیاورید، اما متوجه شده‌اید که حتی یک کیلوگرم هم تغییر نکرده‌اید؟ این اتفاق کاملاً طبیعی است، وزن کم کردن کار ساده‌ای نیست. شما به صدها دلیل وسوسه می‌شوید تا رژیم غذایی خود را بشکنید. به‌علاوه گاهی ورزش کردن مرتب نیز با برنامه‌های روزانه‌ی شما جور درنمی‌آید. شما ممکن است از برخی عادات روزانه‌ی خود که مانع از لاغری شما می‌شوند هم اطلاعی نداشته باشید. به همین خاطر بنیتا سری به 25 عامل بازدارنده‌ی کاهش وزن، از نوشیدن آب گرفته تا استرس و بی‌خوابی، زده است. اگر شما هم با مشکل عدم کاهش وزن روبرو هستید، در ادامه همراه ما باشید.

    

1- خوردن بیش‌ازحد غذاهای سالم

خوراکی های سالم

Credit: Photo Pinterest

برخی از غذاهای سالم، درصورتی‌که بیش‌ازحد مصرف شوند، هیچ نفعی برای بدن ما ندارند. برای مثال، آجیل‌ها، آواکادو، روغن‌زیتون و شکلات تلخ غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی هستند، اما با خود مقدار زیادی کالری و چربی به همراه دارند. مثلاً، یک آواکادو حاوی 200 کالری است. این غذاها باید در حد اعتدال مصرف شوند. از خوردن بیش‌ازحد یک غذای سالم هم پرهیز کنید!

    

2- ننوشیدن آب کافی

ننوشیدن آب کافی

Credit: Photo Pinterest

آب بهترین راز زیبایی شماست. این مایع نه‌تنها رطوبت بدن شما را حفظ کرده و برای پوست بسیار مفید است، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. نوشیدن آب قبل از یک وعده‌ی غذایی، حجم غذای مصرفی از سوی شما را کنترل می‌کند. دلیل این امر پدید آمدن احساس سیری به‌واسطه‌ی نوشیدن آب است. به‌علاوه، خوردن غذاهایی که از آب زیاد تشکیل شده‌اند نیز به‌سرعت گرسنگی را برطرف کرده و باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. از همه مهم‌تر، آب فاقد هرگونه کالری است! برای اطلاع بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی علائم ننوشیدن آب کافی مراجعه کنید.

    

3- ورزش کردن با شکم خالی

تنقلات و خوراکی

Credit: Photo Pinterest

زمانی که چندین ساعت پس از خوردن آخرین وعده‌ی غذایی خود به ورزش می‌پردازید، بدن به‌جای سوزاندن چربی‌ها به سراغ سوزاندن ماهیچه‌های شما می‌رود. این کار یک عامل بازدارنده است. اگر قصد ورزش کردن دارید، بسیار مهم است تا انرژی لازم برای این کار را تأمین کنید. به همین خاطر است که دوندگان دوی ماراتن قبل از شروع مسابقه یک وعده‌ی بزرگ از پاستا مصرف می‌کنند. اگر در بین وعده‌های غذایی ورزش می‌کنید، چرا نباید برای تأمین انرژی خود یک میان وعده بخورید؟

    

4- عدم ورزش کافی

ورزش کردن

Credit: Pixabay

ورزش، اگرچه دوست‌داشتنی نیست، اما یک بخش غیرقابل‌انکار در کاهش وزن به شمار می‌آید. بااین‌حال پیاده‌روی تا ایستگاه مترو برای رفتن به سر کار برای ایجاد یک تغییر اساسی در وزن شما کافی نیست، هرچند بهتر از هیچ‌چیز است. شما باید به‌منظور کاهش وزن از طریق ورزش حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی منظم داشته باشید. درست است، شما برای کاهش وزن نیازمند عرق کردن هستید! فعالیت‌های گوناگونی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به علاقه‌ی خود آن‌ها را انجام دهید. گاهی اوقات پیاده‌روی سریع و یا دوچرخه‌سواری می‌تواند جایگزین خوبی برای یک پیاده‌روی معمولی باشد.

    

5- عدم ورزش با وزنه

وزنه ی بدنسازی

Credit: Pixabay

بله، ورزش کردن به معنای انجام حرکات ورزشی گوناگون است، نه‌ فقط سوزاندن کالری بر روی تردمیل. عضله سازی برای کاهش وزن بسیار اهمیت دارد زیرا عضلات جدید جایگزین چربی می‌شوند. اگر در ابتدای راه هستید و عقربه‌ی ترازوی شما هیچ تغییری نمی‌کند زیاد نگران نشوید، زیرا عضلات وزن بیشتری نسبت به چربی‌ها دارند و حس عدم کاهش وزن را به شما می‌دهند. به‌علاوه سوزاندن چربی به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد.

    

6- شریک زندگی شما قصدی برای کاهش وزن ندارد

شراکت در خوردن غذا با شریک زندگی

Credit: Photo Pinterest

چطور می‌توان امید داشت تا وزن خود را کاهش داد وقتی‌که شریک زندگی‌تان مرتباً شما را به رستوران برده، برای دسر بستنی سفارش می‌دهد و هر روز در جلوی چشم شما از تنقلات مختلف استفاده می‌کند. راه‌حل این مشکل گفت‌وگو و مصالحه با اوست! برای مثال درصورتی‌که باهم به یک رستوران می‌روید، دسر خود را به‌طور شریکی بخورید.

    

7- حذف کامل گروه‌های غذایی

شیرینی و نان

Credit: Photo Pinterest

چه کسی است که تابه‌حال برای کاهش وزن، تمامی کربوهیدرات‌ها را از وعده‌های غذایی‌اش حذف نکرده باشد؟ وقتی‌که تمامی گروه‌های غذایی را از وعده‌ی غذایی خود حذف می‌کنید، با کمبودهای غذایی در بدن روبرو شده و دچار هوس‌های غیرقابل‌کنترل می‌شوید. به‌جای حذف کامل تمامی گروه‌های غذایی، بهتر است تا نحوه‌ی کنترل آن‌ها را بیاموزید. برای مثال، زمانی که قصد دارید از پاستا و یا نان استفاده کنید، به آردهای موجود در آن دقت داشته باشید. 20 غذای دارای کالری منفی که باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می شوند مطلبی ارزشمند برای آگاهی از انتخاب صحیح گروه‌های غذایی شماست.

   

8- عدم خواب کافی

خواب کافی

Credit: Pixabay

صرف زمان برای رفتن به خرید، تهیه‌ی وعده‌های غذایی تازه و خوشمزه در تمام طول هفته و ورزش منظم زمان‌بر است. ترک کردن برخی از این کارها برای صرفه‌جویی در زمان کاملاً بدیهی است. گاهی همه‌ی این کارها برای خوابیدن بیشتر انجام می‌شود. اگر قصد دارید تا همراه با ورزش منظم به یک وزن ایده‌آل دست یابید، خواب را فراموش نکنید. به‌علاوه، عدم خواب کافی موجب افزایش ترشح هورمون‌هایی می‌شود که اشتها را بیشتر می‌کند. مطلبی با عنوان خواب کم و خواب زیاد هر دو برای بدن مضر هستند به شما در برقراری تعادل برای خوابیدن کمک شایانی خواهد کرد.

   

9- عدم مصرف میوه و سبزی کافی

میوه ها

Credit: Photo Pinterest

میوه‌ها و سبزیجات غذاهای مهمی برای فردی هستند که به دنبال کاهش وزن است. آن‌ها مواد مغذی مهم بدن شما را تأمین کرده و به شما احساس سلامتی و تناسب‌اندام می‌دهند. به‌علاوه، اکثر آن‌ها دارای کالری اندک هستند، درنتیجه مصرف فراوان آن‌ها برای شما مانعی ندارد. آن‌ها همچنین تمامی فیبر مورد نیاز شما برای افزایش سوخت‌وساز بدن را دارند. جای دادن این خوراکی‌ها در رژیم غذایی آسان است. شما می‌توانید برخی از این میوه‌ها را همراه با ماست مصرف کنید، یا این‌که از سبزی‌ها در داخل میان وعده‌های خود بهره ببرید.

    

10- غذا خوردن در حالت ایستاده

ایستاده غذا خوردن

Credit: Photo Pinterest

آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که گاهی اوقات در حال خوردن سریع غذا به حالت ایستاده برای صرفه‌جویی در زمان هستید؟ همه‌ی ما این کار را انجام داده‌ایم. این کار درواقع برای سلامتی بدن شما مضر است. این عادت بد منجر به بی‌توجهی ما به غذایی می‌شود که در حال خوردن آن هستیم. درواقع، خوردن سریع غذا در حالت ایستاده به متابولیسم بدن شما آسیب می‌رساند. بهتر است تا به هنگام خوردن غذا و میان وعده‌ها زمان صرف کرده و این کار را در حالت نشسته انجام دهیم. نشسته غذا خوردن باعث می‌شود تا شما سریع‌تر احساس سیری کرده و کمتر غذا بخورید.

   

11- پوشیدن لباس‌های گشاد

شلوار گشاد

Credit: Photo Pinterest

همیشه گفته می‌شود که باید برای شغل آینده‌تان لباس بپوشید، نه برای شغلی که در حال حاضر دارید. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا همچنان بر روی هدفتان متمرکز شوید. همین کار نیز در کم کردن وزن صادق است. پوشیدن لباس‌هایی که بیش‌ازحد بزرگ هستند شما را از هدفتان دور می‌کند، زیرا شما می‌توانید اندام بدقواره‌ی خود را در پشت این لباس‌های گشاد مخفی کنید. تا زمانی که از لباس‌های تنگ استفاده نکنید و مورد شماتت اطرافیان قرار نگیرید، انگیزه‌ای برای کاهش وزن نخواهید داشت.

   

12- عدم خوردن صبحانه

خوردن صبحانه

Credit: Photo Pinterest

خودداری از خوردن وعده‌های غذایی هرگز توصیه نمی‌شود، اما پرهیز از خوردن صبحانه بدون شک کاری بسیار اشتباه به هنگام کم کردن وزن است. گرسنه ماندن پس از شام شب گذشته، بدن شما را مرتباً به فکر غذا انداخته و باعث می‌شود تا چربی‌ها تا جای ممکن در بدن شما ذخیره شوند. این یک رفتار طبیعی از سوی بدن به‌منظور تلاش برای زنده ماندن و سوخت‌وساز کمتر است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه‌ای سرشار از پروتئین می‌خورند راحت‌تر وزن کم می‌کنند. میوه، ماست، تخم‌مرغ آب پز و بادام بهترین خوراکی‌ها برای صبحانه هستند.

قسمت دوم این مطلب را به زودی در بنیتا خواهیم داشت ...


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان