ماهان شبکه ایرانیان

فیلم جدید کیانوش عیاری، به یاد عباس کیارستمی کلید می خورد

«کیانوش عیاری» از کارگردانان برجسته‌ی کشورمان است. آخرین فیلم او «خانه‌ی پدری» بود که به جز اکران محدودش در جشنواره‌ی فجر چند سال پیش، رنگ پرده را ندید و توقیف شد. حالا سراغ پروژه‌ی جدیدی رفته به نام «کاناپه». وی در این باره گفتگویی انجام داده است. ادامه را در بنیتا بخوانید.

«کیانوش عیاری» از کارگردانان برجسته‌ی کشورمان است. آخرین فیلم او «خانه‌ی پدری» بود که به جز اکران محدودش در جشنواره‌ی فجر چند سال پیش، رنگ پرده را ندید و توقیف شد. حالا سراغ پروژه‌ی جدیدی رفته به نام «کاناپه». وی در این باره گفتگویی انجام داده است. ادامه را در بنیتا بخوانید.

کیانوش عیاری

کیانوش عیاری فیلم‌سازی اهل اهواز است. در کارنامه‌ی او آثاری چون «روز باشکوه»، «دو نیمه سیب»، «آبادانی‌ها»، «شاخ گاو»، «خانه به خانه»، «بودن یا نبودن»، «سفره ایرانی» و «بیدار شو آرزو» به چشم می‌خورد.

او در گفتگویی، در مورد فیلم جدیدش توضیحاتی داد. از جمله اینکه فیلم جدیدش را به یاد «عباس کیارستمی» کلید زد و به برخی سؤالات از جمله انصراف «شهاب حسینی» پاسخ دادقرار بود که شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در کاناپه بازی کنند. مطلب مربوط به این خبر را می‌توانید در بنیتا بخوانید.

او در رابطه با یاد کردن از کیارستمی گفت: «چون این کار مُد شده است، آن را انجام می‌دهم! اما واقعیت این است که این حداقل پاسداشت برای کیارستمی از جانب یک فیلم‌ساز است.»

او ادامه داد: «ایشان نسل پیش از من است و این کار برای پاسداشت این کارگردان و نگاه یگانه ایشان انجام می‌شود.»

سؤال بعدی که از کیانوش عیاری پرسیده شد، درباره‌ی انصراف شهاب حسینی از فیلم و جایگزینی‌اش با «بابک حمیدیان» اظهار داشت: «سناریو شکل ثابتی دارد و تغییر و تحولاتی به هر حال در آن پیش می‌آید. با این حال او پیش از این قراردادی برای بازی در ادامه سریال شهرزاد داشت و ما قرار بود از 30 تیرماه فیلم‌برداری را به طور کامل آغاز کنیم اما این اتفاق نیفتاد و ایشان طبیعی‌ترین تعهد خود را انجام داد و به قراردادش با سریال شهرزاد پایبند بود. با این حال شاید اگر ما 20 روز زودتر کار را شروع می‌کردیم، ممکن بود می‌توانست در این فیلم حضور داشته باشد چون نقش او جمع و جور بود.»

کیانوش عیاری و شهاب حسینی

کیانوش عیاری و شهاب حسینی

عیاری دلیل حضور نداشتن «ترانه علیدوستی» را نپسندیدن سناریو عنوان کرد. او با سؤالی در مورد خانه‌ی پدری مواجه شد که آیا مشکلات فیلم‌نامه‌ی آن باعث بروز حساسیت زیاد بر روی فیلم‌نامه‌ی کاناپه شده است یا نه پاسخ داد: «داستان دو فیلم با هم تفاوت دارد و موضوع خانه پدری حساسیت‌هایی داشت که دغدغه افرادی را که آماده دلواپس بودن یا برداشت‌های کاذب بودند را برمی‌انگیخت اما کاناپه این طور نیست.»

او بیان داشت که فیلم‌نامه کاناپه کامل است اما ممکن است به هر حال بخش‌های بداهه‌ای هم در آن وجود داشته باشد، فیلم‌برداری آن را حداکثر دو ماه پیش‌بینی کرد. او در مورد مراحل دیگر فیلم اظهار داشت: «دو ماه هم‌زمان برای مونتاژ لازم است اما به دلیل اینکه نمی‌توان هم‌زمان مونتاژ و فیلم‌برداری را انجام داد، ممکن است به جشنواره فیلم فجر نرسد و به همین دلیل هر زمان شرایط اکران آن فراهم شود، نباید آن را از دست داد.»

این کارگردان درباره‌ی تأخیری که در آغاز این پروژه به وجود آمده بود نیز اظهار داشت: « قرار بود اواخر آذرماه سال قبل فیلم‌برداری شروع شود اما مشکلات توأمان مالی، سناریو، شرایط و حتی حال و حوصله دست به دست هم داد تا به تابستان امسال موکول شود و بعد هم به پاییز رسیدیم و ناخواسته به فصل جالبی رسیدیم که فیلم‌نامه آن را می‌طلبید.»

در این فیلم بازیگرانی چون «مهدی هاشمی»، «ابوالفضل پورعرب» و «بابک حمیدیان» نقش‌آفرینی خواهند کرد.

لوکیشن این فیلم یک آپارتمان کوچک است و داستانی را درباره ارتباط دو خانواده روایت می‌کند که وجود یک کاناپه سرمنشأ مشکلاتی بین آن‌ها می‌شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان