ماهان شبکه ایرانیان

احیای دنیای مد در طراحی و نگارگری

امروزه مد یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته جای پای خود را محکم کرده است

امروزه مد یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته جای پای خود را محکم کرده است. بعضی از کشورها مراکز تولید انبوه هستند، به‌ویژه اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، بنگلادش، کره جنوبی، اسپانیا، آلمان، برزیل و هند. پنج کشور در کل دنیا شهرت و اعتبار بین‌المللی در مد کسب کرده‌اند: فرانسه، ایتالیا، انگلستان، ایالات‌متحده آمریکا و ژاپن. به‌تازگی ظهور طراحان بزرگی از ترکیه و اسپانیا نیز باعث مطرح‌شدن این دو کشور شده است. لندن در دهه‌ی گذشته تحت تأثیر ظهور پلتفرم‌های دیجیتال قرار گرفت والان علائم در حال رشدی موجود است که نشان می‌دهد مد به بُردِ هنر و طراحی بازگشته است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

لندن مدت بسیار مدیدی است که بزرگ‌ترین سرمایهی صنعت مد بریتانیاست و دارای طیف گسترده‌ای از طرح‌های خارجی است که با سبک‌های مدرن بریتانیایی ادغام‌شده‌اند. طراحی معمول انگلیسی بسیار شیک است اما درعین‌حال اخیراً ابتکار و نوآوری‌ها بسیار غیرمتعارف شده‌اند و سبک سنتی تبدیل به ترکیبی با تکنیک‌های مدرن شده است. در صنعت مد و طراحی لباس بریتانیا، سبک‌های قدیمی و ماندگار که هنوز هم پرطرفدار هستند نقش بسیار پررنگی بازی می‌کنند. متخصصین مد انگلستان با تلفیق و تطبیق مدهای قدیمی و جدید باعث شده‌اند سبک بریتانیایی منحصربه‌فرد و دارای زیبایی بوهمیایی باشد به طوری که بسیاری از مراکز مد دیگر سعی در تقلید از سبک بریتانیایی دارند.

مد

Credit: Fashionillustrationgallery

پس از سال‌ها کمبود و بدشانسی، در حال حاضر به لطف تلاش خوب و ستودنیِ عکاسان فشن شوها در شکار و ثبت لحظه‌ها، دنیای مد و فشن جان تازه‌ای گرفته است. چنل، دیور، گوچی و پرادا تنها تعداد انگشت شماری از برندهایی هستند که در حال حاضر به طور منظم کمیسیون خود را صرف آخرین طرح های مانکن گونه‌ی خود می‌کنند. در حالیکه اسامی مشهوری مانند دونالد رابرتسون، دیوید دونتون، مگان موریسون و رای نادال به ندرت دارای تعداد زیادی دنبال‌کننده در اینستاگرام شخصی خود هستند.

در حال حاضر، با فرا رسیدن فصل مد، دو نمایشگاه، ژانرهای نام آشنا را جشن می‌گیرند. 

در پاریس، کارهای آقای آلیا (Alia) تا تاریخ 25 سپتامبر در گالری آزادین آلیا و همچنین یک نمایشگاه طراحیِ مد، برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‎‌شود. در لندن، متخصصان شرکتِ "Gray M.C.A" با همکاری وبسایت مدِ "SHOWstudio" مسؤل میزبانی از بازدیدکنندگان تا 20 سپتامبر در گالری شماره 8 واقع در خیابان دوک هستند. دراین نمایشگاه از نقاشی‌هایی در سبکِ " نقاشی بر اساس سبک " همراه با عکس های متعلق به سال 1930 تا زمان حال به نمایش گذاشته می‌شود. "کنی گری"، بنیانگذار "Gray M.C.A" و موزه دار (نگهدار) " نقاشی بر اساس سبک "، ابراز داشته است که جمع هنریِ به وجود آمده، درک تازه‌ای از انواع تصاویر مد در این نمایشگاه به وجود آورده است و زوایای پنهانی از مد را به نمایش درآورده است. بازدیدکنندگان از کاورهای مجله‌ی "بازار هارپر" و "شهر و کشور" و کالکشنِ تصاویر آرشیو شده از "کریستین دیور"، "جیونچی" و "ایو سن لوران" دیدن کرده و لذت بردند. 

مد

Credit: Fashionillustrationgallery

خانم کنی گری افزودند: " برای مدتی طولانی، عکاسان و تصویربردارنِ مد، تصاویری را که ثبت می‌کردند بعنوان یک فرم و یا یک اثر هنری از آن‌ها یاد نمی‌شد ولی در زمان حال اینگونه نیست و عکاسانِ مد و فشن‌شوها می‌توانند نمایشگاه هنری راه بیاندازند و آثار خود را در آن به دیدِ عموم نمایش دهند.

همانطور که بیان شد از عکس‌های تاریخی در لندن در کنار عکس‌های به‌روز استفاده شد. دلیل این کار به نمایش گذاشتنِ تفاوت سبک‌های تصویرگران و پیشرفت این حرفه در طی سال‌های گذشته بود. در گذشته به این حرفه به عنوان یک حرفه‌ی تخصصی نگاه نمی‌شد و عکاسان و تصویرگرانِ عادی بدون تخصص و آشنایی با صنعت مد را برای تصویر برداری استخدام می‌کردند ولی در زمان حال قضیه به کلی متفاوت است.

طراحی و نگارگری در صنعت مد به قدری رشد کرده است که پول‌های کلان در این زمینه رد و بدل می‌شود. برای مثال، یک طراحی با گَواش توسط "رِن گروا" (او کسی است که دارای دو تصویر در نمایشگاه " نقاشی بر اساس سبک " است و بطور خلاصه برای "بالمین"، "لانوین" و "دیور" با زرق و برق و ظرافت تمام در دهه 1950 کار می‌کرد)، در کریستی در سال 2010 به مبلغ 500/104 دلار خریداری شد. 

تصویرگرانی مانند آقای "گراو"، "برنارد بلوسوچ" و "رِنِ بوش"، طرح‌های منحصر به فرد خودشان را طراحی کرده و مهارت‌های تخصصی و دقیق خودشان را در این طراحی‌ها به کار گرفته‌اند (سبک آن‌ها به کل با هم تفاوت دارد). آن‌ها پیشگام های واقعی در این زمینه بوده‌اند. خانم گری گفته است که: " ما نیاز داریم که از دانش این اساتید در فرایند طراحی و ترجمه آنچه در یک اثر هنری مشاهده می‌شود استفاده کنیم زیرا آن‌ها چیزی را درک می‌کنند که ما توانایی درک و فهم آن را نداریم و این ویژگی ارزش هزارها دلار را دارد. این بزرگان به اکثر مدارس هنریِ پیشرو در سرتاسر جهان سر می‌زدند و هنرجویان این مدارس خوشحال بودند که می‌توانند نواقص کار خود را به وسیله‌ی این بزرگان برطرف کنند".

مد

Credit: Fashionillustrationgallery

آقای "پرنت" که در ماه فوریه فوت کرده بود، یکی از بانفوذترین و تأثیرگذارترین معماران فرانسه در قرن 20 به شمار می‌رود. وی شغل خود را بعنوان تصویرگر مد شروع کرد. همچنین او به مدت طولانی دوست و رفیق آقای آلیا بود. پرنت یک ماه قبل از مرگش همراه با نوه‌ی خود، "لاسزو پرنت" بر روی یک پروژه طراحی‌ مد که درآن از آثار طراحانِ تونسی الهام گرفته شده بود همکاری داشت. طرح‌های لاسزو پرنت، از خطوط نقره‌ایِ زاویه دار در عرض لباس‌ها بهره ‌می‌برد که یک عنصر گرافیکی و هنرمندانه از جانب او به شمار می‌آید. 

" پرنت به وجود محورِ تقارن در طراحی‌ها برای نمایش دادن بدن زن‌ها، نقاشی‌های متحرک که به وسیله‌ی سیاه‌قلم طراحی می‌شد و همچنین داشتن یک ارتباط خاص در طراحی های مد با دانشِ معماری تاکید داشت". 

پرنت مطلب زیر را در کتابی ثبت کرده بود که توسط "دونیشن گروا" ویرایش شده است این مطلب به شرح زیر است:

«آقای گروا با تلفنی که از پاریس داشتند اعلام کردند که: "کلاود پرنت"، کسی که در معماری شهرت بدست آورده است در زمینه‌ی سبکِ" کارکردِ اُریب "، که اساس تئوریِ کار بر روی سطح کج می‌باشد به عنوان تئوریسین شناخته می‌شود و همگان می‌توانند از دانش ایشان بهره ببرند. (از این تئوری برای کارهای تک‌رنگِ عظیم استفاده شده که نشان می‌دهد او و آقای آلیا بر این باورند که پوشاک، شکل مستقیمی از معماری بوده و با معماری مأنوس است. آقای گروا بیان داشتند که: " این ایده‌ها تحت تاثیر تغییرِ فرمِ زندگیِ زنان و بانوان به وجود آمده است. زیرا هیچکس در زندگی خود، بر اساس یک خط مستقیم زندگی نمی‌کند بلکه یک راه کج را در نظر گرفته و بر اساس آن زندگی می‌کند".

استایل

Credit: Fashionillustrationgallery

"نیک نایت"، عکاسِ مد بریتانیایی و رئیس "SHOWstudio"، بیان کرده است که: معتقد است، تصویربرداری و نگارگری از مد و فشن‌شوها بسیار رشد کرده‌ است. وی ادامه می‌دهد: "در قرن 21 مد، هیچ وقت احساس نمی‌کند که از رونق افتاده و در بین مردم جای سابق را ندارد. ولی مد، به سختی در میان فضای خاکستری رنگ و مه‌آلود اینستاگرام و فیلتر‌های آن دیده می‌شود".

آقای نایت همچنین افزود که: "هر شخصی ( منظور یک فرد عادی است) زمانیکه یک طراحی یا یک نقاشی از مد را می‌بیند با خود می‌گوید آیا این خط‌ها بر روی این لباس به بدن من جلوه زیباتری می‌دهند یا خیر؟ و به طور خلاصه نقاشی، احساسی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. نقاشی‌ و طراحی‌های مختلف در دنیای امروز یک قدرت باورنکردنی است.

اگر از این ماجرا راضی بودید یک نگاهی هم به "بهترین مدل های مو کوتاه برای خانم‌ها/برگرفته‌شده از سلبریتی ها" بیندازید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان