نیازهای جدی کودکان به وجود پدر (۲)

پدرها به کودکان خود می‌آموزند که چگونه از توانایی‌های خود استفاده کنند تا کارهای جدید انجام دهند و چگونه روی دنیای اطراف خود تأثیر بگذارند.

نیازهای جدی کودکان به وجود پدر (2)

این دو پدر و مادر به روش خودشان با کودک‌شان بازی می‌‌کنند. این روش‌ها با یکدیگر فرق دارد ولی هدف هر دو یکی است و یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

 چگونه پدرها می‌توانند به رشد کودکانشان کمک کنند؟

در گذشته، روانشناسان اغلب روی مسئله رشد کودک و ارتباطش با مادر، تأکید می‌کردند اما امروز همه مطمئن هستند که نقش پدر در خانواده بسیار مهم و منحصر به فرد است. پدر در رشد کودک بسیار تأثیرگذار است. او نیز همانند مادر در رشد، تربیت و پرورش کودکش نقشی مهم و حساس دارد.

پدران و نوجوانان

یکی از مهم‌ترین مسائل نوجوانان در این مقطع از زندگی، رشد شخصیت و عمیق‌تر شدن روابط‌شان با دوستان‌شان است. نوجوانان زمان بیشتری را در کنار دوستانشان سپری می‌کنند. در مهمانی‌های دوستانه شرکت می‌‌کنند و کم‌کم در نحوه و نوع لباس پوشیدن و انتخاب دوستان خود مستقل عمل می‌کنند، اما پدر و مادرها همچنان به روابط خود با نوجوانشان ادامه می‌دهند و به صورت غیرمستقیم‌تر از گذشته آنها را کنترل می‌کنند.

آنها همچنان از پدر و مادر خود در مورد باورها، ارزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آینده‌شان تأثیر پذیرند. آغاز دوران نوجوانی با تعارضاتی بین فرزندان و والدین همراه است خصوصاً با مادرها، زیرا نوجوانان وقت بیشتری را با مادر خود سپری می‌کنند. نوجوانان از مادر خود انتظار حمایت عاطفی بیشتری دارند ولی این موضوع از اهمیت رابطه با پدر کم نمی‌کند.

آنها روی پدرانشان بیشتر از نظر کلامی حساب باز می‌کنند. پدرها در این سال‌ها بیشتر فرزندانشان را نصیحت می‌کنند، با آنها حرف می‌زنند و سعی می‌‌کنند برای به حداقل رساندن اختلافات، اوقات بیشتری را با آنها سپری کنند، متأسفانه اغلب پدرها در این‌گونه مواقع خود را کنار می‌کشند و کمی از فرزند نوجوان خود دوری می‌کنند، شاید علت نگرانی پدر از این باشد که مبادا با نزدیک شدن به فرزندش او احساس استقلال کمتری کند.

تغییرات مربوط به این دوره، استرس‌هایی را به همراه دارد. دوری و عقب‌نشینی پدر و عدم راهنمایی و حمایت کافی از جانب او می‌تواند، عواقب ناخوشایندی در پی داشته باشد. حضور پدر در مرحله حساس زندگی نوجوان، نه تنها برای پسرها، بلکه برای دخترها نیز اهمیت زیادی دارد.

دخترها در سنین 15-16 سالگی بیشتر از مادر خود تأثیر می‌گیرند. آنها در این سنین بیشتر ترجیح می‌دهند که مسائل خود را با مادرشان در میان بگذارند و شاید این موضوع باعث شود که پدر خانواده فکر کند نیازی به او نیست در صورتی که این اتفاق اصلاً درست نیست.

 پدران و کودکان

وقتی کودکان از مرحله نوزادی به خردسالی می‌رسند، پدر و مادرها باید حمایت خود را به دو شکل دیگر از کودکانشان افزایش دهند اول آنکه از آنها مراقبت کنند تا دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسند و دوم آنکه برخی محدودیت‌ها را برای او معین کنند. پدرها در این زمینه نقش مهمی دارند.

آنها از پدر خود می‌آموزند که چگونه مسائل را حل کنند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. کودکان حتی اگر پدرشان زمان کمتری را به بازی کردن با آنها اختصاص می‌دهند، باز هم از بازی کردن با آنها لذت بیشتری می‌برند. همین زمان کوتاه آنها را در نظر کودکانشان برجسته‌تر و خاص‌تر جلوه می‌دهد. وقتی که پدرها با کودکان خود بازی می‌‌کنند، نه تنها آنها را سرگرم می‌‌کنند بلکه به آنها می‌آموزند که چگونه با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.

پدرها به کودکان خود می‌آموزند که چگونه از توانایی‌های خود استفاده کنند تا کارهای جدید انجام دهند و چگونه روی دنیای اطراف خود تأثیر بگذارند. پدری که با پسرش شروع به کشتی گرفتن می‌کند، در واقع به او مهارت‌های حل مشکلات و موانع را می‌آموزد. این کودکان در مهارت‌های حل مسائل و مهارت‌های فکری رشد بیشتری می‌کنند.

برای خواندن بخش اول- نیازهای جدی کودکان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- نیازهای جدی کودکان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر