خلاقیت‌های خودتان را کشف کنید

برای خلاقیت بیش‌تر، به دنبال ایده هستید؟ نکات روانی جالب و پیشنهادهای زیر می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

خلاقیت

برای خلاقیت بیش‌تر، به دنبال ایده هستید؟ نکات روانی جالب و پیشنهادهای زیر می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

کیبورد را کنار بگذارید

سراغ خودنویس‌های قدیمی‌تان بروید. همان دست‌خط‌های تحریری که در مدرسه تمرین می‌کردید، به گفته محققان یک توان باورنکردنی برای پروراندن احساسات و کنترل حرکت و تفکر دارد که باعث می‌شود به طور همزمان چندین نقطه در مغز فعال شود. رابطه میان دست و مغز هنگام نوشتن در عین حال تعداد ایده‌هایی را که شما دارید، افزایش خواهد داد.

خوشنویسی را امتحان کنید

خوشنویسی مدرن در دسترس همه هست و هیچ قانون ثابتی هم ندارد. فقط  با یک خودنویس با نوک انعطاف‌پذیر سبک، دست‌خط طبیعی‌تان را تقویت می‌کنید. نوک‌ها و جوهر‌های متعددی هم برای انتخاب کردن وجود دارد که هیچ‌کدام خیلی گران نیستند. به جایی برای نگهداری نوک خودنویس هم نیاز دارید و همین طور جوهر خوش‌نویسی. سوزی دیکر که یک خوش‌نویس است، نوک خودنویس مدل Zebra G و جوهر Iron Gall را پیشنهاد می‌دهد. یک ساعت و نیم زمان گذاشتن برای نوشتن یک نامه به کسانی که به آن‌ها فکر می‌کنید، چقدر خوشایند است!

ذهن‌تان را منحرف کنید

به خودتان استراحت بدهید و برای مدتی ذهن‌تان را منحرف کنید. این کار به مغز فضای لازم برای فکر کردن به راه حل‌های خلاقانه برای مشکلاتی که با آنها درگیر هستید را می‌دهد. بر اساس تحقیقات، نکته کلیدی برای بهره بردن از زمان رهاشدگی ذهن این است که بعد از آن، به طور آگاهانه به مشکلی که دارید بیندیشید تا به مغزتان اجازه دهید راهکارهای خلاقانه را دریابد و از آن‌ها برای یافتن راه‌حل استفاده کند. 

سراغ اوریگامی بروید

موج جدید ذوق و شوق، بعد از کتاب‌های رنگ آمیزی مخصوص بزرگسالان، به سمت اوریگامی‌ رفته. درست کردن این کاردستی‌ها انگشتان و ذهن شما را رها می کند و در عین حال پیچیده‌تر از چیزی است که در ظاهر می‌بینید. ساموئل تسانگ در کتاب «اوریگامی متفکرانه» نوشته: «اوریگامی را می‌توان با هر کاغذی انجام داد. اکثریت اما با کاغذ مربع شکل با اندازه 15 در 15 سانتی‌متر انجام می‌شود اما هر کاغذی که قابل تا شدن باشد را می‌توان استفاده کرد.

هر مدلی را که می‌سازید با یک قصدی در ذهن‌تان مرتبط کنید و بعد مدل‌های ساخته شده را جایی بچینید تا افکاری که در هنگام ساختن آن‌ها داشته‌اید، با دیدن مدل‌ها در ذهن‌تان تداعی شود. اوریگامی‌های دست‌ساز خودتان را به عنوان هدیه به دیگران بدهید.»

خلاقیت

افکار منفی را در آغوش بگیرید

بر اساس یک پژوهش، شروع کردن از یک احساس منفی می‌تواند در زمینه خلاقیت اتفاقا مفید باشد، چون به شما انگیزه می‌دهد. این باعث افزایش پشتکار و خلاقیت می‌شود و به شما کمک می‌کند که ایده‌های منحصر به فرد بیش‌تری داشته باشید، در پروژه‌های‌تان پیش بروید و در نهایت به شما چشم‌انداز مثبت‌تری می‌دهد.

یک کارگاه نویسندگی

جما سلتزر، نویسنده و بنیانگذار کارگاه‌های نویسندگی می‌گوید: «برای من همیشه اول صبح بهترین زمان برای نوشتن است اما جا باز کردن برای لحظه‌ای خلاقیت در زندگی روزانه پرکار، کار دشواری است. در جریان جلسات این کارگاه‌ها مربی تمرین‌های زمان‌بندی شده‌ای را به شما می‌دهد و از شما دعوت می‌کند که روی نوشتن مطالب جدید تمرکز کنید. اسم این تکنیک نویسندگی آزاد است.

تنها قانون آن این است که قلم نباید از نوشتن بایستد. چه یک صفحه مزخرف بنویسید، چه یک ایده فوق‌العاده را روی کاغذ بیاورید، از این فرصت تند و بی‌وقفه-نویسی استفاده خواهید کرد تا تردیدها و انتقادها از خودتان را بیرون بریزید. ساعت‌تان را کمی زودتر کوک کنید و زودتر بیدار شوید و ده دقیقه به خودتان زمان بدهید که با این جمله نویسندگی آزادتان را آغاز کنید: «اگر این صبح رنگی بود، رنگ آن...»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر