ماهان شبکه ایرانیان

تبخال تناسلی

۱۴ راهکار کنترل تبخال های تناسلی ناگهان متوجه زخم هایی در دستگاه تناسلی خود می شوید و به دنبال آن احساس سوزش شدید می کنید و دچار ضعف و تب می شوید

تبخال تناسلی

14 راهکار کنترل تبخال های تناسلی

ناگهان متوجه زخم هایی در دستگاه تناسلی خود می شوید و به دنبال آن احساس سوزش شدید می کنید و دچار ضعف و تب می شوید. پزشک پس از گرفتن چند آزمایش تشخیص می دهد به تبخال تناسلی (1) که به «هِرپِس سیپملکسll (2)» نیز معروف است مبتلا شده اید. پزشک بیماری شما را لاعلاج توصیف می کند و می گوید که این بیماری تا آخر عمر با شما خواهد بود. در این لحظه احساسی که شما پیدا می کنید مانند احساس فردی است که بلیط یک طرفه و بدون برگشت جهنم را به دست او داده اند. اما در حقیقت چنین نیست، پس نگذارید این احساسات و افکار بر شما غلبه کنند. زیرا در واقع ما در این جا بلیط برگشت به خانه را برای شما مهیا کرده ایم.

روحیه خود را از دست ندهید

حتماً می پرسید چرا؟ به دو دلیل: اول آن که اگر شما هم مثل بیشتر مردم باشید، پس از اولین حمله (که ظرف 2 تا 3 هفته پایان می یابد)، حمله های بعدی غیر متوالی بوده و به احتمال قوی به شدت دفعه اول نخواهند بود. دوم آن که اگر جزو دسته ای باشید که بیماری برایشان مشکل ایجاد می کند، امروزه دارویی به نام آسیکلوویر (3) وجود دارد که تا 90% از احتمال بروز حمله های بعدی می کاهد. به طور خلاصه می توان گفت چه بیماری به سیر طبیعی خود ادامه دهد و چه از دارو کمک گرفته شود بروز این بیماری نباید موجب ناامیدی فرد شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

متخصصان هنوز به درستی نمی دانند چه چیز سبب می شود ویروس هرپس به مدت طولانی در بدن مقیم شود، یکباره فعال شده و تولید بیماری و مشکل کند. اما بسیاری بر این عقیده اند که تضعیف سیستم ایمنی بدن درست مانند یک کلانتر پیر مست در یک شهر غربی است که از سارقان و راهزنان مسلح دعوت به بازگشت می کند. صحت و سقم وجود رابطه بین تضعیف سیستم ایمنی و بروز بیماری به هر میزان که باشد، عاقلانه است که سیستم ایمنی خود را با مصرف غذاهای مناسب، آرامش، استراحت و ورزش منظم، قوی نگه دارید.

استفاده از آب و صابون

به محض کشف و رؤیت زخم بر روی دستگاه تناسلی احتمالاً سعی می کنید عامل مولد بیماری را با انواع داروهای موجود در قفسه داروی خود بمباران کنید. دست نگه دارید، این کار را نکنید. در مورد زخم های ناحیه تناسلی نیز مانند بقیه زخم ها، احتمال بروز عفونت ثانویه وجود دارد و تنها چیزی که برای پاکیزه نگه داشتن موضع از باکتری ها نیاز دارید مقداری آب و صابون است. با داروهای موجود در قفسه دارویی خود هرگز قادر به کشتن ویروس هرپس نخواهید بود و تنها ممکن است وضع را وخیم تر کنید. آسیکلوویر تنها دارویی است که در درمان این بیماری مؤثر واقع می شود.

عدم استفاده از پمادها

زخم های ناحیه تناسلی برای بهبود به هوای زیادی نیاز دارند. ژل های هیدروکربنی و پمادهای آنتی بیوتیک مانع از رسیدن هوا به زخم و کند شدن روند بهبودی می گردند. هرگز از کرم های کورتیزون که مانع از فعالیت سیستم ایمنی می شوند و به این ترتیب موجب رشد بیشتر ویروس می گردند استفاده نکنید.

تسکین موضع بوسیله گرما

در پی اولین حمله و یا حمله شدید ثانویه، دوش گرفتن یا حمام کردن با آب گرم به منظور رساندن آب گرم به ناحیه تناسلی 3 تا 4 بار در روز بسیار تسکین دهنده است. (این روش در مورد بیشتر افراد مؤثر است اما مورد علاقه برخی واقع نمی شود.) پس از استحمام، ناحیه تناسلی را با سشواری که روی درجه خنک یا ملایم تنظیم شده کاملاً خشک نمایید و احتیاط کنید که با این کار موجب سوختگی ناحیه تناسلی نشوید. هوای سشوار هم چنین باعث تسکین موضع شده، احتمالاً روند بهبودی زخم را تسریع می کند.

رابطه فکر و بدن

چرا برهی از افراد سال ها بدون آنکه دچار بیماری شوند حامل ویروس هرپس اند، در حالی که بقیه افراد حامل ویروس مرتباً مورد حمله آن واقع می شوند؟ دکتر «کریستوفر استات» (4) پاسخ به این سؤال را تا حدود زیادی مرتبط با افکار و ذهن افراد می داند. وی می گوید: « افرادی که تحت فشارند و یا افسرده هستند و بیش از دیگران تنفر و دشمنی را در وجود خود می پرورند و به راحتی عصبانی می شوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این قبیل افکار منفی موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می شوند.» « جودی هرست» (5) در این باره می گوید:« برای من مهم نیست که چه میزان تحقیق در طول هزار سال بر روی این مسأله صورت گرفته، من متقاعد شده ام که فشار روحی همیشه اولین و مهم ترین عامل بروز بیماری است.» اما اگر تاکنون و قبل از دانستن در مورد ویروس هر پس هیچ نگرانی نداشته اید، هم اکنون ممکن است واقعاً احساس نگرانی کنید. این آگاهی ممکن است موجب بروز فشار روحی و نگرانی شود و نگرانی نیز به نوبه خود سبب بروز بیماری گردد و بروز بیماری باعث تشدید نگرانی شود و این حلقه همچنان ادامه یابد. اکنون سؤال این است که چگونه می توان بر این مشکل فائق آمد؟

کسب آگاهی در مورد بیماری

به مطالعه در مورد بیماری بپردازید، با پزشکان در این مورد صحبت کنید، سعی کنید، تا حد ممکن افکار منفی را از خود دور کنید و هر چه بیشتر به خود مسلط شوید.

استفاده از درمان های کوتاه مدت

به دنبال ابتلا به بیماری و اطلاع یافتن از آن ممکن است احساس گناه، غم و اندوه، عصبانیت و یا افسردگی کنید. یک روانشناس ماهر طی چند جلسه گفتگو قادر است به شما کمک زیادی نماید.

آموختن فنون آرام سازی

فنون آرام سازی انواع مختلفی دارند از جمله: تمرکز، درمان از طریق آرام سازی، تصویرسازی و پس نوردِ زیستی (6). هر کدام که برایتان مناسب تر است و بهتر پاسخ می دهد، انتخاب کنید.

لباس زیرنخی و گشاد

از آنجا که رسیدن هوا برای بهبود زخم های ناحیه تناسلی الزامی است، لازم است حتماً از لباس های زیر گشاد و نخی (نه مصنوعی) استفاده شود. اگر ناگزیرید از جوراب شلواری های نایلونی استفاده کنید قبل از هر چیز از نخی بودن قسمت بالای آن اطمینان حاصل کنید. اگر می خواهید از مایو، بدون اهمیت دادن به مدل آن استفاده کنید قسمت بالای یک لباس زیرنخی را ببرید و آن را به قسمت پایین مایو بدوزید.

چگونگی تخلیه مثانه

تخلیه ادرار برای مبتلایان تبخال تناسلی می تواند به دلیل اسیدی بودن ادرار و تماس آن با زخم، تولید درد و ناراحتی کند. این مسأله به ویژه در مورد زنان بیشتر صادق است. سعی کنید به کمک یک تکه دستمال لوله شده از برخورد ادرار با زخم جلوگیری کنید. یا می توانید پس از استحمام در آب موجود در وان حمام عمل تخلیه مثانه را انجام دهید.

پرهیز از دست زدن به زخم باز

هر چند این بیماری به تبخال تناسلی معروف است اما امکان انتقال ویروس به نقاط دیگر بدن از طریق لمس زخم باز و تماس انگشتان با دهان یا چشم وجود دارد. به همین دلیل دست نزدن به زخم بسیار حائز اهمیت است. اگر احتمال می دهید که حین خواب دستتان با زخم تماس پیدا کند به کمک یک پارچه توری مانند، مثل گاز از زخم محافظت کنید.

مصرف مکمل ها

برخی از مردم و حتی پزشکان معتقدند موادی مانند روی (7) که به شکل پماد و کپسول در دسترس است، اسیدآمینه لیزین و هیدروکسی تولوئن بوتیله، اگر به عنوان مکمل غذایی مصرف شوند، می توانند از بروز حملات ویروس جلوگیری کنند. بر خلاف مطالعات پراکنده که در خصوص تأثیر این مواد بر ویروس صورت گرفته، این درمان ها، درمان های به اثبات رسیده و قابل قبولی برای همه پزشکان نیستند. اگر تصمیم دارید از این روش استفاده کنید لازم است بدانید که دوز بالای این مواد خطرناک است و مصرف آن ها تنها باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران

فراموش نکنید که شما چگونه به بیماری مبتلا شدید. اکنون وظیفه شماست که از انتقال آن به دیگران جلوگیری نمایید. هنگامی که در ناحیه تناسلی زخم دیده می شود بیماری بسیار مسری است، پس از آمیزش اجتناب کنید. ولی هنگامی که زخم ها قابل رؤیت نیستند احتمال انتقال ویروس به دیگری کمتر است. با این وجود جهت احتیاط بیشتر باید از کاندوم استفاده نمود. توجه داشته باشید که اگر در حال حاضر به این بیماری مبتلایید بدان معنی نیست که هرگز به نوع دیگری از این بیماری مبتلا نخواهید شد.
هر چند این مساله اغلب اتفاق نمی افتد، اما احتمال بروز تبخال تناسلی با بیش از یک نوع ویروس غیر ممکن نیست.

هشدار پزشکی

درمان با آسیکلوویر

اگر به نوع شدید و عودکننده تبخال مبتلایید، لازم است جهت درمان با داروی آسیکلوویر که اثر آن در تسریع بهبود زخم و کاهش شدت بیماری به اثبات رسیده به پزشک مراجعه نمایید. اگر برای اولین یا چندمین بار دچار بیماری شده اید، یا اگر فکر می کنید بیماری شما از نوع عودکننده آن خواهد بود باید گفت که پزشک بهترین فردی است که قادر است شما را در این زمینه یاری دهد. اگر باردارید مطلع کردن پزشک از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا ویروس تبخال تناسلی می تواند موجب آلوده شدن نوزاد گردد. زمانی تصور می شد بین زخم های تبخالی ناحیه تناسلی و سرطان دهانه رحم رابطه ی مستقیمی وجود دارد. اگرچه امروزه احتمال وجود چنین رابطه ای کمتر است اما عاقلانه است که برای زنان مبتلا به تبخال سالی یک بار تست «پاپ اسمیر (8)» انجام شود.

روشی متفاوت

آیا درمان با روغن کرچک امکان پذیر است؟

روی شکم روغن کرچک بمالید. حتماً می پرسید چرا؟ زیرا یک سیستم ایمنی قوی می تواند مانع از فعال شدن ویروس هرپس شود و روغن کرچک موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. به منظور استفاده ی بهینه از روغن کرچک جهت تقویت ایمنی، دکتر «شِلی» پیشنهاد می کند که ابتدا با یک فنجان روغن کرچک شروع کنید و یک قطعه پارچه پشمی (فلانل) را در آن بخیسانید. پارچه ی اشباع شده از روغن را روی شکم قرار دهید و آن را با یک تکه نایلون بپوشانید و در نهایت روی پوشش نایلونی از یک تشکچه ی حرارتی استفاده کنید و درجه آن را تا آنجا که باعث ناراحتی شما نشود زیاد کنید.
یک ساعت به همان حال بمانید. در ابتدا این عمل را روزی یک بار، به مدت یک ماه تکرار کنید. سپس تعداد دفعات را به سه بار در هفته تقلیل دهید اما در صورت شدت گرفتن بیماری دفعات را افزایش دهید.

پی نوشت ها :

1- Genital Herpes
2- Herpes Simplex ll
3- Acyclovir
4- Christopher Stout
5- Judy Hurst, R.N
6- bio feed back
7- Zinc
8- Pop Smear

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان