تاریخ خبر : 1395/1/15 – منبع : دنیای اقتصاد – روند پیشرفت تکنولوژیهای نوین و افزایش کاربرد آنها در صنایع مختلف بیش از پیش رفتارهای صنایع و مشتریان را تحت تاثیر خود قرار میدهد. اگر دو دهه پیش در جمعی دوستانه بودیم و کسی پیشنهاد سفر میداد، با احتمال بالا مقاصد سنتی، انتخاب دوباره خانوادهها برای سفر بود؛ مشهد، شمال یا اصفهان و شیراز. همچنین اگر دهه گذشته باز در چنین موقعیتی بودیم، با کمی پیشرفت در روند تصمیمگیری برای مسافرت، مراجعه حضوری به یک آژانس مسافرتی و دیدن بروشورهای مختلف و انتخاب مقصد سفر از بین آنها، راه حل احتمالی ما بود. اما امروزه با حضور گوشیهای هوشمند و ابزارهای نوین و راهکارهای جدید دو گزینه قبل کم کم رو به افول میروند و روندهای جدیدی برای سفر کردن به وجود میآیند. جستوجو در وب و پیدا کردن تصاویر، پرس و جو از اطرافیان و تبادل تصویر در مورد مقاصد و گزینههای مختلف که شما را به انتخاب دقیقتر و جذابتر نزدیک کند، یکی از این راهها هستند.
تغییر در روشهای بازاریابی
روشهای بازاریابی در صنعت گردشگری با سرعتی فزاینده و همگام با تغییر و افزایش نیازها، روز به روز در حال تغییر هستند. افزایش آگاهی در گردشگران باعث افزایش خواستهها و ایجاد انتظارات جدید در گردشگران شده و در نتیجه آن، شاهد رشد تقاضا در گردشگری هستیم. استفاده از وب و شبکههای اجتماعی به عنوان ابزارهایی که فراگیر شدن آن امری بدیهی است، باعث قویتر شدن ارتباط میان گردشگران با هم و نیز با دستاندرکاران گردشگری شده است. این تقویت و تغییر بیش از همه به سود مشتریان تمام شده و فشار زیادی را متوجه استراتژیستهای بازاریابی کرده؛ زیرا بیشترین نیاز در این رقابت همهگیر، جذب حداکثری و سریع مشتریان و مخاطبان بالقوه است.
مهمترین عاملی که در جذب مشتریان در صنعت گردشگری تاثیر بسیار زیادی دارد، داشتن اطلاعات در مرحله پیشتصمیمگیری است. منظور از مرحله پیشتصمیمگیری دقیقا نقطهای است که مخاطب اطلاعات را در مورد مقصد یا محصول دریافت میکند و تصمیم به خرید محصول یا سفر به مقصد مورد نظر میگیرد؛ دقیقا همان موقعیتهایی که بالاتر توصیفشان رفت. در حال حاضر روشهای سنتی بازاریابی انبوه که قبلا به آنها اشاره شد تاثیرگذاری کمی روی مشتریان گردشگری دارد. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن آنها نیست، اما باید توجه کرد که با افزایش حجم متقاضیان گردش و سفر، همزمان که قیمتها کاهش مییابند و دسترسی به مقاصد جدید و محصولات سادهتر میشود، نیاز بیشتری به استفاده از تمام ابزارها و روشهای نوین برای دستیابی به مخاطبان بالقوه احساس میشود.
نقش جریان دوطرفه اطلاعات
یکی از روشهای مهم امروزی، استفاده از سایتهایی با محتوای تولید شده توسط کاربر است. UGC یا User Generated Content نامی است که برای اینگونه سایتها و پلتفرمها انتخاب میشود. تولید محتوا میتواند متن، صوت یا تصویر باشد. یکی از این بسترهای تولید محتوا، تولید و به اشتراکگذاری ویدئوهای مربوط به سفر است؛ سایتهایی مانند یوتیوب یا در نسخه داخلی آن آپارات. این وبسایتها بهطور فزایندهای نقش مهمی را در شکلدهی تصویر مثبت از مقصد یا محصول مورد نظر و نیز مقابله با تصاویر منفی شکل گرفته در ذهن مخاطب، از طریق ارتباط مستقیم با او بازی میکند.
روشهای نوین مانند استفاده از این وبسایتها یا OTTها یا پلتفرمهای مبتنی بر تصویر مانند اینستاگرام، درست در مقابل روشهای سنتی قرار دارد و جریان دو طرفه اطلاعات را تسهیل میکنند. علاوهبر جریان دوطرفه دستاندرکاران گردشگری و گردشگران، ارتباط مشتریان با یکدیگر نیز از دیگر مزایای مهم آنها است. هدف گردشگران از جستوجوی محتوا در این وبسایتها تنها سرگرم شدن نیست. آنها میخواهند روی شرایط و مقصد مورد نظر خود کنترل کامل داشته باشند و حتی دوست دارند آنچه در سفرشان اتفاق میافتد را روایت کنند. کانالهایی مانند یوتیوب، فرصتهایی را برای آنها فراهم میآورد که فعالیتهای خاص را جستوجو کنند، نظرات را ببینند، مقاصد جدید را بیابند و توصیههای لازم را در مورد آنها بشنوند. این دموکراسی این گونه سایتها است که آزادی را برای گردشگران به ارمغان میآورد.
مسافران میتوانند تصمیم بگیرند که چه کاری میخواهند انجام دهند و این تصمیمگیری بر مبنای تجربیات کسانی است که مانند آنها فکر میکنند. در واقع گردشگران امروزی علاقهمندند که در ساخت تجربه سفرشان فعالیت کنند. همانگونه که گفته شد، این فضا که روز به روز شاهد توسعه آن هستیم، وظیفه سنگینی را متوجه دستاندرکاران بخش گردشگری میکند که بتوانند از این بسترهای موجود برای ایجاد انگیزه در مخاطبان خود در جهت تولید محتوا استفاده کنند. بنابراین انتظار میرود شاهد تمرکز و توجه بیشتر روی این موضوع از جانب متولیان این امر باشیم.
مهدی نوابی
عضو جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک