فوائد اسفناج در سلامت

اسفناج به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات در جهان به حساب می‌آید. این سبزی، یک گیاه گلدار است که متعلق به خانواده آمارانتاسیه یا تاج خروسان است

فوائد اسفناج در سلامت

اسفناج به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات در جهان به حساب می‌آید. این سبزی، یک گیاه گلدار است که متعلق به خانواده آمارانتاسیه یا تاج خروسان است. اسفناج نه تنها نیازهای تغذیه‌ای بدن را برآورده می‌سازد، بلکه از بیماری‌های مختلف جسمی جلوگیری کرده و آنها را درمان می‌سازد. این مقاله مواردی از خواص درمانی این سبزی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
اسفناج سبزی برگ‌داری است که بافت ظریف و رنگ سبز یشمی داشته و فوائد سلامتی بخش زیادی برای انسان دارد. برخی از فوائد مهم سلامتی بخش آن جلوگیری از بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، ورم مفاصل، سرطان روده بزرگ، و غیره می‌باشد. از زمان‌های قدیم، این سبزی برگ سبز ماده‌ی غذایی مهمی جهت حفظ بدن در برابر مشکلات مختلف مرتبط با سلامت بوده است. اهمیت آن همچنین توسط پزشکان مورد تأیید و حمایت قرار داشته است. اسفناج به مقابله با مشکلات استخوان کمک می‌کند. تشکیل خون در مغز استخوان انجام می‌شود. از اینرو، لازم است که استخوان‌ها تقویت شوند و اسفناج ثابت شده است که منبعی عالی از کلسیم مورد نیاز جهت تقویت استخوان محسوب می‌شود.

فواید سلامتی بخش

بهبود سلامت استخوان

اسفناج به عنوان سبزی مهمی جهت حفظ مناسب سلامت استخوان در نظر گرفته می‌شود. محتوای بالای کلسیم موجود در اسفناج به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین K موجود در آن مانع از فعال شدن بیش از حد مجاز استئوکلاست‌ها می‌شود. سطوح استئوکلاست لازم است تحت کنترل باشد، به این دلیل که مسئول و مسبب شکستن استخوان می‌باشند. ویتامین K1 توسط باکتری‌های روده به ویتامین K2 تبدیل می‌شود. ویتامین K2 به فعال ساختن پروتئینی غیر کلاژنی بنام استئوکلسین کمک می‌کند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

ویتامین‌های (A و C) موجود در این سبزی از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. کلسترول اکسیده شده به راحتی به دیواره رگ‌های خونی می‌چسبد. بنابراین، ممانعت از چنین اکسیداسیونی از انسداد عروق جلوگیری می‌کند. هموسیستئین یک ماده شیمیایی است که برای بدن مضر بوده و علت حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی است. فولات، که یک ماده‌ی شیمیایی موجود در این سبزی است به تبدیل هموسیستئین به مولکول‌های بی ضرر یا بی‌خطر کمک می‌کند. منیزیم به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی را فراهم می‌سازد.

پیشگیری از بروز سرطان

کاروتنوئید به جلوگیری از بروز سرطان پروستات کمک می‌کند. اسفناج همچنین حاوی یک ماده شیمیایی شناخته شده تحت عنوان کامپفرول (kaemferol) بوده که به مقابله با سرطان تخمدان کمک می‌کند. گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی گزینه خوبی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

بهبود سلامت معده و روده

وجود بتا کاروتن و ویتامین C به جلوگیری از آسیب وارده به سلول‌های روده‌ی بزرگ (کولون) ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ماده‌ای شیمیایی تحت عنوان فولات از آسیب DNA و جهش در سلول‌های کولون جلوگیری می‌کند.

سایر فوائد

این سبزی حاوی بتا کاروتن یعنی آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با آب مروارید کمک می‌کند. از دژنراسیون ماکولا، که یک مشکل مرتبط به سن می‌باشد توسط ماده‌ی شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال موجود در این سبزی تحت عنوان لوتئین جلوگیری می‌شود. پتاسیم سلامت قلب را بالا برده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. بازسازی ویتامین E و C توسط لیپوئیک اسید تسهیل می‌شود. فرد می‌تواند به وسیله‌ی مصرف منظم این سبزی بر مشکل از دست دادن حافظه غلبه کند. فلاونوئیدها در جلوگیری از مشکلات مربوط به حافظه مفید می‌باشند. ویتامین K به تشکیل مواد شیمیایی مورد نیاز برای لخته شدن خون کمک می‌کند. اسفناج سرشار از ویتامین K بوده و در نتیجه، به روند لخته شدن خون کمک می‌کند. ثابت شده است که جهت مقابله با مشکلاتی مانند تومور، کم خونی، بی‌خوابی، یبوست، فشار خون بالا، خستگی عصبی و اختلال عصبی، سوء هاضمه، برونشیت، و غیره نیز مفید است.
فوائدی که از اسفناج نام برده شد، به درک اهمیت این سبزی در رژیم غذایی‌مان کمک می‌کند. سالاد تهیه شده از برگهای اسفناج در تقویت استخوانها و پیشگیری از بروز مشکلات جسمی متعدد بسیار مفید می‌باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر