تغییراتی که با بارداری می‌آید (۱)

در طول دوران بارداری پوست رطوبت بیشتری را در خود حفظ می‌کند و نرم‌تر از قبل شده و بسیاری از چین و چروک‌ها محو می‌شوند.

تغییراتی که با بارداری می‌آید (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

آیا تغییرات پوست در دوران بارداری خیلی شدید است؟ تغییرات پوست در دوران بارداری سلامت فرد را به خطر نمی‌اندازد؛ اما بهتر است راجع به تغییراتی مثل جوش زدن، ایجاد تاول، خارش و تحریک‌پذیری آن با پزشک مشورت شود. اگر اندازه یکی از خال‌ها و یا اینکه رنگ پوست همراه با درد تغییر کند و قرمز یا تیره شود، باید به پزشک مراجعه کرد.

در این شرایط، پزشک با توجه به وضعیت جدید بیمار، یک روش درمانی موثر برایش در نظر می‌گیرد. در کلوآزما (تغییر رنگدانه‌ها در ناحیه گردن و صورت) که به آن ماسک بارداری نیز می‌گویند، چیزی شبیه یک وصله قهوه‌ای رنگ روی پیشانی، چانه و گردن برخی خانم‌های باردار ایجاد می‌شود.

در خانم‌هایی که پوست تیره دارند، این تکه روشن‌تر از رنگ پوست‌شان است و دلیل آن هم تولید زیاد ملانین (هورمونی که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند) می‌باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند این بخش‌ها را تیره‌تر و مشخص‌تر کند؛ بنابراین لازم است قبل از خروج از خانه کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 و بیشتر روی پوست خود بمالید.

اگر می‌خواهید لکه‌ها کمتر به چشم بیایند، از کرم پودر با رنگ مناسب استفاده کنید. این لکه‌ها حدود 3 ماه بعد از تولد نوزاد کم‌کم محو می‌شوند.

 «لینا نیگرا» (خطوط تیره زیر شکم)

این خطوط تیره و عمودی ممکن است تا یک سانتی‌متر پهنا داشته باشند و حدودا از وسط شکم شروع شده و تا زیر شکم ادامه می‌یابند. این خطوط بلند و تیره، معمولا در سه ماهه دوم بارداری توسط رنگدانه‌های پوست ایجاد و چند ماه بعد از وضع حمل محو می‌شوند. بهتر است سطح پوست خود را در این نواحی کمی ماساژ دهید. احتمالا نوک سینه‌ها، خال‌ها و کک و مک‌ها هم تیره‌تر می‌شوند؛ اما رنگ آنها کم‌کم به حالت عادی برمی‌گردد.

درخشندگی پوست

در طول دوران بارداری پوست رطوبت بیشتری را در خود حفظ می‌کند و نرم‌تر از قبل شده و بسیاری از چین و چروک‌ها محو می‌شوند. در ضمن، بسیاری از خانم‌های باردار در مدت بارداری، پوست‌شان درخشان‌تر و صورتی‌تر به نظر می‌رسد و دلیل آن هم گردش بیشتر خون در بدن است که حتی گاهی موجب می‌شود احساس گلگون شدن و قرمز شدن کنند.

همچنین به خاطر حفظ بیشتر آب در بدن، احتمالا پوست آنها پف‌دارتر نیز به نظر خواهد رسید و اگر قسمتی از پوست لک قرمز رنگی داشته باشد، آن لک مشخص‌تر و نمایان‌تر می‌شود. به هیچ‌وجه با کمتر نوشیدن آب سعی نکنید این وضعیت را تغییر دهید؛ زیرا بدن نیاز فراوانی به مایعات دارد. در عوض، استراحت کردن به شما کمک می‌کند و مطمئن باشید تمام لک‌های قرمز بعد از تولد نوزاد کم‌کم از بین خواهند رفت.

رگه‌های عنکبوتی

در طول دوران بارداری دسته‌های کوچکی از مویرگ‌های باریک و ظریف معمولا روی گونه و فک پدیدار می‌شوند؛ به خصوص اگر فرد مستعد آن هم باشد. دلیل بروز این عارضه افزایش حجم رگه‌های خونی و جریان بیشتر خون در مویرگ‌ها است. برای کاهش این رگه‌های عنکبوتی باید از پوست در برابر گرما و سرمای شدید محافظت کرد.

علاوه بر این، نور خورشید نیز می‌تواند آن را تشدید کند. بعد از وضع حمل که میزان هورمون‌های بدن مجددا به حالت عادی برمی‌گردد، این رگه‌ها کم‌کم ناپدید می‌شوند.

خال‌ها و جوش‌ها

در دوران بارداری خال‌ها و جوش‌ها افزایش می‌یابند؛ زیرا افزایش میزان هورمون‌های بدن موجب افزایش تولید سبیوم می‌شود (نوعی چربی که باعث انعطاف‌پذیری و نرمی پوست می‌شود) و افزایش سبیوم موجب بسته شدن منافذ می‌شود و پوست چرب‌تر به نظرم می‌رسد و میزان جوش‌ها نیز زیاد می‌شود.

بهتر است به طور مرتب با یک پاک‌کننده ملایم، پوست خود را تمیز کنید و از یک مرطوب کننده بدون چربی روی آن بمالید. اگر ترجیح می‌دهید از محصولات پوستی استفاده نکنید، باید سعی کنید پوست خود را تمیز و شاداب نگه دارید. از کرم‌ها و سایر درمان‌های آکنه استفاده نکنید؛ مگر اینکه طبق نظر پزشک‌تان تجویز شده باشند. برخی داروها را در طول دوران بارداری نباید استفاده کرد.

ساییدگی

با افزایش وزن، بین ران‌ها و زیر سینه‌ها مرطوب و قرمز می‌شوند. پوست این نواحی ملتهب شده و بعضی اوقات تاول می‌زند و حتی بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد. برای کاهش این علائم باید این نواحی را کاملا خشک و خنک نگه دارید، لباس‌های نخی بپوشید و از پوشیدن لباس‌‌های زیر تنگ که ایجاد ناراحتی کنند بپرهیزید.

اگر در این دوران بدن‌تان بیش از حد عرق می‌کند، احتمال آنکه دچار عفونت‌های قارچی شوید، بیشتر است. به این نوع عفونت‌ها برفک گفته می‌شود. پوست‌‌های حساس و آسیب‌پذیر در طول دوران بارداری بیشتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. استفاده از صابون، پوشیدن برخی لباس‌ها و قرار گرفتن در معرض نورخورشید بیشتر به این پوست‌ها آسیب می‌رساند؛ بنابراین بهتر است دلایل ایجاد حساسیت را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغییراتی که با بارداری می‌آید- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر