ماهان شبکه ایرانیان

روستای شورستان

آشنایى با روستاى ((شورستان)) : شورستان از نواحى شهرستان »الموت« و از توابع استان قزوین است. فاصله این روستا تا مرکز الموت دوازده کیلو متر و تا قزوین نیز نود و پنج کیلومتر است

آشنایى با روستاى ((شورستان)) : شورستان از نواحى شهرستان »الموت« و از توابع استان قزوین است. فاصله این روستا تا مرکز الموت دوازده کیلو متر و تا قزوین نیز نود و پنج کیلومتر است. شورستان در دامنه شمالى کوه البرز قرار گرفته (که شهرستان الموت در قسمت شمالى و منتهى الیه کوه البرز قرار دارد.)
شورستان همجوار روستاهاى باغکلایه – شهرک – جوتان – یرک و ترکان، آفتابدر، جولادک و دزدکسر است، آب و هواى شورستان کوهستانى و مطبوع است و داراى باغهاى مشجّر و دشتهاى وسیع و خرم است بخصوص در سالهایى که بارندگى کافى باشد و خشکسالى نباشد محصولات و ثمرات فراوان است. محصولات کشاورزى شورستان برنج، گندم، جو، پیاز و سیب زمینى است و در سالهاى خشکسالى که این محصولات تقلیل یافته مردم به کشت محصولات دیم اقدام کرده‏اند که بسیار موفق بوده‏اند بطورى که حجم و مرغوبیت محصولات شورستان در رتبه بسیار خوب قرار گرفته است.

میوه‏هاى معروف شورستان انگور در انواع مختلف، سیب و گلابى و زردآلو – بِه و سر درختى گردو و زال زالک (کهرى) و همچنین آلبالو و گیلاس و هلو است در خشکسالى میوه‏هاى مذکور تقلیل یافته است ولى آب و هوا و خاک این روستا استعداد کافى براى بدست آوردن آنها را در حدّ عالى و مرغوبیت دارد.

سابقه تاریخى شورستان: نظر مورخان و تاریخ نویسان منطقه دررابطه با این روستا این است که : شورستان آبادى معتبرى است نزدیک قزوین که اهالى آنجا الات و ادوات ظریف از عاج و آبنوس کمال مهارت را دارند. بطورى که مصنوعات و آثار هنرى آنها که هیچ نقطه دیگر نظیرش ساخته نمى‏شود و براى فروش به ولایات دور و نزدیک هم حمل مى‏گردد. و دارای مردمانی سخت کوش و با استعداد که در هر کاری دارای استعداد فوق العاده ای هستند.

در حال حاضر شورستان داراى وسعت قابل توجه و داراى استعداد مطلوب براى کشاورزى و دامدارى و…. مى‏باشد و دامداریهاى آن در پرورش میش و بُز و توزیع آن در قزوین و نواحى دیگر فعال است و به سبب هواى بسیار خوبى که دارد کیفیت گوشت و لبنیات آن بسیار عالى است.

امامزاده زین الدین (زین العابدین) و مقبره شهید روستا : امامزاده زین الدین شورستان در مدخل ورودى به روستا قرار دارد که به تعبیر دیگر خارج از محل مسکونى بوده است و در کنار جاده و ایستگاه پارک خودروها قرار دارد. در این مقبره مقدس یکى از نوادگان امام سجاد(ع) مدفون میباشد.

این مقبره سابقاً داراى گنبد گلى و صحن ساده بوده که اکنون بوسیله بانیان خیر تغییر نقشه یافته و باز سازى شده و داراى گنبد ورق کالوانیزه زیبا و دیوارهاى سنگ مرر مى‏باشد. مردم شورستان مردگان خود را در اطراف این امامزاده به خاک مى‏سپارند که این کار سابقه بسیار طولانى دارد حتى در داخل صحن مسجد نیز چند نفر از افراد دفن شده بودند که فعلاً قبور آنها در داخل دیوار مسجد قرار گرفته است.

این امامزاده از طرف شمال به دامنه تپه نسبتاً بلند و چشم انداز بسیار زیبایى قرار دارد که اگر در بالاى این تپه قرارگیرى بیشتر روستاهاى الموت و زیبایى‏هاى آن را مى‏توان دید.

بعد از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى مقبره مقدس شهید باقر عالمى در جوار و پناه این امامزاده مى‏باشد. این محل مقدس که سبب افتخار و بالندگى مردم شورستان در دیندارى و غیرتمندى و پیروى از ولایت برحق ولى فقیه و اطاعت از معصومین علیهم السلام است به کل منطقه شورستان نورانیت بخشیده و رحمت و برکات الهى را بر آن نازل ساخته است.

مرکزیت روستا : مرکزیت روستا، در محلى میباشد که مسجدى قدیمى روستاى بالا میباشد. که تقریباً در وسط روستا میباشد که این مسجد از رونق افتاده است و بجز تعدادى از پیرزنهاو پیرمردها کسى آنجا نمى‏رود.

آثار باستانى : مهمترین آثار باستانى شورستان دره‏هاى بسیار ژرف آن که از آثار باستانى فراوانى برخوردار بوده که در چند سال اخیر افراد سودجو از موقعیت استفاده نموده و اقدام به سرقت و تاراج این میراث مردم نموده‏اند.

آسیابهاى شورستان: عموم آسیابهاى شورستان آبى بودند و در سالهاى متمادى با توجه به پیشرفت تکنولوژى متاسفانه آنها از کار افتاده‏اند بعضى از این آسیابها فقط از آنها تخته سنگهاى بسیار بزرگى به جا مانده است.

آسیابهاى موجود در روستا آبى بود که این آسیابها با فشار آب، به حرکت در مى‏آمدند و سنگهاى بزرگ که روى گندمها قرار مى‏گرفته با حرکت آسیاب به گندمها فشار آورده و بدین ترتیب آرد خوبى را به وجود مى‏آورد که البته امروزه این آسیابها در همان محلها پابر جاست با این تفاوت که با برق کار مى‏کنند یکى دیگر از آثار باستانى موجود در روستا مسجد جامع بالا محله مى‏باشد که آب از زیر و کف آن عبور مى‏کند و باعث خُنکى شده که این عمل باعث شده که کف مسجد براى تابستانها خُنک باشد. و در وسط دیوار این مسجد درختى کاشته شده که نام آن را درخت چنار گذاشته‏اند که کسى از اهالى قدمت این درخت را نمى‏داند به روایتى مى‏گویند همزمان با ساخت این مسجد این درخت هم بوده است.

عقاید پزشکى – گیاهان داروئى : در شورستان مردم معتقدند نباید عسل و خربزه را با هم خورد – زرد آلو و ماست هم نباید با هم استفاده شود و گاهى همراه توت از دوغ استفاده مى‏کنند که از مسمومیت پیشگیرى کند. از خوردن ماست و سرکه با هم نهى مى‏کنند از سیر سبز در غذاى نپخته استفاده مى‏کنند. خاکشیر را براى ملایمت مزاج و در تابستان براى جلوگیرى از گرمازدگى استفاده مى‏کنند. در قدیم ماست و شیره انگور را با هم مصرف مى‏کردند.

زیرا ماست را سرد و سست کننده و شیره را گرم و تهیج کننده مى‏دانستند و استفاده این دو با هم اعتدال در غذا ایجاد مى‏کرد. در شورستان عدس پلو را با کشمش مصرف میکنند که سردى عدس با گرمى کشمش ایجاد اعتدال کند.

گیاهان موجود در این روستا عبارتند از:

گُل ختمى :که براى رفع دل درد و به عنوان یک مسهل از آن استفاده مى‏شد.

کتیرا: که معمولاً از ریشه گون که در صحرا رشد مى‏کند به دست مى‏آید و براى جلوگیرى از ریزش مو از آن استفاده مى‏شد

ریشه کاسنى: براى رفع تب حصبه مورد استفاده قرار مى‏گرفت.

شاه تره: براى رفع ناراحتى‏هاى پوستى به نام سودا آخرا با ماست مخلوط کرده و روى موضع مورد نظر قرار مى‏دادند.

شِنگ: یک نوع گیاه بود که معمولاً در دشتها لابلاى سبزیجات رشد مى‏کرد هم جنبه داروئى داشته و هم با سرکه آنرا مى‏خوردند.

کبرگُل: از گل بوته‏ها به دست مى‏آید و آنها را خشک کرده و در زمستان با گوشت )قرمه( یک نوع غذاى محلى درست مى‏کنند که بسیار خوشمزه است .

ریمانج: یک نوع گیاه داروئى است که با زرده تخم مرغ و زردجوبه و…. مخلوط و براى دردهاى شدید و شکستگى استفاده مى‏شود.

گُل بنفشه: پس از خشک نمودن براى بر طرف نمودن دل درد و نفع استفاده مى‏شود.

نعنا: پس از خشک کردن با دوغ مخلوط کرده و استفاده مى‏شود.

زرشک: نوعى زشک در الموت است که از درختان وحشى بدست مى‏آید و به علت مقدارى تلخ بودن پس از جوشاندن نوعى ترشى بدست مى‏آید.

همچنین در شورستان – ریواسک – زال زالک – کوندس – کوچ – بره توت – تادانه و انگور وحشى مى‏روید.

لهجه‏ها، اصطلاحات و ضرب المثلها: اصطلاحات و ضرب المثلهاى رایج در شورستان غالباً به زبان فارسى است البته مردم شورستان به زبان محلى که نزدیک به زبان تاتى قدیم و نزدیک به زبان مازندرانى است محاوره دارند و بعضى از اهالى در خانواده خود با دیگر اهالى فارسى سخن مى‏گویند بعضى از ضرب المثلها عبارتند از :

– مُنوَّر نَه نَه نفتى عجب مهمُونى رفتى – این ور کدو اوُن ور کِدو آنجاد که درد مى‏کنه بگو

– خَر مردم را باید یک ورى (کج) سوار شد. – شیر نریى، سخن بگو برابرى .

نوروز آئین عشق: نوروز یکى از سنت‏هاى کهن و بسیار پیچیده است و در گذشته رسم‏هاى نوروزى بیشتر جنبه خیرات و مبرات داشته و مردم آجیل و خیلى چیزهاى دیگر نذر مى‏کردند و مردم شورستان از گذشته دور تا دوران پر فروغ اسلامى با اعتقاد مذهبى در اولین روز نوروز بر خاک مردگان مى‏رفتند و در منزل سفره هفت سین گذاشته و کتاب مقدس قرآن را در سفره‏اى که به تخم مرغ، سیب – سیر – سرکه و آب و آینه و شمع – سمنو تزئین مى‏گردید مى‏گذاشتند و در ظرفى سبزى از جوانه عدس و یا دانه شاهى یا گندم سبز مى‏کرده‏اند و براساس سنت دیرینه بزرگترها به اعضاى خانواده عیدى مى‏دادند و دید و بازدیدها در سطح روستا شروع مى‏شد و کوچک‏ترها با لباسهاى نو یا لباسهاى شسته شده و با چهره‏هاى خندان و با نشاط در کوچه‏ها تردد مى‏کردند و افراد خیر بطریقى که کسى متوجه نشود به فقرا و افراد نیازمند کمک مى‏کردند و این آداب داراى یک ریشه کهن و سنتى بوده که با اعتقادات مذهبى مردم روستا در آمیخته و با ویژگیهاى خاص خود انجام مى‏پذیرفته است.

سیزده بدر: نوع بر گزارى این آئین در تمام نقاط ایران و در میان اقوام و خرده فرهنگ‏ها شکل واحدى دارد و در مناطق مختلف گردشگاههایى ویژه براى استراحت مردم وجود دارد و بر همین اساس رفتارهاى ویژه را در پى داشته است و مردم روستاى شورستان صبح على الطلوع روز سیزده فروردین به راه افتاده و با حمل نیازهاى غذایى و استراحتى خود را به محل‏هاى از پیش تعیین شده خصوصاً در حوالى باغستانها و یا در دشت‏هاى با صفاى روستا مى‏روند و جوانان روستا با بازیهاى سنتى و شعر خوانى و فعالیتهاى از جمله طناب کشى و طناب بازى، تاب ایام خوش خود را مى‏گذراندند و بزرگترها با گفتن خاطره‏ها تلخ و شیرین زندگى و امورات کشاورزى خود بقولى گده مى‏کردند و پس از صرف ناهار و کمى استراحت به منازل خود باز مى‏گشتند. ((در بعد ظهر روز سیزده بدر طناب بلندى به درخت بسیار بزرگ گردو و توت که در شورستان زیاد است مى‏بندند و از کوچک و بزرگ تاب مى‏خورند و اشعارى را براى دُختران بزرگ که روى تاب هستند مى‏خوانند و اگر نگویند که را دوست دارند از تاب پیاده نمى‏کنند و او به ناچار مى‏گوید چه کسى را براى همسرى دوست دارد)).

نتیجه گیری :

با توجه به فرهنگ و رسوم سنتی بجا مانده از پیشینیان و خون گرم و محبت آنها زبان زد جهانان و خاص و عام است و در روستاها احترام به بزرگترها و ریش سفیدها در سرلوحه همه کارها و برنامه های سایر افراد قرار دارد. بنیان خانواده و جامع اجتماعی را مستحکم و با دوام نموده و هرچه از این آداب و فرهنگ فاصله می گیریم بنیاد مهمترین رکن جامعه که همان خانواده میباشد با مشکل روبرو می شود که در جامعه شهری روز به روز به آمار طلاق و معتاد و…. اضافه می شود امیدواریم که بتوانیم از فرهنگ و سنن گذشتگان درس بهتری بگیریم و سرلوحه و راه و رسم خود قرار دهیم.

روستای شورستان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان