ماهان شبکه ایرانیان

فوائد پوست لیمو در بهبود سلامتی

همگی شما احتمالاً با فوائد مختلف آب لیمو در سلامتی و زیبایی برخورد داشته‌اید، اما آیا می‌دانید که پوست لیمویی که پس از گرفتن آب آن به دور می‌اندازید، دارای خواص دارویی بوده و می‌تواند جهت برخورداری از سلامتی بیشتر بسیار مفید باشد

فوائد پوست لیمو در بهبود سلامتی

همگی شما احتمالاً با فوائد مختلف آب لیمو در سلامتی و زیبایی برخورد داشته‌اید، اما آیا می‌دانید که پوست لیمویی که پس از گرفتن آب آن به دور می‌اندازید، دارای خواص دارویی بوده و می‌تواند جهت برخورداری از سلامتی بیشتر بسیار مفید باشد. این مقاله فوائد و موارد بیشتری از خواص پوست لیمو را مورد بحث قرار می‌دهد.

فواید پوست لیمو

پوست لیمو خواه به صورت تازه و یا به شکل خشک شده باشد، جهت تهیه‌ی لوازم مختلف آرایشی، آشپزی و مقاصد دارویی بکار برده می‌شود. مصرف آن و استفاده‌ی موضعی از این پوست برای بسیاری از افرادی که از بیماریهای مختلفی مانند مشکلات قلبی، آکنه، کلسترول، اسکوربوت، و دردهای بسیار دیگری رنج می‌برند، مفید است. پوست لیمو حاوی آنزیمهای ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون ویتامین C، ویتامین P، کلسیم، پتاسیم، فیبر، لیمونن، اسید سیتریک، فلاونوئیدهای پلی فنل و سالوسترول کیو 40 (salvestrol Q40) است که پوست این میوه را جهت برخورداری از سلامت جسمی و روحی به یک ضرورت تبدیل ساخته است. نه تنها این مورد، بلکه بوی برخواسته از پوست لیمو آن را به ماده‌ای عالی جهت تهیه‌ی عطرهای گیاهی به منظور بهبود خلق و خوی بدل ساخته است. در فهرست ذیل، چند مورد از مصارف عمده‌ و فوائد پوست لیمو را در اختیارتان قرار می‌دهیم و به مواردی مانند عاملی عالی در بهداشت و سلامت دهان و دندان، خنثی ساختن رادیکالهای آزاد، و پوست لیمو و سلامتی پوست در مقاله‌ای تحت عنوان فوائد پوست لیمو به تفصیل پرداخته‌ایم.

کاهش دهنده‌ی سطوح کلسترول

مصرف پوست لیمو به کاهش سطوح کلسترول در بدن کمک کرده، که به نوبه خود به افزایش سلامت قلب کمک می‌کند. پتاسیم موجود در این پوست در واقع به حفظ فشار خون کمک می‌نماید. فلاونوئیدهای پلی فنول، کلسترول LDL که کلسترول بد محسوب می‌شوند را کاهش می‌دهند. ویتامین C و ویتامین P نیز به باز شدن عروق خونی کمک کرده در نتیجه از بروز خطر ابتلا به عوارض مرتبط با آن همچون فشار خون، بیماری قلبی و بیماری قلبی دیابتی جلوگیری کرده و یا آن را به حداقل می‌رساند.

کمک به مبارزه با سرطان

همانطور که پیش از این عنوان شد، پوست لیمو حاوی ترکیباتی تحت عنوان سالوسترول کیو 40 و لیمونن بوده که به جهت مبارزه با سلولهای سرطانی موجود در بدن شناخته شده‌اند. همچنین فلاونوئیدهای موجود در پوست لیمو مشخص شده است که در مهار تقسیم سلولهای سرطانی مؤثر می‌باشند. بنابراین مصرف پوست لیمو به عنوان نوعی اقدام پیشگیرانه علیه ایجاد انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان کولون، و سرطان پوست شناخته می‌شود. طی مطالعه‌ی صورت گرفته مشخص شده است که مصرف چای داغ با پوست لیمو در جلوگیری از ایجاد سلولهای سرطانی مؤثر است.

بهبود سلامت استخوان

استخوانهای قوی و سالم به مقادیر خوبی از کلسیم نیاز داشته و پوست لیمو حاوی کلسیم و همچنین ویتامین C است. مصرف پوست لیمو در واقع به اثبات رسیده است که در جلوگیری از بروز اختلالات مختلفی همچون پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، شکستگی استخوان، پلی آرتریت التهابی، و آرتروز مفید است.

تقویت سیستم ایمنی و هاضمه

اصل و اساس حفظ سلامتی بدن و محافظت از فرد در برابر عفونتها و بیماریها ایجاد یک سیستم ایمنی قوی است و بله، مصرف پوست لیمو قطعاً می‌تواند به شما در این امر کمک کند! یک سیستم ایمنی قوی سیستمی است که می‌تواند در برابر عفونتها به طور مؤثر مقاومت کرده و مواد مغذی ضروری بخصوص ویتامین C موجود در این پوست زرد آن را جهت مقاومت در برابر چنین عفونتها و بیماریهای متعاقب آن ممکن می‌سازد. به همین دلیل است که مصرف پوست لیمو همچنین به عنوان راهی مؤثر جهت درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و عفونتهایی با طبیعت مشابه در نظر گرفته می‌شود. نه تنها این مورد بلکه لیمو هنگامی که با پوست مصرف شود همچنین جهت تقویت دستگاه گوارش مفید است به این دلیل که از فیبر خوراکی برخوردار بوده که اجابت مزاج سالم را تقویت می‌سازد.

افزایش دهنده سوخت و ساز و کمک به کاهش وزن

پوست لیمو متشکل از جزء شناخته شده‌ای تحت عنوان تکتین است که به کاهش وزن کمک می‌کند. پکتین در واقع دارای خواصی است که آن را به شکل ژله تبدیل کرده در نتیجه از جذب بیش از حد قند در بدن شما جلوگیری کرده که به نوبه خود به حفظ وزن‌تان کمک می‌کند. بنابراین مرتبه‌ی بعد که آب گرم با آبِ لیمو مصرف می‌کنید، خوردن پوست آن را فراموش نکنید.

دیگر فوائد با ارزش

فوائد مصرف پوست لیمو تنها به آنچه در بالا ذکر شد، محدود نمی‌شود. پوست لیمو همچنین حاوی مواد مغذی ضروری مختلفی است که می‌توانند رشد ناخن، پاکسازی کبد، بهبود جریان خون، کمک به مقابله با عفونتهای گوش، آسیب پذیری مویرگی، واریس، انقباضات عضلانی، سکته مغزی، و غیره را موجب شوند.

احتیاط

از تمام فوائد ممکن مصرف پوست لیمو اطلاع یافته‌ام. گرچه ضرری در آن وجود ندارد، با این حال، چند مورد را بایستی پیش از امتحان آن در نظر داشته باشید. به این نکات در ذیل اشاره شده است.

شستن مناسب

بسیار مهم است که پیش از مصرف، پوست لیمو را به خوبی بشویید. به این دلیل که در حین رشد و پرورش میوه، آفت کش‌ها و حشره کش‌های مختلفی به آن زده شده که ممکن است بر روی پوست باقی مانده باشند. به عبارت دیگر، هنگامی که این لیموها به دیگر نواحی فرستاده می‌شوند، از نوعی واکس مخصوص بر روی آنها استفاده می‌کنند تا از خراب شدن پوست آن جلوگیری شود. این واکس یا موم می‌تواند با استفاده از ترکیب مبتنی بر حشره، گیاه و یا حیوان تهیه شود. بنابراین بهتر است که پوست لیمویی را مصرف کنید که در حیاط خانه خود پرورش داده‌اید و یا انواعی که به صورت ارگانیک پرورش داده شده‌ باشند.

تبلور

نگرانی دیگری که به هنگام مصرف پوست لیمو وجود دارد، مقدار قابل توجه اگزالات موجود در آن است. اگزالات در انسانها و یا حیوانات نیز دیده می‌شود. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند هنگامی که مقدار زیادی از این ماده در بدن وجود داشته باشد، آنگاه ممکن است مشکلاتی مرتبط با تبلور از جمله شکل گیری سنگ در کلیه و کیسه صفرا ایجاد شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به این مشکلات بایستی از مصرف آن خودداری کنند.
به منظور برخورداری از فوائد سلامتی بخش پوست لیمو، اهمیت دارد که آن را به عنوان بخشی مهم از رژیم غذایی روزانه خود وارد سازید. هر 100 گرم پوست لیمو حاوی حدوداً 160 میلی‌گرم پتاسیم، 134 میلی‌گرم کلسیم، 129 میلی‌گرم ویتامین C، و حدود 6ر10 گرم فیبر است. غیر از آن، همچنین حاوی بیش از 44 نوع فلاون گلیکوزید، و دیگر اسیدهای گیاهی و مواد مغذی است که آن را به همان با ارزشی امروز ساخته است. مطالعات صورت گرفته همچنین ارتباط میان مصرف پوست لیمو جهت کنترل خونریزی را نشان می‌دهند. همچنین مصرف آن حتی در طول دوران بارداری و شیردهی بی خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال به این دلیل که بارداری شرایط بسیار خطیری است، بهتر است که پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید. بنابراین، جرعه‌ای از چای لیمو نوشیده و یا از لیموناد تازه مصرف کرده و به زندگی سالم خوش آمد گویید... امیدوارم که از آندسته افرادی نباشید که پوست لیمو را به دور می‌اندازند، همین طور است؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان