ماهان شبکه ایرانیان

شگفت انگیزترین نامزدهای اسکار بهترین فیلم [قسمت دوم/پایانی]

در آخرین هفته‌ای که به اسکار ختم می‌شد، سایت Vultuer یک بررسی کلی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار انجام داده بود و آن‌ها را با توقع ما از عنوان بهترین فیلم اسکاری که در دهه‌های قبل وجود آمده بود سنجیده بود

در آخرین هفته‌ای که به اسکار ختم می‌شد، سایت Vultuer یک بررسی کلی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار انجام داده بود و آن‌ها را با توقع ما از عنوان بهترین فیلم اسکاری که در دهه‌های قبل وجود آمده بود سنجیده بود. شما هم همانند ما متوجه شده‌اید که هر فیلمی که از فرمول ترکیبی ژانرهای مختلف همانند درام، سرگذشت، تاریخی، جنگی کنار هم توانسته باشد استفاده کند معمولاً همیشه نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود؛ اما همه فیلم‌هایی که امسال و سالهای پیش، نامزد دریافت جایزه شده‌اند دچار نوعی پس‌روی محسوسی شده‌اند؛ اما باید بدانیم که همیشه هم این‌طور نبوده است که 4 ژانر اصلی جایزه‌های اسکار را دریافت کنند. رویکرد کمیته اهدای جوایز آکادمی اسکار به ما نشان داده است که ملاک و همچنین شاید شانس دریافت جایزه فیلم‌هایی که موزیکال، وسترن، هیجانی، حتی کمدی در سالهای اخیر افزایش‌یافته است. در مقاله‌ای که پیش رودارید به بررسی ده فیلمی خواهیم پرداخت که اگر این سالها اکران می‌شدند شاید کمتر شانس دریافت جایزه و همچنین نامزدی برای بهترین فیلم سال را توسط آکادمی اسکار به دست می‌آوردند ولی در نوع خودشان فیلم‌هایی بی‌نظیر هستند. همراه بنیتا در قسمت پایانی باشید.

بهشت منتظر می‌ماند 1978 (Heaven Can Wait)

بهشت منتظر نمی ماندCredit: flavorwire

این فیلم به‌صورت کلی بازسازی‌شده توسط وارن بیتی (Warren Beatty) و همچنین بوک هنری (Buck Henry) از روی فیلم آقای جردن وارد می‌شود (Here Comes Mr. Jordan) است. بازسازی که فیلمی زیبا به همان سبک را آفریده است. موضوع این فیلم به زندگی بعد از مرگ و تغییر بدن‌ها در دنیای دیگر بازمی‌گردد. بازیگرانی همانند چارلس گوردین (Charles Grodin) و داین کانون (Dyan Cannon) در این فیلم به خوبی ایفای نقش کرده‌اند و از طرفی کارگردانی بیتی هم این فیلم را به خوبی اداره کرده است. چیزی که در مورد این فیلم جالب است این بود که این فیلم به‌ظاهر خنده‌دار تو ساده توانست نه نامزدی اسکار را در عنوان‌های، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلم را در کنار فیلم‌های بزرگی همانند نیمه‌شب سریع (Midnight Express)، زن مجرد (An Unmarried Woman)، به خانه برگشته (Coming Home) و شکارچی گوزن (The Deer Hunter) که برنده نهایی بود، به خودش اختصاص دهد. اگر به‌صورت ساده بخواهیم توضیح دهیم اعضای آکادمی از آقای بیتی خوششان آمده بود، علاوه بر 4 عنوان نویسندگی، کارگردانی و بازیگری، او 9 بار دیگر هم به این نامزدی‌ها رسید و در سال 1982 توانست جایزه اسکار را بالاخره به دست آورد. این اسکار به فیلم قرمزها (Reds) او رسید. در برخی موارد باید شمارا کسی دوست داشته باشد تا به موفقیت برسید وگرنه تلاش‌های شما بی‌فایده است.

پدرخوانده قسمت سوم 1990 (The Godfather Part III)

پدرخواندهCredit: flavorwire

برخی اوقات آکادمی و هیئت تشکیل‌دهنده آکادمی از فیلمی که قبلاً ساخته بودید بسیار بیشتر خوششان می‌آید و تصمیم می‌گیرند تا یک جایزه دیگر به فیلم جدیدتان که شاید در همان سطح هم نباشد بدهند. دو قسمت قبل پدرخوانده بی‌شک یکی از بهترین کارهای سینمایی تاریخ است، فیلم‌هایی که توانستند بهترین جایزه فیلم سال را از آکادمی دریافت کنند. شما با ساخت اولین فیلم توانستید دو عنوان و با ساخت دومین فیلم پنج عنوان نامزدی را به دست آوردید مسلماً در آکادمی برای فیلم سوم شما هم نامزدی‌های بسیاری در نظر گرفته‌شده است. ولی فیلم سوم که 16 سال بعد تولید شد نباید این‌قدر هم شبیه دو فیلم قبلی می‌بود، اگر نگاهی به نامزدی‌ها داشته باشید، دران هفت نامزدی اسکار خواهید دید که یکی از آن‌ها هم برای بهترین فیلم است. مشکل این است که این فیلم درزمانی که اکران شد نمی‌توانست بهترین فیلم درزمینهٔ کاری خودش که همان گانگستری باشد، در همان سال فیلم‌های به‌شدت سطح بالاتر هم همانند تقاطع میلر (Miller’s Crossing) وجود داشتند که در سایه شهرت پدرخوانده ماندند.

باب 1995 (Babe)

بابCredit: flavorwire

در حقیقت این سال، سال عجیبی بود. نامزدهایی همانند عشق و تعصب (Pride and Prejudice) بر اساس رمان مشهور، شیردل (Braveheart) بر اساس یک رمان تاریخی و همچنین فیلم دراماتیک و علمی پرفروش تاریخی آپولو 13 (Apollo 13) حضور داشتند. اما در یک اقدام عجیب فیلم‌هایی همانند مدر مرده متحرک (Leaving Las Vegas)، ترک لاس‌وگاس (Casino)، کازینو (Casino)، نیکسون (Nixon) و رئیس‌جمهور آمریکایی (American President) کنار گذاشته شدند، همچنین تلاش فیلم‌هایی همانند حرارت (Heat)، 12 میمون (12 Monkeys)، مظنونین همیشگی (The Usual Suspects) نادیده گرفته شد و اسکار به یک فیلم کمدی مضحک خانوادگی که هیچ بار معنایی نداشت و دران فقط خوکی شروع به سخن گفتن کرده بود تقدیم شد. بیشتر از سال 1970 این واقعه می‌توانست به طرفداران فیلم‌های مفهومی شک وارد کند. فیلمی که به‌شدت عجیب بود. اما تصور کنید بیست سال بعد در ژانر زندگینامه‌های تاریخی و نمایش‌های ترسناک اتفاقی مشابه تکرار شد.

منطقه 9 2009 (District 9)

منطقه 9Credit: flavorwire

در سال 2009 تعداد نامزدهای بهترین فیلم اسکار از 5 به 10 رسید تا فیلم‌های بیشتری به چشم خودشان ببینند که زحماتشان چگونه از بین می‌رود. مخصوصاً درزمانی که فیلمی همانند شوالیه تاریکی که در سال 2008 خوش درخشید و درزمانی که فیلمی همانند خواننده به روی صحنه رفته بود این تغییرات مهم بودند. در سال 2009 نامزدهای دریافت جایزه اسکار بسیار متنوع‌تر شده بودند و علاوه بر انتظارهای ما همانند فیلم‌های آواتار، درد قفسه سینه (The Hurt Locker) و کور (The Blind Side)، فیلم‌هایی درام هندی مانند مرد کنجکاو و آموزش (A Serious Man and An Education)، انیمیشن خلاقانه بالا (Up) و همچنین کار جدید کوانتینوتارنتینو به نام حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds) هم حضور داشتند. در میان همه فیلم‌های فیلم کمپ 9 (منطقه 9) که درزمینهٔ فیلم‌های تخیلی/علمی قرار می‌گرفت از عجیب‌ترین‌ها بود. فیلمی که پر از موجودات غریبه و خارجی بودند که از همه طرف لیزر و تفنگ‌های تخیلی آویزان کرده بودند. فیلمی که با بودجه کم تولیدشده بود.

سکوت بره‌ها 1991 (The Silence of the Lambs)

سکوت برره Credit: flavorwire

خب وقتی‌که ما بحث عجیب‌ترین‌های اسکار را باز کردیم باید با یک معجزه آن را به پایان برسانیم، در اینجا به اسکار سال 1991 اشاره خواهیم کرد، فیلمی که توانست پنج جایزه را یکجا باهم درو کند، بله فیلم سکوت برره های، جاناتان دمم (Jonathan Demme). این فیلم جایزه‌های بهترین کارگردانی، فیلم‌برداری، بازیگری زن و مرد، همچنین بهترین فیلم سال 1991 را برد. این اتفاق به‌قدری نادر بود که همه بعدازآن در شک فرورفته بودند. تنها دو جایزه دیگر مانده بود که به فیلم‌های دیگر رسید. گویا سال 1991 سال ناامیدکننده‌ای ازنظر فیلم‌سازی بوده است. این فیلم که ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای توسط یک قاتل را نمایش می‌داد گویا داوران را به‌شدت ترسانده و یا تحت تأثیر قرار داده بود. خشونتی که در کلام و جریان فیلم موج می‌زد. شاید در سال‌های آینده اسکار بازهم کاری کند که ما در سکوت باقی بمانیم.

قسمت قبل را از دست ندهید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان