باغبان تازه‌کاری هستید؟ این را بخوانید ـ قسمت اول

حتما شنیده‌اید که بعضی از آدم‌ها «دست‌شان سبز است»، یعنی دست به هر چه بزنند، سبز می‌شود

  باغچه

حتما شنیده‌اید که بعضی از آدم‌ها «دست‌شان سبز است»، یعنی دست به هر چه بزنند، سبز می‌شود. از یک قلمه کوچک گیاهی بزرگ و شاداب می‌سازند و گیاهان زیر دست آن‌ها رشد سریعی دارند. اما همه ما این موهبت را نداریم. البته معنایش این نیست که باید به طور کل باغبانی و پرورش گیاه را کنار بگذاریم؛ کافی است چند نکته را در نظر بگیریم تا صاحب باغچه یا گیاهانی زیبا و سرحال باشیم.

منطقه‌تان را بشناسید

هر گیاهی همه جا نمی‌روید، پس اول باید بدانید که جایی که زندگی می‌کنید مناسب چه گیاهانی است. به ویژگی‌های باغچه‌تان توجه کنید و آب و هوا و میزان قرار گرفتن آن در معرض آفتاب را در نظر بگیرید. باید امکانات و محدودیت‌های‌تان را در نظر داشته باشید. از مرکز پرورش گل و گیاه منطقه‌تان سوال کنید تا بهترین گیاهان بومی این منطقه را به شما معرفی کند.

خاک را آزمایش کنید

PH خاک منطقه‌تان را بشناسید، ‌یعنی از میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک مطلع شوید، چرا که این مساله روی میزان جذب مواد معدنی گیاهان شما تاثیر می‌گذارد و به شما کمک می‌کند چه گیاهانی را انتخاب کنید یا چگونه از این نوع خاک استفاده کنید. جنس خاک را هم امتحان کنید. خاک باید راحت در دست شما خرد شود. اگر خاک بسیار سخت یا گل مانند است، کارتان برای پرورش دادن گیاهانی که ریشه‌های عمیقی دارند، سخت است. خاک تازه، مالچ و کمپوست را به آن اضافه کنید و تا جایی که می‌شود قبل از کاشت، خاک را هوادهی کنید.

باغبانی

سراغ گیاهان ساده‌تر بروید

کاشتن سبزیجات شروع جالبی برای باغبانی است. سبزیجات برای رشد کردن زمان زیادی لازم ندارند و اگر هم اشتباهی بکنید، ماه‌ها وقت خودتان را تلف نکرده‌اید. گل‌های آفتابگردان هم گزینه خوبی هستند، چون به سرعت قد می‌کشند، یا سرخس‌ها.

با برنامه جلو بروید

برای جلوگیری از شلوغ شدن باغچه‌تان، اول تحقیق کنید که گیاه مورد نظر چقدر قد می‌کشد، فضا لازم دارد و برای رشد چقدر زمان می‌برد. گیاهان چند ساله که عموما بیش از دو سال عمر می‌کنند باید به فاصله حدودا نیم متر از یکدیگر کاشته شوند تا فضا برای رشد داشته باشند. اطلاع یافتن از میزان رشد قدی گیاهان هم اهمیت زیادی دارد. گیاهان کوتاه و خزنده را باید در جلو و کناره‌های باغچه کاشت و بلندترها را عقب‌تر. اگر بدانید میزان نور آفتابی که به باغچه شما می‌رسد چقدر است، بهتر می‌توانید نحوه چینش گیاهان را تعیین کنید، چون باید توجه کنید که گیاهان بلندتر سد راه رسیدن نور به گیاهان کوتاه‌تر می‌شوند یا مثلا بسیاری از گیاهان نور بیش‌تری می‌خواهند یا برخی باید در سایه باشند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان