همین که روزهای گرم و خستهکننده تابستان به یک خاطره دور تبدیل میشوند و جای خود را به هوای خشک پاییزی میدهند، نگاهها در خانههایی که به مد اهمیت میدهند به سوی آپارتمانهای زیبا و مد روز جلب میشود. اگرچه طراحی داخلی و روندهای روزمره معماری به اندازه سرعت تغییرات صنعت فشن تغییر نمیکنند بعضی از استایلها و ظواهر خاص برای خریداران آگاه خودنمایی میکنند.
چارلی کاپلن یکی از مدیران خانه طراحی گلاک که طراح مجموعه آپارتمانهای ریوینگتون بوده است، میگوید: برخلاف گذشته نیویورکیهای امروز میدانند که طراحی خوب کدام است و چه کاری را میتواند برای آنها انجام بدهد. آنها فضاهایی را میخواهند که مکمل یک پایان قدرتمند، نور و تهویه مناسب، جزئیات دقیق و نقشههایی کاربردی باشد که یک زیبایی منسجم را به ارمغان میآورد.
حرکت به سمت طرحهای باز همچنان پر تقاضا خواهد ماند مخصوصاً با وجود تغییرات شیکی که در مرکز شهر صورت گرفته است. در مجموعه آپارتمانهای «بروم سوس 565» جایی که 3 اتاق خواب دوتایی همین الان برای 14 میلیون دلار قیمت گذاری شده است خانه طراحی (RDAI) از قصد سعی کرده تا یک فضای باز و محیطی پر از هوا را خلق کند تا با اتاق ترکیب شود.
Credit: 565 Broome Soho
در راستای ساخت اینگونه فضاهای مسکونی دنیس مونتل مدیر هنری برند (RDAI) میگوید: آشپزخانه همراه با اتاق نشمین طراحی شده است. ما نمای خارجی آشپزخانه را با چوب آجدار طراحی کردیم تا یک شخصیت جدا داشته باشد اما وقتی درها بسته میشود آنها صورت آشپزخانه را پنهان میکنند و تبدیل به بخشی از طراحی داخلی معمار میشوند.
شیشههای ظریف کشویی برای بعضیها به خصوص جذاب است تا به آسانی بتوانند یک فضای باز برای سرگرمی ایجاد کنند. کاپلان میگوید: وقتی آنها باز هستند تمام فضای خارجی دیوارها 2 برابر میشود. وقتی بسته میشوند یک فضای اختصاصی برای لذت بردن را ایجاد میکنند.
خریداران، تمام ابزارها و وسایل درجه 1 را میخواهند اگرچه لزوماً نمیخواهند این جزئیات از لحاظ ظاهری مزاحم خانه باشد. به جای آن انتظار دارند همه لوازم به خوبی از دیدها پنهان باشد.
Credit: 150 Rivington
کاپلان توضیح میدهد: خریداران از نشان دادن و خودنمایی وسایل عبور کردهاند. آنها میخواهند وسایل نیز با طراحی خانه خود را همزمان یکی کنند. به عنوان مثال: آشپزخانهها در ریوینگتون از یک یخچال و ماشین ظرفشویی داخلی بهره میبرند تا ادامه دهنده کار چوبی صورت گرفته در آشپزخانه باشند و تکمیل کننده کاری باشد که در اتاق نهارخوری و نشمین صورت گرفته است.
سفارشی بودن همچنان یکی از خواستههای مشتریان است. مت وندام مدیر بازاریابی و طراحی در گروه نفتالی و توسعهدهنده پشت مجموعه لوکس آپارتمانهای شپرد میگوید: یک تقاضای قوی برای شخصیسازی در آشپزخانه وجود دارد. ما شاهد استفاده بیشتر از چوب خام در کابینتها هستیم و وسایلها بیشتر سفارشی هستند.
او میگوید: در شپرد، استودیو گاچوت تمام جزئیات آشپزخانه را به صورت سفارشی ساخت. شرکت افسانهای مبلمان اسمالبونز آف دیوایز هر کدام از آشپزخانهها را از چوب ماهون ساخته و از یک رنگ خاکستری تیره استفاده کرده است. همه چیز حتی لولوها نیز به صورت دستساز ساخته شدهاند.
Credit: Nick Johnson for the Shephard
چریل ایسن مدیر بازاریابی گروه طراحی داخلی تایید میکند که کابینتهای مینیمال تبدیل به یک المان لوکس پنهان شدهاند. خریداران همچنین متمایل به استفاده از فناوریهای هوشمند در وسایلی مثل: قهوهسازها، سیستمهای گرمایی مایکروویو و ماشینهای ظرفشویی و حتی وسایل ساده نیز هستند.
بعضی وسایل خاص معماری مثل: شومینهها همیشه تمایل داشتند به صورت یک کالا باشند اگرچه بیشتر برای فصل پاییز مناسب هستند. ایسن اظهار میکند: شومینهها با وجود اینکه در بعضی ساختمانها به خاطر استفاده از چوب ممنوع هستند اما همچنان بسیار پر تقاضا هستند. اما همچنین به خاطر صدای ترق و تروق و عطرشان که یادآور توانایی منحصر به فردشان در انتقال شما به یک کلبه ییلاقی هستند و ایجاد محیطی گرم و دنج برای فرار از سرمای جنگل بسیار محبوب هستند.
بر طبق گفتههای جیمز هونیفرد از استودیو طراحی هونیفرد یک خواستهی روز برای این پاییز توجه دقیق به جزئیات در اتاقهایی است که اصلاً انتظارش را ندارید مثل: حمام. او توضیح میدهد: به خاطر اینکه حمامها محیط کوچکی هستند محل آسانی هستند برای آزمایش رنگها و هنرهای غیرقابل انتظار که نمیتوان در اتاقهای بزرگتر استفاده کرد.
Credit: Nick Johnson for the Shephard
استفاده از مواد لوکس همیشه در چشم خریدارانی که بدنبال مد روز بودهاند، فریبنده بوده است و برای پاییز یک رنگ گرم و خنثی به خصوص جذاب است. اضافاتی مثل: استفاده از دیوارهای گچی، مواد بافتدار و مبلمان دستساز به آپارتمان یک ظاهر رو به جلو میدهد. پارچههای مخملی تبدیل به یکی از پرتقاضاترین پارچههای فصل شده است و کاملاً هم منطقی است که مواد قوی در طراحی داخلی بیشتر استفاده شوند.
ایسن اشاره میکند: وقتی هوا سرد میشود دوست دارم تا یک محیط گرمتر را ایجاد کنم. به عنوان یک طراح من این را با استفاده موادی مثل مخمل و خز مصنوعی در بالشت و پتو بدست خواهم آورد. استفاده از این مواد در کنار هم همیشه به صورت پنهانی در طراحیهای من بوده است.
درست مثل مورد موزه اورسی در ناحیهی بسته بندی گوشت جایی که طراح مشهور فرانسوی ژاکوب گارسیا طراحی داخلی کرده است. او توانسته حال و هوای اروپایی را نیز به آپارتمانها اضافه کند تا به دنبال مدهای مدرن هم باشد.
گارسیا طراح داخلی پشت محلهایی مثل: هتل کاستس و رستورانهای کاستس میگوید: تصور کلی طراحی پشت موزه اورسی از ترکیب ظاهر صنعتی ناحیه بستهبندی گوشت با حال و هوای بوتیکهای هتل فرانسوی الهام گرفته شده است.
Credit: D'Orsay
گارسیا اشاره میکند که خریداران به مدهای اروپایی در ترکیب با ظرافتی جاودان جذب خواهند شد. زبانی که استفاده میشود بسیار متنوع است از رنگهای مختلف و موادی که ظرافت و لوکس بودن را نشان خواهند داد. از برنز تا دیوارهای گچی، پانلهای چوبی، روشنایی سفارشی و مبلمان مخملی با رنگ منحصر به فرد قرمز خودم.