چرا ترک سیگار معمولا باعث چاق شدن افراد می‌شود؟

طبق آمار منتشره سیگار کشیدن باعث مرگ سالانه ۶ میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود و مشکلات سلامتی زیادی برای فرد سیگاری واطرافیانش به وجود می‌آورد

 خوردن بیش ازحد

طبق آمار منتشره سیگار کشیدن باعث مرگ سالانه 6 میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود و مشکلات سلامتی زیادی برای فرد سیگاری واطرافیانش به وجود می‌آورد. نیکوتین تاثیر زیادی در تغییر روند متابولیسم بدن فرد می‌گذارد و تاثیرات فراوانی در سلامت بدن او دارد. از همین رو ترک سیگار، گام مثبت و مهمی در مسیر حفظ سلامت افراد محسوب می‌شود. خیلی‌ها برای ترک سیگار نگران آن هستند که بعد از کنار گذاشتن سیگار چاق شوند. در این گزارش قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا ترک کردن سیگار عموما باعث چاق شدن افراد می‌شود؟

چرا ترک سیگار، باعث افزایش وزن می‌شود؟

نیکوتین و سایر مواد سمی موجود در تنباکو مثل مونواکسید کربن، قطران و بنزوپرین، تاثیری منفی بر تمام ارگانهای بدن دارند. از همین رو افراد بعد از ترک سیگار، بدن با این اتفاقات روبرو می‌شوند:

*کاهش مصرف انرژی:

حدود10% از افراد سیگاری به خاطر نیکوتین سیگار، مصرف انرژی بالاتری در بندشان دارند. مصرف سیگار دربدن آنها مثل انجام فعالیتی فیزیکی است که باعث مصرف کالری بیشتری می‌شود تا سموم موجود در تنباکو را از میان ببرد.

خوردن بیش از حد

*اشتیاق به خوردن شیرینی جات:

نیکوتین سطح آدرنالین خون را بالا می‌برد؛ هورمونی که باعث افزایش قند خون دربدن می‌شود. وقتی یک فرد سیگاری احساس گرسنگی می‌کند، سیگار را به منزله راهکاری برای غلبه بر گرسنگی‌اش می‌بیند. پس درک این موضوع ساده است که با ترک سیگار، اشتیاق و میل افراد برای خوردن شیرینی جات افزایش می‌یابد.

*یبوست:

نیکوتین موجود در سیگار، فعالیت شکمی را افزایش داده و باعث می‌شود تا فرد راحت‌تر دستشویی کند. افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، معمولا برای مدتی دچار یبوست می‌شوند.

ترک سیگار

*بازگشت حس چشایی و بویایی:

مصرف تنباکو، حس چشایی و بویایی فرد را ضعیف می‌کند. پس وقتی که فردی سیگار را ترک می‌کند، برای پرکردن جای خالی سیگار در زندگی، به سراغ مواد خوراکی می‌رود. او بیشتر از قبل طعم‌ها و مزه‌ها را حس می‌کند و اشتیاق و علاقه بیشتری به خوردن پیدا می‌کند و معمولا به سراغ خوراکی‌هایی با بوهای قوی، شیرین، شور و یا تند می‌رود. از همین رو با مصرف مواد غذایی شیرین و چرب مثل شکلات، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس احتمال چاق شدن فرد نیز بیشتر می‌شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر