ماهان شبکه ایرانیان

به چه دلیل از تاریکی می‌ترسید؟

بیشتر افراد ریشه ترس از تاریکی را در کودکی و اتفاقات آن دوره می‌دانند؛ اما امروزه به لطف دانشمندان، حقیقت را در مورد ترس از تاریکی فهمیده‌ایم

بیشتر افراد ریشه ترس از تاریکی را در کودکی و اتفاقات آن دوره می‌دانند؛ اما امروزه به لطف دانشمندان، حقیقت را در مورد ترس از تاریکی فهمیده‌ایم. مسلما وقتی دلیل ترس از تاریکی را به کودکی نسبت می‌دهیم دلیلی ناشیانه برای آن درست می‌کنیم، اما اگر حقیقت را در مورد چرایی ترس از تاریکی بدانیم هیچ گاه دلیل آن ناشیانه به نظر نخواهد رسید. دلیل اصلی ترس از تاریکی ریشه در تاریخ بشریت انسان دارد. همراه بنیتا باشید.

ترس از تاریکیCredit: Alexandra Gavillet

مجله نیویورک در یک کار تحقیقاتی، مقالاتی علمی که در مورد نیکتوفوبیا (nyctophobia) یا همان ترس از تاریکی و شب را برای اثبات غیر منطقی بودن ترس از تاریکی به علت اشباح و نیروهای پنهان جمع اوری کرده است. در طول هزاران سال قبل از اینکه انسان‌ها زمین را به این شکل در کنترل خودشان نگه‌دارند، ما از ترس موجودات وحشی‌تر به پناهگاه‌ها و همچنین آتش و مناطق دور از دست رس آن‌ها پناه می بردیم.

یکی از دلیل‌هایی که برای ترس انسان از تاریکی دریکی از مجلات نوشته‌شده است، عادت شکار شکارچیان طبیعت در شب است، همانند شیرها که معمولا بعد از شش بعدازظهر و زمانی که زمین تاریک است به شکار می روند. حتی در مقالاتی آمده است که شیر ها در ماه کامل هم به شکار نمی‌روند. آن‌ها موجوداتی هستند که چشمانی به‌مراتب قوی‌تر از ما دارند و در شب دید کامل‌تری دارند. شاید این‌یکی از دلیل‌هایی باشد که ما در سالهایی که هنوز ادیسون بزرگ نشده بود، از تاریکی و موجودات داخل آن به شدت ترس داشتیم.

ما از چه چیز تاریکی می‌ترسیم؟ از همه چیز آن. چراکه ما نمی‌دانیم در تاریکی چه چیزی در انتظار ما است (همانند شیرها) و ذهن نگران ما همیشه آماده ساختن تصورات و خطرات بی‌شمار درون تاریکی است. وقتی‌که شما از کودکی این ذهن را به این صورت بزرگ می‌کنید در اینده نیز از تاریکی و ترس موجودات آن رنج خواهید برد.

اگرچه بیشتر افراد به طور غریزی در کودکی با ترس تاریکی مواجه می‌شوند و دیگر به صورت ناخودآگاه ترس آن‌ها می‌ریزد، اما طی تحقیقاتی که در لندن و بریتانیا انجام‌شده است چهل درصد افراد اعتراف کرده اند که از راه رفتن و گشت زدن به دور خانه خودشان زمانی که چراغ خاموش باشد به شدت می‌ترسند. در یک تحقیق مشابه در کانادا و دانشگاه تورنتو، نشان داد که نیمی از افرادی که ترس از تاریکی دارند، دچار مشکلات خواب نیز هستند. بیشتر مردم حتی نمی دانند که این مشکل خواب آن‌ها مربوط به ترس آن‌ها از تاریکی است، ولی این مشکل را به گردن سایر احساسات خودشان می اندازند.

کسانی که از تاریکی می‌ترسند، هیچ وقت نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند و ذهنشان همیشه سرگردان خواهد بود، آن‌ها زمانی که می‌خواهند به خواب بروند، فکرشان درگیر تصوراتشان خواهد بود که شاید کسی در خانه وجود دارد. در مراتب بالاتر از ترس، ترس از دزدی و همچنین هجوم به افرادی که از تاریکی می‌ترسند، دست می دهند. راه حل درمان تاریکی، قرار گرفتن در معرض تاریکی یا درمان های روان‌شناسانه است. برای کودکان باید والدین کودکان خودشان را در معرض تاریکی قرار دهند و به آن‌ها نشان دهند که در تاریکی هیچ ترسی، موجودی وجود ندارد. ما در تاریکی، در کنار شیرها به خواب نمی‌رویم.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان