لئونارد کوهن، ترانه سرای پرآوازه ی کانادایی در سن ۸۲ سالگی درگذشت

ترانه سرای افسانه‌ای دنیای موسیقی پس از چندین دهه فعالیت هنری بی‌مانند از دنیا رفت.این خبر ناگوار در دنیای موسیقی که توسط صفحه‌ی رسمی او در فیس‌بوک اعلام شد اما جزئیات و دلیل فوت او هنوز مشخص نیست. متن اعلامی بدین شکل بود: «عمیقاً از اعلام خبر فوت اسطوره‌ی شعر‌سرایی و دنیای هنر، لئونارد کوهن متأسفیم.»

ترانه سرای افسانه‌ای دنیای موسیقی پس از چندین دهه فعالیت هنری بی‌مانند از دنیا رفت.این خبر ناگوار در دنیای موسیقی که توسط صفحه‌ی رسمی او در فیس‌بوک اعلام شد اما جزئیات و دلیل فوت او هنوز مشخص نیست. متن اعلامی بدین شکل بود: «عمیقاً از اعلام خبر فوت اسطوره‌ی شعر‌سرایی و دنیای هنر، لئونارد کوهن متأسفیم.» 

برای اطلاعات بیشتر در مورد این اسطوره‌ی دنیای موسیقی و درگذشت او با بنیتا همراه باشید.

لئونارد کوهن درگذشت

Credit: LeonardCohen.com

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به سراینده‌ی اشعار آهنگ‌های تسبیح (Hallelujah) و تا نهایت عشق با من به رقص باش (Dance me to the end of love) ادای احترام کرد. او اظهار کرد: «امروز از شنیدن خبر فوت لئونارد کوهن افسانه‌ای بسیار متأثر شدم.» وی افزود: «او همیشه با عشق و علاقه به خاطر صدای خش‌دار، خورده گیری از خود با طنزی زیرکانه و اشعار مسخ‌کننده‌اش که موردعلاقه‌ی نسل‌های مختلف شنوندگان و طرفدارانش بود به یاد خواهد ماند.»

طرفداران لئونارد کوهن در مقابل منزل او در مونترآل با شاخه‌های گل و روشن کردن شمع به او ادای احترام کردند.

طرفداران کوهن در مقابل منزل او

Credit: Getty Images

آدام، پسر لئونارد کوهن در گفتگوی خود با رولینگ استون گفت: «پدرم در آرامش در خانه‌ی خود در لس‌آنجلس با علم بر اینکه آلبوم اخیر خود بهترین دستاورد زندگی هنری‌اش بوده درگذشت و حتی در آخرین لحظات زندگی با شوخ‌طبعی همیشگی و بی‌همتایش سرگرم نوشتن بود.»

تاریخ مراسم یادبود این هنرمند بزرگ به نقل از صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک او به‌زودی اعلام خواهد شد.

از معروف‌ترین ترانه‌های لئونارد کوهن می‌توان به سوزان (Suzanne)، پرنده‌ای روی سیم (Bird on the wire) و من مرد تو هستم (I’m your man) اشاره کرد. آلبوم چهاردهم و نهایی او به نام تو خواهان تیره‌ترش هستی (You want it darker) ماه پیش منتشر شد.

نام او در سال 2008 وارد تالار افتخار راک اند رول (Rock and Roll Hall of Fame) شد.

تالار افتخار راک و رول

Credit: AP

جان لیساوور، تهیه‌کننده‌ی آلبوم‌های دهه‌ی هفتاد و هشتاد لئونارد کوهن ازجمله آلبوم تسبیح او را اسطوره‌ای خطاب کرد. او در مصاحبه‌ی خود ادامه داد: «لئونارد کوهن به دلیل جاودانگی آثارش در طول زمان و استواری در فعالیت هنری شخصیتی برجسته و هنرمندی فرهیخته به شمار می‌آید.»

آخرین آلبوم او از سوی منتقدین مورد تحسین فراوان قرار گرفت و از طرف مجله‌ی رولینگ استون «یک پیروزی دیرهنگام در زندگی حرفه‌ای» و به نقل از روزنامه‌ی تلگراف با کسب 5 ستاره «شاهکاری غمناک» نام گرفت. گاردین نیز این آلبوم را اثری بی‌نقص خواند و آن را «پرمایه و صادقانه» توصیف کرد. پیچ فورک نیز آن را اثری بی‌مانند،وارسته و حاصل یک‌ عمر فعالیت هنری ارزشمند عنوان کرد.

پدر اندوه

لئونارد کوهن پدر اندوه

Credit: LeonardCohen.com

لئونارد کوهن در طول زندگی هنری خود القاب «پدر اندوه» و «پدرخوانده‌ی دل‌تنگی‌ها» را کسب کرد.

اما تأثیر و جذبه‌ی این شاعر، نویسنده و ترانه‌سرای محبوب قلب‌ها در طول فعالیت هنری‌اش همواره قابل مشاهده بود. او در مقاطع بسیاری از زندگی از افسردگی رنج می‌برد و نمود شخصیت نکته‌سنج، منتقد خود و دل‌نشینش در شعرهایی که می‌سرود پیدا بود.

شرکت سونی اعلام کرد از اینکه افتخار مشارکت در دستاوردهای هنری کوهن را در 6 دهه‌ی اخیر زندگی‌اش داشته به خود می‌بالد و او را هنرمندی بی‌مانند خواند که آثار هنری اصیل و بی‌همتایش هنرمندان و طرفدارانش را از تمامی نسل‌ها تحت تأثیر قرار داد. این شرکت کانادایی خود را در غم فقدان این هنرمند با دنیا شریک دانست.

از دیگر ترانه‌های کوهن می‌توان به بارانی معروف آبی‌رنگ (Famous Blue Raincoat) و تا دیدار بعدی ماریان (So Long Marianne) اشاره کرد که به یاد شریک زندگی و معشوقه‌اش، ماریان ایلن که در دهه‌ی شصت در یونان برای اولین بار ملاقاتش کرد نوشت. ماریان ایلن همچنین الهام‌بخش او در نوشتن ترانه‌ی این رسم بدرود گفتن نیست (Hey, That's No Way To Say Goodbye) بود.

در ماه جولای سال جاری، کوهن پس از شنیدن خبر بیماری کشنده‌ی ماریان ایلن در نامه‌ای خطاب به او نوشت: «ماریان باید پذیرفت که روزهای پایانی ما از راه رسیده و جسممان دارد از هم می‌پاشد. مطمئن باش پس از مدتی کوتاه به تو خواهم پیوست. خداحافظ دوست قدیمی، در پایان راه دوباره یکدیگر را ملاقات خواهیم کرد.»

خوانندگان بی‌شماری ترانه‌ی تسبیح او را بازخوانی کرده‌اند. در سال 2008 بازخوانی برنده‌ی مسابقه‌ی اکس فکتور انگلستان،الکساندرا بورک در جدول ترانه‌های برتر در مقام اول قرار گرفت. کوهن بعدها عنوان کرد که این ترانه بیش ‌از اندازه بازخوانی شده: «ترانه‌ی خوبی است، اما تعداد زیادی از خوانندگان بازخوانی‌اش کرده‌اند.»

پس از اعلام خبر مرگ لئونارد کوهن خوانندگان، نویسندگان و سیاستمداران بسیاری به او ادای احترام کردند.

در ستایش لئونارد کوهن سارا سیلورمن

 بت میدلر در ستایش لئونارد کوهن

در ستایش لئونارد کوهن راسل کرو

در ستایش لئونارد کوهن پالوما فیت

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان