مسمومیت غذایی خفیف

مسمومیت غذایی خفیف به علت مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری‌های مضر و یا مواد سمی ایجاد می‌شود. در اکثر موارد، بهبودی موفقیت آمیز با انجام درمانهای خانگی مؤثر و رعایت نکات بهداشت شخصی به دست می‌آید

مسمومیت غذایی خفیف

مسمومیت غذایی خفیف به علت مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری‌های مضر و یا مواد سمی ایجاد می‌شود. در اکثر موارد، بهبودی موفقیت آمیز با انجام درمانهای خانگی مؤثر و رعایت نکات بهداشت شخصی به دست می‌آید.
مسمومیت غذایی خفیف نوعی بیماری است که به طور مکرر مشاهده شده و به دلیل مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های آلوده رخ می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، مواد غذایی که با بی دقتی در پخت، حفظ و نگهداری خراب و فاسد می‌شوند، به طور کلی ممکن است موجب رشد باکتری و تجمع مواد سمی شوند. مسمومیت غذایی اغلب یک بیماری خفیف و کوتاه مدت است اما گاهی اوقات علائم آن ممکن است شدید و کشنده باشند و برای بیش از یک هفته به طول انجامند.

علل

مسمومیت غذایی خفیف ناشی از آلودگی توسط یا عوامل عفونت‌زا و یا ترکیبات سمی ایجاد می‌شود. در مسمومیت غذایی ناشی از عوامل عفونی بر میکروبهای بیماری‌زایی مانند باکتریها (به عنوان مثال باکتریهای سالمونلا، اشریشیا کلی یا ای‌کولای (E. coli))، ویروسها و انگل‌ها دلالت دارد در حالی که ترکیبات سمی، منابع غذایی سمی و یا غیر خوراکی (مانند آفت کشها، قارچهای سمی) و پخت نامناسب برخی مواد غذایی را شامل می‌شود. در اکثر این موارد، علت اصلی این بیماری رعایت نکردن بهداشت در حین آشپزی است.
بسته به علت و میزان مسمومیت و یا مقدار غذای آلوده مصرف شده، علائم آزار دهنده از بیماری به بیمار دیگر تفاوت می‌کند. طبق گفته‌ی متخصصین سلامت، این عارضه معمولاً برای 1 تا 2 روز باقی می‌ماند. با این حال بسته به علت بیماری ممکن است چیزی حدود 2 هفته طول کشیده تا بهبودی کامل حاصل شود.

علائم

مسمومیت خفیف تا شدیدی که بسیاری از افراد را در زمان پس از مصرف یک نوع غذای آلوده تحت تأثیر قرار می‌دهد شیوع یا ظهور بیماری گویند. علائمی که به طور معمول تظاهر می‌یابند، درد معده، ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، و سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند تهوع، استفراغ، و اسهال را شامل می‌شود. هر چند معمولاً در اکثر موارد تب مشاهده نمی‌شود، اما بعضی بیماران دچار تب بالا می‌شوند.
علائم ممکن است بلافاصله پس از مصرف غذاهای سمی مشاهده شده و یا امکان داشته که پس از گذشت چندین روز خود را نشان دهند. به عنوان مثال، مصرف قارچ سمی موجب بروز علائم غیر طبیعی در عرض چند ساعت می‌شود؛ در حالی که مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری ممکن است مدتی طول کشیده تا علائم محسوس تظاهر یابند. معمولاً آن را با آنفولانزای معده اشتباه می‌گیرند به گونه‌ای که این بیماری یعنی آنفولانزای معده منحصراً به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی رخ می‌دهد.

درمان

از آنجا که علائم این بیماری به ندرت خطرناک می‌باشند، اکثر افراد نیازی به مداخله پزشکی جهت درمان نخواهند داشت. و بسیاری از آنها پس از انجام درمانهای مؤثر با موفقیت بهبود می‌یابند. از اینرو، اطلاعات پزشکی کمی در خصوص آمار دقیق چنین پیش آمدهایی وجود دارد. برخی از بهترین درمانهای خانگی توصیه شده به قرار ذیل می‌باشند:
• مقدار زیادی آب نوشیده و آب بدن خود را حفظ کنید. در غیر این صورت اسهال و استفراع مکرر ممکن است به کم آبی بدنتان منجر شود.
• حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید و تمایلی به خوردن ندارید، سعی کنید مواد غذایی که به راحتی هضم می‌شوند را مصرف نمایید. از مصرف مواد غذایی داغ، تند و ادویه‌ای و اسیدی اکیداً خودداری کنید به این دلیل که ممکن است علائم را تشدید سازند.
• یکی از درمانهای مؤثر خانگی وارد نمودن مواد غذایی پروبیوتیک و نوشیدنی‌های الکترولیتی به رژیم غذایی‌تان است. این امر به درمان علائم و جایگزین شدن الکترولیتهای از دست رفته کمک خواهد کرد.
• به قدر کافی استراحت کرده و در حین مبارزه و رسیدگی به این علائم آرامش خود را حفظ کنید. نکات خود مراقبتی ساده و بهداشت شخصی را به منظور پیشگیری از مصرف غذاهای آلوده تا آن جا که امکان دارد رعایت کنید.
آنچه عنوان شد خلاصه‌ای از نحوه‌ی درمان مسمومیت غذایی خفیف در خانه را شامل می‌شد. در صورت کم شدن آب بدن و یا ماندگاری علائم مسمومیت حتی پس از پیروی از درمانهای طبیعی، لازم است که درمان صحیح توسط یک پزشک حاذق انجام شود. پزشک ممکن است از شما آزمایش ادرار و مدفوع به منظور وجود سلولهای خونی و میکروبهای مضر گرفته و پس از آن داروهای مناسب تجویز نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان