نقد فیلم «Kingsman: The Golden Circle»: فیلمی بیش‌ازحد هیجانی

دنباله فیلم پرفروش سال ۲۰۱۴ او، پر از صحنه­های اکشن و خشن و بازیگرانی عالی است، پس چرا این‌قدر پیچیده و پرتنش است؟ به هیچ­کس به‌اندازه جولیان مور Julianne Moore در فیلم «کینگزمن: محفل طلایی» ساخته متیو وان، خوش نگذشته است که خود گویای نکته‌­ای است

دنباله فیلم پرفروش سال 2014 او، پر از صحنه­های اکشن و خشن و بازیگرانی عالی است، پس چرا این‌قدر پیچیده و پرتنش است؟
به هیچ­کس به‌اندازه جولیان مور Julianne Moore در فیلم «کینگزمن: محفل طلایی» ساخته متیو وان، خوش نگذشته است که خود گویای نکته‌­ای است.
مور، شخصیت بد داستان، نابغه و پادشاه مواد مخدر پاپی Poppy، با خوش‌­شانسی راهش را در هر صحنه­‌ا‌‌‌‌ی پیدا می­کند. صحنه­‌هایی که با صحنه­‌پردازی نوآورانه وان که نشان از قوه تخیل قوی او دارد، تقویت‌شده است.
بااین‌همه و با تمام این دیوانه­‌بازی­ها، «محفل طلایی» به‌اندازه کافی خشن و هیجانی نمی­‌شود که رکورد اثر قبلی وان را بشکند، اما در کنار فیلم­‌های اکشن دیگرش جایگاه خوبی دارد. «محفل طلایی» فیلمی هیجان‌­انگیز است اما بعد از تابستانی شلوغ و پر از فیلم­‌های اکشن، تلاشی بیش‌ازحد به نظر می­رسد.فیلم، ماجرایی بعد از پایان فیلم «کینگزمن: سرویس مخفی» ساخته‌شده در 2014 را روایت می­کند، کارآگاه تارون اگرتون Taron Egerton در شغل خود به­‌عنوان یکی از بهترین مأموران مخفی انگلستان جا می­افتد و هم­زمان در زندگی شخصی مخفیانه خود درگیر مشکلاتی با دوست­‌دخترش، پرنسس Tilde (با بازی هانا آلستروم Hanna Alström) است. وان با به تصویر کشیدن صحنه­‌هایی مثل صحنه تعقیب اگزی Eggsy توسط یک دوست سابق، هیجان فیلم را در دقیقه­‌های اول بالا می­برد.

اگر در فیلم اول ماجرا در مورد پیدا کردن مقام و جایگاه اگزی Eggsy در گروه کینگزمن بود، «محفل طلایی» در مورد نابود کردن همه آن اعتبار و جایگاه، به معنای واقعی کلمه، است؛ زیرا پاپی با فرستادن تعدادی موشک­ به تمام مراکز کینگزمن، همه آن­ها را نابود می­کند. اگزی و مرلین خونسرد (با بازی مارک استرانگ Mark Strong) در پی گرفتن انتقام برمی­‌آیند. هنگامی‌که مرلین و اگزی به راه‌حل بهتری می­‌رسند، «محفل طلایی» به اوج خود می‌­رسد: استیت­من The Statesmen. محفل همتای آمریکای کینگزمن، با پوشش کارخانه تولید ویسکی، بسیار آزادانه عمل می­‌کنند. معرفی استیت­من باعث می­شود گروه جالبی از شخصیت­های جدید به «محفل طلایی» اضافه شوند، بازیگرانی چون چنینگ تیتوم Channing Tatum، هالی بری Halle Berry و جف بریجز Jeff Bridges. در این فیلم به‌اندازه­ای به این شخصیت­ها پرداخته شد که مشخص است وان قصد ساخت داستانی در مورد گروه آن­ها را در آینده دارد.بااین‌حال، این فیلم هنوز فیلمی در مورد کینگزمن است و حتی باوجود صحنه­‌های جدید و شخصیت­‌های تازه، تمرکز وان بر روی شخصیت اگزی است. دست‌کم، استیت­من با نوعی تکنولوژی عجیبی که به معنی واقعی کلمه می­تواند مرده را زنده کند، آمده­‌اند. (کالین فرث Colin Firth که بی­رحمانه در فیلم اول کشته‌شده بود، برمی­‌گردد.) و داستان فیلم هنگام پرداختن به این موضوع، جنبه­‌های احساسی پیدا می­کند. وان در این فیلم جدید، انواع تکنولوژی، شخصیت­‌های جدید و مکان­‌های تازه را برای ساخت دنیای خود به کار می­گیرد، اما بیشتر آن­ها مانند مقدمه‌­ای برای رسیدن به قسمت اصلی داستان فیلم است.
پاپی را فراموش کردید؟ به مور بیشتر از همه در این فیلم خوش می­گذرد؟ متأسفانه «محفل طلایی» نیز او را فراموش کرده است.
در 2 ساعت و 21 دقیقه، وان وقت زیادی برای به سرانجام رساندن داستان فیلم داشت، اما به­‌جای آن به صحنه‌­های پرهیجان دعوا و کمدی پرداخته است. سرزنش کردن او مشکل است، زیرا «محفل طلایی» یکی از بهترین ساخته­‌های وان در ژانر اکشن تا به امروز است. از صحنه‌­های دعوا در بار گرفته تا صحنه­ هیجان­‌انگیز در کوهستان. داستان فیلم؟ در درجه دوم اهمیت قرار دارد.یکی از موضوعات پرداخته‌شده در فیلم اکشن وان، موضوع مواد مخدر و قوانین مرتبط با آن است. پاپی بسیار ثروتمند است اما جایگاهی در دنیای تجارت ندارد، اما او با نقشه­‌ای می­‌خواهد این مشکلش را حل کند: مواد مخدر آلوده. به بیانی دقیق­تر، مواد مخدر آلوده‌­ای که فقط با استفاده از مواد مخدر غیرقانونی درمان می­‌شود، پس رئیس‌جمهور (با بازی بروس گرین‌وود Bruce Greenwood) مجبور است استفاده و خریدوفروش مواد مخدر را قانونی اعلام کند.
«محفل طلایی» تماماً در مورد تقلیل شدن است، تقلیل شدن ایده­‌های هیجان­‌انگیز و داستان و فاصله گرفتن از نقاط اوج آن. مور بهترین بازی خود را به نمایش می‌­گذارد، همین­طور باقی بازیگران. اکشن وان هیچ­وقت به این خوبی نبوده است، اما داستانی است که نمی‌­داند کجا بهتر است تمام شود.

نظر برخی منتقدین درباره این فیلم:



Jim Vejvoda منتقد IGN نظر مثبتی درباره فیلم دارد و می­‌گوید: “ «کینگزمن: محفل طلایی» فیلم جالب و هیجان­‌انگیزی است، درعین‌حال از خراب کردن آنچه در فیلم قبلی خود روایت کرده، ابایی ندارد. رابطه بین اگزی و تیم جدیدش عالی است و استیت­من، آدم­های خارجی جذابی هستند.”


Dan Jolin منتقد مجله Empire، معتقد است «محفل طلایی» به‌اندازه فیلم قبلی خشن و هیجانی است. «محفل طلایی»، با این­که بازی شخصیت‌­های آن تغییر زیادی نکرده است، طرفداران کینگزمن را خوشحال نگاه می­دارد.


Kimber Myers منتقد The Playlist در مورد آخرین ساخته وان می­‌گوید:” فیلم وان پر از صحنه­‌های پرخرج و بزرگ اکشن است و تمام 2 ساعت و نیم فیلم را در برمی‌گیرد و چیز دیگری برای ارائه ندارد؛ مانند تماشای آتش‌بازی است، در همان لحظه شگفت­زده و هیجان­زده می­‌شویم، اما وقتی تمام می­‌شود، چیز جالب‌توجهی در خاطرمان نمی­‌ماند.”


Matt Donato منتقد We Got This Covered نظر متفاوتی دارد، ازنظر او وان بازهم همان کاری که بلد است را در این فیلم انجام داده و نوآوری از خود نشان نداده است. «محفل طلایی»، با داستانی تکراری، در حد قابل قبولی است.


اما منتقدان بسیاری مانند Ethan Sacks منتقد مجله New York Daily News، نظر مساعدی در مورد فیلم ندارند. او می­‌گوید:” متأسفانه، بیش‌ازحد کار کردن این روزها رایج شده است. شخصیت­‌های مکمل زیاد، انفجارهای بیش‌ازحد، لوازم و تکنولوژی‌­های زیاد مانند فیلم ماتریکس، صحنه­‌های دعوا به‌­صورت صحنه آهسته و ایرادهای اساسی در فیلم‌­نامه، به‌­جای تمرکز بر اتفاقات مهم داستان و پیام سیاسی در مورد مقابله با مواد مخدر ”


منتقد مجله تلگراف The Telegraph، Robbie Collin با او هم‌­عقیده است:” داستان بسیار طولانی و خسته­‌کننده که به نظر نمی­‌رسد بداند چطور باید به سرانجام برسد. حداقل نه درباره بازیگران زیادی که بسیاری از آن­ها نقش بسیار کمی در فیلم دارند.”

درباره نویسنده

آزاده نوربخش

آزاده نوربخش

لیسانسم رو در رشته سینما از دانشگاه سوره تهران گرفتم و فوق لیسانسم رو هم توی همین رشته از دانشگاه Edinburgh Napier. به کار ترجمه هم خیلی علاقه داشتم برای همین تصمیم گرفتم این دو علاقه رو در کنار هم جمع کنم و مترجم سینما باشم.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. 1

    بشیر

    برگ هام ریخت
    عجب آنونس خفنى داره.
    دمتون گرم بابت این معرفى

    پاسخ
  2. 2

    مانوش

    این فیلم رو میذارین تو نماوا؟!

    پاسخ

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به وبسایت نماوا می‌باشد. تماشای فیلم تماس با ما

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر