علل بیماری پلاگر

پلاگر به علت کمبود مزمن نیاسین یا تریپتوفان ایجاد می‌گردد. این مقاله اطلاعاتی در رابطه با علل مختلف بروز این بیماری ارائه می‌دهد

علل بیماری پلاگر

پلاگر به علت کمبود مزمن نیاسین یا تریپتوفان ایجاد می‌گردد. این مقاله اطلاعاتی در رابطه با علل مختلف بروز این بیماری ارائه می‌دهد.
نیاسین یکی از هشت ویتامین گروه B بوده که به عنوان نیکوتینیک اسید و یا نیکوتین آمید نیز شناخته می‌شود. این ویتامین برای تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز و متابولیسم چربی‌ها و پروتئین‌ها مورد نیاز می‌باشد، همچنین به حفظ کارکرد مناسب سیستم عصبی نیز کمک می‌کند. پلارگا بیماری بوده که به واسطه‌ی کمبود مزمن نیاسین که عمدتا به عنوان ویتامین B3 شناخته می‌شود، توسعه می‌یابد.
این بیماری می‌تواند بسته به عوامل موثر بر آن به عنوان اولیه و یا ثانویه طبقه بندی شود. پلارگا معمولا در کشورهای در حال توسعه که میزان فقر بسیار بالاست و باعث کمبود غذا می‌گردد، مشاهده می‌شود. هنگامی‌که رژیم غذایی روزانه فاقد نیاسین و یا تریپتوفان باشد، یا بدن قادر به جذب این مواد تغذیه‌ای نباشد، این بیماری بروز می‌کند.
علل بروز پلارگا
علل بروز این بیماری می‌تواند بسته به شدت آن به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم گردد.
علل اولیه‌ی بروز بیماری پلارگا
کمبود ویتامین B3 می‌تواند همه‌ی عملکرد سلولی و بیوشیمیایی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
فقدان وجود تریپتوفان که یک آمینو اسید ضروری می‌باشد نیز می‌تواند منجر به بروز این بیماری گردد. ویتامین B3 می‌تواند از آمینو اسیدها و یا تریپتوفان تولید گردد. تریپتوفان آمینو اسیدی بوده که توسط بدن انسان سنتز می‌گردد. از این‌رو، این ویتامین از مواد غذایی مانند لوبیا و خشکبار گرفته می‌شود.
علل ثانویه‌ی بروز پلارگا
حضور مقادیر زیاد آمینو اسید لوسین با متابولیسم تریپتوفان تداخل داشته که این امر منجر به کمبود این آمینو اسید می‌گردد. در صورتی‌که بیماری اسهال مزمن به موقع تشخیص و درمان نگردد، ممکن است مکانیزم هضم و جذب بدن انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این امر می‌تواند غلظت تریپتوفان یا نیاسین را در بدن کاهش داده و از این‌رو باعث بروز این بیماری گردد. درد شکم، از دست دادن اشتها، استفراغ و تهوع برخی از مشکلات رایجی بوده که سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع می‌تواند حتی منجر به سوء تغذیه گردد، چون خوردن و آشامیدن مواد غذایی را دچار مشکل می‌سازد.
فاکتور سن نیز مسئول بروز این بیماری می‌باشد. افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به پلارگا هستند.
به دلیل کمبود نیاسین، اثرات ناخوشایندی در سیستم عصبی تجربه می شود. علائم اولیه‌ی این بیماری افسردگی و بی‌حوصلگی بوده که ممکن است چندان شایع نباشد. برخی علائم دیگر این بیماری مانند سردرد، اضطراب، اختلال در تمرکز، پریشانی و تحریک پذیری نیز در هنگام بروز این بیماری مشاهده می‌شود. در این مواقع فرد شروع به ارائه‌ی واکنش‌های کند کرده و در برخی موارد عدم هوشیاری طولانی مدت نیز ممکن است مشاهده شود.
پلارگای ثانویه نیز می تواند به واسطه ی علت کولیت اولسراتیو، اسهال، سیروز کبدی و تومور کارسینوئید ایجاد شود، مصرف طولانی مدت برخی داروها نیز می تواند باعث بروز این بیماری گردد. پلارگا معمولا پوست، سیستم گوارشی و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.
ویژگی های بالینی این بیماری شامل قرمزی پوست همراه با حالت پوست پوسی شدن نواحی بوده که در تماس مستقیم با نور خورشید، اصطحکاک و گرما قرار دارند. این قسمت های پوست علائمی بسیار شبیه آفتاب سوختگی مانند خارش و یا سوزش را بروز می دهند. نواحی آسیب دیده ممکن است سخت و ضخیم و ترک خورده گردد و ممکن است به دلیل خونریزی برش های سیاهی در این نواحی مشاهده شود. ضایعاتی مانند طوق کاسل ممکن است در نواحی مانند گردن، پاها، صورت، بازوها و دست ها مشاهده شود. زبان، لثه ها و لب ها نیز ممکن است درد را تجربه کنند.
به غیر از این علائم، برخی از مردم ممکن است به نور بسیار حساس شده و رفتارهای تهاجمی را از خود بروز دهند. برخی از بیماران نیز ممکن است بی خوابی را تجربه کنند. در صورتی که علائمی مانند گیچی در رفتار و افسردگی برای طولانی مدت درمان نگردد، ممکن است منجر به زوال عقل گردد. علائم اسکلتی عضلانی نیز ممکن است مشاهده شده و فرد آسیب دیده ممکن است سفتی در بازوها، پاها و دیگر بخش های بدن را تجربه کند.
جهت ارائه ی عملکرد مناسب بدن نیاز به استفاده از رژیم غذایی مناسب غنی از ویتامین ها و عناصر معدنی وجود دارد. دنبال کردن رژیم غذایی سالم از کمبود ویتامین هایی مانند نیاسین و در نتیجه بروز بیماری هایی مانند پلارگا جلوگیری می کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان