مبارزه با ریزش مو در مردان

هیچ‌کسی دوست ندارد که با ریزش مو مواجه شود

هیچ‌کسی دوست ندارد که با ریزش مو مواجه شود. ریزش مو نه‌تنها بر ظاهر فیزیکی ما تأثیر گذاشته، بلکه می‌تواند بر وضعیت عاطفی ما نیز اثرگذار باشد. ریزش مو با سلامت، جوانی و زیبایی ما پیوند خورده است. پس تصور ریزش مو برای هرکسی به‌خصوص خانم‌هایی که به‌ظاهر خود حساس هستند ترسناک است. مو در چرخه‌های مختلفی رشد کرده و هر تار مو در انتهای چرخه‌ی رشد خود می‌ریزد؛ بنابراین، از میان 100 هزار تار مو در سر یک انسان بالغ و سالم، روزانه 100 تار مو جدا می‌شود. اگر میزان ریزش از این تعداد بیشتر شود، کف سر فرد معلوم شده و خطر کچلی را در پی دارد. در بسیاری از مواردِ ریزش مو، ژن و کهولت سن دو عامل اصلی شناخته می‌شوند، اما مطالعات علمی عوامل دیگری را نیز در ریزش مو دخیل می‌داند؛ عواملی چون سیگار کشیدن، عدم توازن هورمونی، استرس، عوامل زیست‌محیطی، عفونت‌های کف سر، داروها، رژیم غذایی و برخی از بیماری‌های خاص نظیر بیماری کمبود آهن و بیماری خود ایمنی. ریزش مو می‌تواند درمان شود، اما ازآنجایی‌که تعداد فراوانی از محصولات شیمیایی خطرناک و بی‌خاصیت در بازار موج می‌زند، بهترین توصیه استفاده از داروهای طبیعی است. داروهای طبیعی مؤثر برای ریزش مو به‌راحتی در دسترس بوده و هیچ اثر جانبی بر سر شما ندارند. همراه بنیتا باشید تا راهکارهای ساده تری را بدانید.

مراقب آنچه می‌خورید باشید

ریزش موCredit: Getty

عادت‌های غذایی و رژیم‌های غذایی مناسب می‌تواند به شما در داشتن موهای ضخیم‌تر و همچنین سالم‌تر کمک فراوانی کند، مواد غذایی و همچنین ترکیبات خاصی وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را به وعده‌های خودتان اضافه کنید تا از ریزش مو جلوگیری کنید. پروتئین‌های بدون چربی در گوشت ماهی، گوشت‌های بدون چربی، سویا، آجیل، بادام و دانه‌های گیاهی، ویتامین E و همچنین چربی‌های سالم می‌توانند ازجمله موادی باشند که به رشد و همچنین سلامت مو شما اثر زیادی دارند. همچنین در مورد موهای خودتان و زیبایی آن‌ها می‌توانید به ادویه‌جات، همانند دارچین هم دقت کنید. با اضافه کردن دارچین به غذای خود می‌توانید موهایی ضخیم‌تر داشته باشید.

آب کافی به بدن خودتان برسانید

ریزش موCredit: Getty

یک چهارم درصد در فولیکول مو شما از آب ساخته‌شده است، بنابراین نیازی نیست که ما به اهمیت آب در بدن و موهای شما اشاره‌کنیم. زمانی که بدن شما دچار کم‌آبی باشد، ریشه فولیکول‌های شما هم خشک می‌شود و این‌یکی از عواملی است که باعث ریزش مو می‌شود. علاوه بر این در رشد مو جدید، اغلب ریشه‌های ضعیف به وجود می‌آید. بنیتا در مورد مصرف آب به‌کرات تأکید کرده است.

ویتامین‌ های لازم برای بدن خودتان را تأمین کنید

ریزش موCredit: Getty

بعد از استرس و نگرانی‌های روزانه، ژنتیک و مشکلات پزشکی، دلیل دیگر برای ریزش مو مردان را می‌توان در نداشتن ویتامین کافی دانست. برای جلوگیری از طاسی و همچنین ریزش موهای خودتان، می‌توانید از رژیم غذایی استفاده کنید که دارای انواع ویتامین‌ها باشد. ویتامین‌هایی که در ریزش مو ممکن است دخیل باشند عبارت‌اند از ویتامین A، که در تنظیم سنتز اسید رتینوئیک (retinoic acid) برای تولید فولیکول مو تأثیر دارد، ویتامین B که در اثر استرس میزان آن به‌شدت کاهش می‌یابد، باعث ریزش مو و همچنین ضعف ریشه می‌شود. همچنین می‌توانیم در کنار این ویتامین‌ها به E، D، C هم اشاره‌کنیم که هرکدام نقش جداگانه و مهمی در سلامتی مو و بدن شما دارند.

نظر یک متخصص را درباره ریزش موهایتان بدانید

ریزش موCredit: Getty

نظر یک متخصص پوست و مو را در مورد ریزش موهای خودتان بدانید، مسلماً آن‌ها به شما خواهند گفت که برای جلوگیری از ریزش موهای خودتان می‌توانید چه‌کاری انجام دهید تا قبل از اینکه این روند به مرحله بحرانی برسد آن را کنترل کنید. بر اساس گفته دکتر سیمور ویور (Seamour Weaver)، مشاور و متخصص پوست، یک فرد متخصص می‌تواند دقیقاً به شما بگوید که علت اصلی ریزش موهای شما چه می‌تواند باشد، تا بر اساس راهکارهای او، بر این مشکل پیروز شوید. همچنین شما درباره موهای خودتان، عادت‌های غذایی، داروهایی که مصرف می‌کنید باید با پزشک خودتان به‌صورت کامل مشورت کنید. شاید راه‌حل ریزش شما استفاده از یک دارو و یا قطع کردن یک عادت بدغذایی باشد که با اثرات جانبی خودشان باعث ریزش موهای شما شده باشند. از دکتر رفتن نهراسید.

از گیره کردن و کشیدن موهای خودتان بپرهیزید

ریزش موCredit: Getty

اگر شما از طرفداران مدل موهای سلبریتی های دم‌اسبی هستید و یا دوست دارید موهای خودتان را از پشت ببندید باید بدانید که به‌عنوان یک مرد خودتان را در معرض ریزش مو قرار داده آید. بر اساس نظر یکی از مشاورین در مرکز کلینیک‌های پوست و مو اوهایو، بستن مو و کشیدن آن توسط مردان باعث ایجاد بیماری به نام alopecia می‌شود. این بیماری در زبان ساده، به کاهش قدرت فولیکول مو در اثر تنش‌های زیاد و همچنین کشش ریشه مو به وجود می‌آید. اگر فولیکول مو شما آسیب‌دیده باشد به‌سختی می‌توانید آن را ترمیم کنید. اگر خواننده ما فرد جوانی است، باید بدانید که داشتن یک مدل مو بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن سلامتی موهای شما است. پس مدل مویی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی بتواند سلامتی شمارا هم تضمین کند.

با دکتر خود در مورد داروهای ریزش مو صحبت کنید

ریزش موCredit: Getty

وقتی صحبت از پیشگیری و مراقب از مو می‌رسد، شما داروها و همچنین ترکیب‌های زیادی در مغازه‌ها، داروخانه‌ها و همچنین توصیه‌های اطرافیان خواهید یافت. یکی از شناخته‌شده‌ترین این راهکارها استفاده از ترکیبی به نام مینوکسیدیل (Minoxidil)، که به نام روگین (Rogaine) شناخته‌شده است، هست. روگین، به شکل خمیری است، ترکیبی که در بیشتر موارد برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین افزایش حجم و پرپشت شدن مو از سوی دیگران به شما توصیه می‌شود. شما در طول روز می‌بایست از این ترکیب، دو بار استفاده کنید. این ماده برای رشد موهای شما در پشت سرتان مؤثرتر از موهای جلو سر شما عمل خواهد کرد. فیناستراید (Finasteride) و پروپشیا (Propecia)، نیز ازجمله قرص‌هایی هستند که به شما در حفظ موهایتان کمک می‌کنند. باید به شما بگوییم که هرکدام از این قرص‌ها در کنار فوایدی که دارند ضررهای بسیاری هم برای شما ممکن است به بار بیاورند. برای اینکه بتوانید از آن‌ها به شکل صحیحی استفاده کنید باید با پزشک خودتان مشورت کنید.

استرس خودتان را کنترل کنید

ریزش موCredit: Getty

بیشتر مردان از اینکه موهایشان روزی بریزد، کچل شوند دچار استرس می‌شوند و نمی‌دانند که همین استرس می‌تواند موهای آن‌ها بیش تز از قبل دچار مشکل و ویرانی کند. استرس شخصی در طول روز می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی از قبیل telogen effluvium که باعث بیرون ریختن موهای شما از ریشه می‌شود،trichotillomania باعث موها از حالت عادی خودشان و همچنین رویش دچار مشکل شوند،alopecia areata که مستقیماً به فولیکول مو شما حمله کرده و آن را از بین می‌برد. بهترین کار برای مقابله با استرس استفاده از تمرین‌ها و راهکارهای مقابله با تنش‌های روزانه است، ازجمله این کارها می‌توانیم به ورزش کردن مداوم، استفاده از تنفس‌های عمیق، سرگرمی‌های مفید و همچنین دور شدن از محل‌های پرتنش اشاره‌کنیم.

مصرف سیگار و مشروبات الکی کنار بگذارید

ریزش موCredit: Getty

مضرات مصرف سیگار و همچنین مشروبات الکی چیز تازه‌ای نیست و روزانه در مورد مشکلات ناشی از استفاده این مواد هزاران تحقیقات و مقاله نوشته می‌شود، اما باید در مورد موهای خودتان هم بدانید که این مواد باعث می‌شود شما چند سال بعد کچل شوید و تمام ریشه‌های موهای شما از بین برود. خلاصه این تحقیقات را می‌توانیم به این صورت بیان کنیم که استفاده از سیگار باعث آلوده شدن خون شما به مواد مضر برای فولیکول می‌شود و الکل باعث کم‌آبی بدن شما و همچنین مشکلات غذایی خواهد شد.

ورزش مدام را فراموش نکنید

ریزش موCredit: Getty

فواید ورزش برای جسم شما چیزی نیست که ما بخواهیم از آن حرف بزنیم، اما باید بدانید که ورزش کردن مداوم می‌تواند به شما در داشتن موهایی سالم هم کمک کند. ورزش به‌خودی‌خود شاید تأثیر زیادی نداشته باشد اما ورزش کردن باعث کاهش استرس در بدن شما و همچنین از بین رفتن سموم خواهد شد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر