۱۰ داروی طبیعی که ریزش موهای شما را متوقف و رشد آن‌ ها را افزایش می ‌دهد

هیچ‌کسی دوست ندارد که با ریزش مو مواجه شود. ریزش مو نه‌تنها بر ظاهر فیزیکی ما تأثیر گذاشته، بلکه می‌تواند بر وضعیت عاطفی ما نیز اثرگذار باشد. ریزش مو با سلامت، جوانی و زیبایی ما پیوند خورده است. پس تصور ریزش مو برای هرکسی به‌خصوص خانم‌هایی که به ظاهر خود حساس هستند ترسناک است.

هیچ‌کسی دوست ندارد که با ریزش مو مواجه شود. ریزش مو نه‌تنها بر ظاهر فیزیکی ما تأثیر گذاشته، بلکه می‌تواند بر وضعیت عاطفی ما نیز اثرگذار باشد. ریزش مو با سلامت، جوانی و زیبایی ما پیوند خورده است. پس تصور ریزش مو برای هرکسی به‌خصوص خانم‌هایی که به ظاهر خود حساس هستند ترسناک است.

مو در چرخه‌های مختلفی رشد کرده و هر تار مو در انتهای چرخه‌ی رشد خود می‌ریزد؛ بنابراین، از میان 100 هزار تار مو در سر یک انسان بالغ و سالم، روزانه 100 تار مو جدا می‌شود. اگر میزان ریزش از این تعداد بیشتر شود، کف سر فرد معلوم شده و خطر کچلی را در پی دارد. در بسیاری از مواردِ ریزش مو، ژن و کهولت سن دو عامل اصلی شناخته می‌شوند، اما مطالعات علمی عوامل دیگری را نیز در ریزش مو دخیل می‌داند؛ عواملی چون سیگار کشیدن، عدم توازن هورمونی، استرس، عوامل زیست‌محیطی، عفونت‌های کف سر، داروها، رژیم غذایی و برخی از بیماری‌های خاص نظیر بیماری کمبود آهن و بیماری خود ایمنی.

ریزش مو می‌تواند درمان شود، اما ازآنجایی‌که تعداد فراوانی از محصولات شیمیایی خطرناک و بی‌خاصیت در بازار موج می‌زند، بهترین توصیه استفاده از داروهای طبیعی است. داروهای طبیعی موثر برای ریزش مو به‌راحتی در دسترس بوده و هیچ اثر جانبی بر سر شما ندارند. به همین خاطر بنیتا به سراغ 10 داروی طبیعی برای درمان ریزش مو رفته تا شما را از وجود آن‌ها آگاه کند. در ادامه با ما همراه باشید.

 

1- شیر نارگیل

شیر نارگیل مؤثرترین راه درمان طبیعی برای ریزش مو است. شیر نارگیل سرشار از مواد مغذی ضروری برای تقویت رشد موهای شماست. این ماده دارای پتاسیم، آهن و اسیدهای چرب است. شیر نارگیل علاوه بر فراهم کردن این مواد مغذی برای پوست سر، آن‌ها را وارد ساقه‌ی مو نیز کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند. درنتیجه موهای شما را در برابر گرما و آلاینده‌ها مصون می‌دارد. اسیدهای چرب شیر نارگیل نیز از آسیب تارهای مو از طریق افزودن کراتین به آن‌ها جلوگیری می‌کنند. شیر نارگیل را از یک نارگیل تازه به دست آورده و آن را برای چند ساعت بر روی سر خود بگذارید. سپس موهای خود را بشویید.

2- شنبلیله یا ماسک تخم شنبلیله

این گیاه در میان هندیان بسیار محبوب بوده و به خاطر خواص دارویی آن در کنار ظرف غذای آن‌ها یافت می‌شود. زمانی که شنبلیله را به سر خود می‌زنید، رشد موهای شما بیشتر شده و ریزش موها به خاطر تقویت ساقه‌ی مو متوقف می‌شود. به این خاطر که این گیاه حاوی پروتئین، نیکوتینیک و خواص هورمونی است. این ماده همچنین حاوی لسیتین است که موجب رطوبت مو شده و مانع از آسیب آن می‌شود. به‌منظور درست کردن چنین ماسکی، مقداری تخم شنبلیله را از شب در آب خیس دهید. سپس آن‌ها را بکوبید تا حالت کرم به خود بگیرند. قبل از اینکه قصد شستن موهای خود را داشته باشید، این ماسک را برای چند دقیقه بر روی سر خود قرار دهید. برای تقویت موهای خود این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

تخم شنبلیله

3- ماسک تخم‌مرغ

مردم در سراسر جهان از ماسک‌های تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. یکی از قدیمی‌ترین داروهای طبیعی برای درمان آسیب و ریزش مو استفاده از تخم‌مرغ است. به این خاطر که سفیده‌ی تخم‌مرغ دارای خواص مقوی است. این بخش از تخم‌مرغ که حاوی مقادیر بالایی از ید، سلنیم، فسفر، آهن، سولفور و روی است، به جبران موهای ریخته شده پرداخته و تارهای موی شما را نرم‌تر و سالم‌تر می‌کند.

4- آب پیاز

آب پیاز سرشار از سولفور است که به افزایش گردش خود در کف سر کمک می‌کند. گردش خون و اکسیژن ضعیف باعث مرگ سلول‌های پوست سر می‌شود که درنهایت به ریزش موها ختم خواهد شد. درنتیجه، گذاشتن آب پیاز بر روی پوست سر موجب توقف ریزش مو و احیاء فولیکول‌های مو می‌شود. سولفور همچنین به تولید کلاژن که به رشد مجدد موها منجر می‌شود، کمک می‌کند. آب پیاز همچنین دارای خواص آنتی‌باکتریال است که میکروب‌های موجود در کف سر را از بین می‌برد. این میکروب‌ها گاهی عامل اصلی ریزش مو هستند. پس از استفاده‌ی یک‌هفته‌ای از این دارو، آن‌هم به مدت چند دقیقه در هر روز، شاهد تغییر چشمگیر در شکل موهای خود خواهید بود. برای آشنایی بیشتر با خواص پیاز به مطلب 10 کار عجیبی که شما نمی ‌دانستید پیاز می ‌تواند انجام دهد مراجعه کنید.

پیاز

5- آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای بسیاری از فواید درمانی است. آلوئه‌ورا قادر به ایجاد تأخیر در ریزش مو بوده و حتی در مواردی می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند. آلوئه‌ورا علاوه بر داشتن چنین خواصی مزایای فراوان دیگری برای کف سر و مو دارد. آنزیم‌های موجود در آلوئه‌ورا باعث پاک شدن سلول‌های مرده‌ی کف سر و منافذ آن می‌شود. به‌علاوه گرفتگی فولیکول‌های مو را باز کرده و pH کف سر را به حد مطلوب می‌رساند.

6- انگور هندی

این میوه که به آلما نیز شهرت دارد، یک درمان جادویی برای رشد موهای شما محسوب می‌شود. انگور هندی علاوه بر داشتن ویتامین C دارای خواص آنتی‌باکتریال، لایه‌برداری و ضدالتهابی بوده و یک آنتی‌اکسیدان است. انگور هندی به سلامت و تقویت پوست سر کمک کرده و رنگ‌دانه‌های مو را در حد مطلوب حفظ می‌کند.

انگور هندی

7- آب سیب‌زمینی

ریزش مو می‌تواند به خاطر کمبود مواد مغذی در تارهای مو شدت گیرد. اگر موهای شما خشک و شکننده و نازک شده‌اند، حتماً باید به فکر راه درمانی برای آن بود. سیب‌زمینی سرشار از ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B6، A و C است. این میوه همچنین حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی چون فسفر، منگنز، کلسیم و نیاسین است. زمانی که سیب‌زمینی تازه مستقیماً بر روی پوست سر قرار بگیرد، مواد مغذی مورد نیاز فولیکول‌های مو را تأمین کرده و از خشکی و همچنین کچلی زودرس جلوگیری می‌کند.

سیب زمینی

8- آب‌لیمو

پزشکان استفاده از آب‌لیمو به‌جای شامپوهای قوی برای مقابله با ریزش مو را توصیه می‌کنند. pH پایین آب‌لیمو برای پاک‌سازی سر از چربی‌ها و سلول‌های مرده‌ی کف سر موثر بوده و ویتامین‌های موجود در آن فولیکول‌های مو را تغذیه و رشد آن‌ها را افزایش می‌دهد. قرار دادن آب‌لیمو بر روی کف سر به از بین رفتن شوره سر کمک کرده، چربی پوست سر را کاهش داده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

لیمو

9- ماساژ با روغن‌های طبیعی

ماساژ کف سر با روغن‌های طبیعی یک راه موثر برای جلوگیری از ریزش مو است. گزینه‌های مختلفی چون روغن آلما، روغن کرچک، روغن‌زیتون، روغن نارگیل، روغن رز ماری، روغن آرگان، روغن شترمرغ، روغن جوجوبا و روغن خردل برای این کار وجود دارد. ماساژ سر با روغن جریان خون در کف سر را افزایش می‌دهد.

10- ماسک ریشه‌ی شیرین‌بیان

شیرین‌بیان یک گیاه نیرومند است که بسیاری از مشکلات مو و پوست سر را برطرف می‌کند. این گیاه شوره‌ی سر و خشکی آن را از بین برده و منافذ پوست را باز می‌کند. ریشه‌ی شیرین‌بیان باید برای یک شب در شیر خیس داده شده و حالت خمیری به خود بگیرد. توصیه می‌شود تا برای دست‌یابی به بهترین نتیجه، این ماسک به مدت یک شب بر روی پوست سر باقی بماند.

شیرین بیان

در سال 2016 روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو ارائه شده است؛ اما بهتر است تا فرد قبل از مراجعه برای درمان با داروهای گران‌قیمت همراه با عوارض جانبی فراوان، در ابتدا رژیم غذایی خود را تغییر دهد. در بسیاری از موارد داروهای طبیعی قادر به حل مشکل شما هستند. بااین‌حال در مواردی که دلیل ریزش موهای شما به خاطر یک بیماری خاص نظیر مشکل تیروئید و یا ضعف سیستم ایمنی بدن است، مشورت با پزشک باید در اولویت قرار بگیرد.

 

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان