پیشگیری از بارداری با تزریق هورمون در مردان

بارداری یکی از مراحل مهم در زندگی یک زوج به شمار می‌آید. تاکنون، راه‌های بسیار کمی به منظور جلوگیری از بارداری وجود داشته و بسیار از این روش‌ها مربوط به زنان بوده است.

پیشگیری از بارداری با تزریق هورمون در مردان

مجید هنرور

بارداری یکی از مراحل مهم در زندگی یک زوج به شمار می‌آید. تاکنون، راه‌های بسیار کمی به منظور جلوگیری از بارداری وجود داشته و بسیار از این روش‌ها مربوط به زنان بوده است. امروزه، یک تزریق ماهانه تستسترون جدید وجود دارد که به عنوان یک عامل ضد باروری در مرد عمل می‌کند و نوعی شراکت را در میان زوجین به وجود می‌‌آورد.

دانشمندان سال‌ها به دنبال راهی برای جلوگیری از باروری‌ در میان مردان از طریق استفاده از قرص بوده‌اند. آزمایش‌هایی که در سال 1990 انجام شد، نشان داد که تزریق هفتگی تستسترون تعداد اسپرم‌ را به میزان 98 درصد در مردان کاهش می‌دهد و این تاثیر با متوقف کردن تزریق از بین می‌رود. به هر حال، پژوهشگران فکر می‌کنند که تزریق هفتگی شاید عملی پرزحمت یا دردسر‌ساز برای مردانی است که دیگر راه‌های مفید ضد بارداری را استفاده کرده‌اند.

از طرفی، پژوهشگران آزمایش‌هایی انجام دادند که برپایه تزریق روغن بود. آنها تستسترون را با دانه روغن چای ترکیب کردند تا عمل جذب به کندی و آهستگی صورت گیرد. این عمل همچنین باعث می‌شود که تزریق دوام بیشتری داشته باشد. پژوهش دیگری نگاهی به چگونگی تزریق ماهانه تستسترون به عنوان یک عامل ضد بارداری و درجه اطمینان به آن کرده است.

در مطالعه اخیر، تعداد 1045 مرد چینی بین سنین 20 تا 45 سال، طی دو سال ابتدایی تحقیق بچه‌دار شدند.مردانی که در این تحقیق شرکت داشتند، به مدت شش ماه، ماهانه یک تزریق تستسترون به صورت عضلانی انجام دادند. نتایج نشان داد بیشتر آنها اسپرم کمتری داشتند. به هر حال، تزریق تستسترون در پنج درصد از مردان با شکست روبه‌رو شد و نتیجه‌ای نداد.

اگر تزریق موفقیت‌آمیز باشد، فرد به مدت دو سال آن را دریافت می‌کند. با این وجود، بسیاری از شرکت‌کنندگان بعد از مدتی حذف شدند و تنها 733 نفر به طور واقعی این آزمایش را کامل انجام دادند. همچنین در طول آزمایش، تعداد اسپرم‌ها در یک درصد آقایان دوباره بالا رفت و 9 بارداری در طول این دو سال رخ داد.

روی هم رفته، بعد از سال اول تحقیق، برای هر 100 مرد شرکت‌کننده یک بارداری اتفاق افتاد. در پایان سال دوم، نسبت بارداری به طور تقریبی بالا رفت و به میزان 1/1 برای هر 100 مرد رسید.کاندوم‌ها وقتی به درستی مورد استفاده قرار گیرند احتمال وقوع دو از هر 100 نفر می‌شود. با قرص‌های جلوگیری خانم‌ها، احتمال بارداری تقریباً به 3/0 در 100 مورد می‌رسد.

سوال مهم این است که آیا تعداد اسپرم مردان بعد از اینکه تزریق تستسترون متوقف شد، افزایش می‌یابد یا خیر؟ برای بیشتر مردان به طور تقریبی 200 روز طول می‌کشد تا تعداد اسپرم آنها به حالت عادی برگردد؛ با این وجود، 17 نفر از مردان هنوز بعد از گذشت یکسال قدرت باروری‌شان را به دست نیاوردند.

بیشتر مردانی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، پس از گذشت بیش از سه ماه تعداد اسپرم‌شان به حالت عادی برگشت، ولی دو نفر از آنها بعد از این دوره زمانی هنوز اسپرم در بدن‌شان تولید نشده است. اثرات جانبی تزریق شامل حساس شدن محل تزریق، خارش یا آکنه و در بعضی مردان تغییرات در دوره‌های عمل جنسی است.

این تغییرات از مردی به مرد دیگر متفاوت خواهد بود، ولی دیگر اثر جانبی بسیار رایج، افزایش دوره عمل جنسی بود. سوال دیگر اینکه چنین راهکاری برای فرد چه فایده‌ای دارد؟ تزریق معمولاً در آزمایش‌های فاز 3 تست می‌شود؛ زیرا این فاز بیشترین میزان آزمایش‌های انسانی را در بر می‌گیرد که پیش از توزیع داروی جدید به بازار انجام می‌شود.

اگر یک داروی جدید از اهمیت و امنیت بیشتری در مرحله سوم آزمایش برخوردار باشد، تولید‌کننده آن می‌تواند مراکز زیادی را به صورت زنجیره‌وار برای تولید و فروش این محصول تاسیس نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر