دوران شیرین شیردهی (۱)

شیر دادن به نوزاد سبب می‌شود کالری زیادی سوزانده شود بنابراین می‌تواند به کاهش وزن مادر که در دوران بارداری دچار اضافه وزن شده بود کمک نماید.

دوران شیرین شیردهی (1)

منیره نوری فرد

 

 شیر مادر چه مزایایی برای نوزاد دارد؟

 شیر مادر دارای ایده‌ال‌ترین ترکیبات مغذی برای نوزاد می‌باشد. شیر مادر تقریبا ترکیب کاملی از ویتامین‌ها، پروتئین و چربی‌های مورد نیاز یک نوزاد برای رشد می‌باشد. هضم شیر مادر برای نوزاد بسیار راحت‌تر از شیر خشک است. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی بوده و نوزاد را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مصون نگه می‌دارد، شیر مادر خطر ابتلا به بروز آسم و آلرژی را در نوزاد کاهش می‌دهد.

علاوه بر این نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند تا 6 ماه اول زندگی خود (اگر از شیر خشک تغذیه نشده باشند) کمتر به عفونت گوش، بیماری‌های تنفسی و اسهال مبتلا می‌شوند. محققان معتقدند نوزادانی که از شیر مادر تغذیه شده‌اند از هوش بالاتری برخوردار می‌باشند.

علاوه بر اینها تماس فیزیکی مادر با نوزاد به هنگام شیر دادن و تماس پوست نوزاد با پوست مادر سبب برقراری حس عاطفی و امنیت بیشتر در نوزاد می‌گردد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند به میزان لازم وزن اضافه می‌کنند و دچار اضافه وزن نمی‌شوند. انجمن کودکان آمریکا (AAP) می‌گوید تغذیه نوزاد با شیر مادر نقش مهمی در پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد دارد. همچنین به نظر می‌رسد که شیر مادر حتی ابتلا به بیماری‌های دیابت، چاقی و بعضی از سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

شیر دادن به نوزاد چه مزایایی برای مادر دارد؟

شیر دادن به نوزاد سبب می‌شود کالری زیادی سوزانده شود بنابراین می‌تواند به کاهش وزن مادر که در دوران بارداری دچار اضافه وزن شده بود کمک نماید. شیردهی به نوزاد سبب ترشح هورمون اکسی‌توسین شده و این هورمون سبب می‌شود رحم مادر خیلی سریع‌تر به سایز قبل از بارداری برگشته و همچنین خونریزی‌های پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

شیردهی به نوزاد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان رحم می‌شود، همچنین در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز موثر است. شیردهی به نوزاد سبب صرفه‌جویی در هزینه و وقت شما می‌شود زیرا مجبور نیستید علاوه بر خریدن شیر خشک، هر بار پستانک شیشه را استریلیزه کرده و یا بطری را گرم کنید. شیر دادن به نوزاد سبب می‌شود که اوقات معینی برای استراحت خود داشته باشید. در واقع زمانی که به نوزاد خود شیر می‌دهید خود در حال استراحت هستید.

 آیا مادر، شیرکافی دارد؟

چند روز اول پس از به دنیا آمدن نوزاد، ایده‌آل‌ترین شیر در پستان مادر تولید می‌شود که به آن شیر اول، آغوز یا کلستروم می‌گویند. آغوز غلیظ و زردرنگ و البته مقدار آن نیز کم می‌باشد، اما می‌تواند نیازهای تغذیه این نوزاد را در همان روزهای اول پس از تولد، برآورده ‌سازد. آغوز سبب می‌شود سیستم گوارش نوزاد رشد بهتری داشته باشد و برای دریافت شیر مادر و هضم آن آماده شود. اکثر نوزادان 3 تا 5 روز اول بعد از تولد کمی از وزن خود را از دست می‌دهند که این امر ربطی به تغذیه نوزاد با شیر مادر ندارد. به موازات این‌که کودک رشد کرده و بزرگتر می‌شود و به شیر بیشتری نیاز دارد، پستان مادر نیز شیر بیشتری تولید می‌کند.

اکثر محققان توصیه اکید دارند که کودکان در 6 ماه اول زندگی، فقط و فقط از شیر مادر تغذیه شوند. اگر در این 6 ماه کودک علاوه بر شیر مادر با شیر خشک نیز تغذیه شود، این امر منجر به کاهش شیر مادر خواهد شد. اگر حتی تمایلی ندارید که کودک خود را کمتر از 6 ماه از شیر خود تغذیه کنید بهتر است حداقل برای یک دوره کوتاه‌مدت به کودک خود شیر دهید و این بهتر است از اصلا شیر ندادن. می‌‌توانید پس از 6 ماه از غذاهای جامد برای تغذیه کودک خود استفاده کنید اما همچنان به شیر دادن کودک خود ادامه دهید تا همیشه شیر در سینه شما تولید و ترشح شود.

برای خواندن بخش دوم - دوران شیرین شیردهی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر