ماهان شبکه ایرانیان

چگونه بخوابیم که کمردرد نگیریم؟

روش‌های درست خوابیدن یکی از مهم‌ترین راه ها برای پیش‌گیری و درمان کمردرد است. در ادامه با بنیتا همراه باشید

روش‌های درست خوابیدن یکی از مهم‌ترین راه ها برای پیش‌گیری و درمان کمردرد است. در ادامه با بنیتا همراه باشید

کمر درد می‌تواند در هر زمان به سراغ شما بیاید و وقتی این اتفاق بیفتد می‌تواند بسیار متغیر باشد٬ از یک احساس عمومی و کلی کمردرد گرفته تا یک درد بسیار شدید و مزمن. عوامل بسیاری می‌تواند به وقوع کمردرد کمک کند٬ مانند حالت نشستن٬  وضعیت کلی بدن٬ خم شدن و یا بلند کردن ناشیانه‌ی یک وزنه و همچنین ضعیف بودن عضلات کمر نیز می‌تواند به کمردرد منجر شود. اما یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به کمردرد طرز خوابیدن ما است. بد خوابیدن یکی از دلایل خستگی در طول روز است٬ همچنین خوب است بدانید علت خستگی همیشگی شما چیست؟

آیا می‌دانستید دو سوم افرادی که کمر درد دارند از نوعی اختلال در خواب رنج می‌برند؟ با توجه به این که اکثر ما حدود یک سوم از زندگی را در خواب به سر می‌بریم بسیار مهم است که توجه داشته باشیم حالت خوابیدن در این مدت ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامتی ما داشته باشد. الگوی خوابیدن ما می‌تواند اثرات مهمی بر کمر درد داشته باشد. خوابیدن‌های کم یا خواب همراه با بیداری‌های مکرر در کنار حالت‌های فیزیکی نامناسب می‌تواند از عوامل تشدید عصبی و فیزیکی کمردرد باشد. با تغییرات مثبت در حالت خوابیدن می‌توان به بهبود کمردرد کمک کرد که در نهایت منجر به بهتر شدن کیفیت زندگی ما می‌شود.

 

چگونه کمردرد را با تغییر حالات خوابیدن تغییر بدهیم؟

همه‌ی ما یک حالت مورد علاقه برای خوابیدن داریم که به ما کمک می‌کند راحت‌تر به خواب برویم اما همه‌ی این حالات خوابیدن برای کمر ما مفید نیست و حتی بعضی از آن‌ها باعث تشدید کمردرد نیز می‌شود.در ادامه 4 حالت مناسب برای خوابیدن را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند در این امر به شما کمک کند و در مرحله‌ی اول از وقوع کمردرد جلوگیری کنید و سپس اگر کمردرد به سراغ شما آمد به کمک آن‌ها دردش را کم‌تر کنید.

کمردرد را چگونه درمان کنید

1 – به پشت بخوابید

به پشت خوابیدن  برای همه‌ی افراد آسان‌ترین روش خوابیدن نیست و بسیاری با آن مشکل دارند اما خوب است بدانیم که بهترین حالت خوابیدن برای سلامتی کلی بدن است و همچنین تاثیر بسیار زیادی بر روی کمر و توازن ستون فقرات خواهد داشت. با دراز کشیدن به پشت٬ ستون فقرات شما در حالت خنثی قرار می‌گیرید و تمرکز توزیع وزن شما از روی آن برداشته می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا ارگان‌های داخلی بدنتان در حالت بی تنشی و آرامش قرار گیرند.

اگر با به پشت خوابیدن مشکل دارید٬ سعی کنید این حالت را با قرار دادن بالشی پشت زانوهایتان امتحان کنید. این کار علاوه بر این که  گودی کمر را کم می‌کند٬ از چرخیدن شما در خواب بر روی پهلو‌هایتان نیز جلوگیری خواهد کرد.

 

2-  همیشه به یک جهت نخوابید

اگر شما مجبور هستید به پهلوی خود بخوابید سعی کنی زمان زیادی در یک سمت نمانید. ما وقتی در خواب هستیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم اما در زمان‌هایی که از خواب بیدار می‌شویم می‌توانیم به سمت مخالف خود بچرخیم. یا اگر عادت دارید همواره به یک سمت بخوابید سعی کنید زمان خوابیدن خود را به هر پهلو به صورت مساوی تقسیم کنید.

برای درمان کمردرد به پهلو نخوابید

خوابیدن زیاد بر یک پهلو در دراز مدت می‌تواند باعث از بین رفتن توازن عضلانی و ایجاد فشار بر روی ستون فقرات شود. همچنین لگن و باسن نیز با قرار گرفتن در حالت تنشی٬ تحت فشار هستند. سعی کنید با قرار دادن یک بالش میان زانو‌ها یک آرامش نسبی را برای بدن خود در این حالت فراهم کنید.

 

3- بالش خود را در جای درست قرار دهید

به هر حالتی که تصمیم دارید بخوابید٬ چه به پشت و چه به پهلو٬ قرار گرفتن درست بالش باعث پر شدن فاصله‌ی میان گردن شما و تشکی که بر روی آن خوابیدید می‌شود. توجه داشته باشید زمانی که به پهلوی خود می‌خوابید این فاصله بیشتر شده بنابراین بالشی ضخیم‌تر باید زیر سرتان بگذارید و جای آن باید درست زیر گوش باشد تا سر و گردن را در حالتی مناسب نگه دارد.

بالش در درمان کمردرد نقش مهمی دارد

4- حالت‌های خوابید برای بدن‌ها مختلف فرق می‌کند

اگرعرض لگن شما از کمرتان بزرگ‌تر باشد و یا عرض این دو یکسان باشد٬ هر یک  نیازمند تشکی متفاوت است. لگن‌‌های عریض‌تر نیازمند تشکی نرم‌تر هستند که به فرد اجازه دهد در زاویه‌ای قرار بگیرید که به ستون فقرات کمترین فشار وارد شود. این در حالی است که افرادی با لگن کم عرض‌تر بهتر است بر تشک‌های محکم‌تر بخوابند تا ستون فقرات آن‌ها در یک خط صاف قرار داشته باشد.

در درمان کمردرد تشک نقش کلیدی دارد

چگونه کمبود خواب به کمر درد منجر می‌شود؟

اکنون که درباره‌ی طرز صحیح چگونه خوابیدن آموختیم٬ باید بدانیم هیچ یک از این روش‌ها بدون این که خواب کافی داشته باشیم فایده‌ای نخواهد داشت. زیرا بدن ما در رنج است و از استراحت کردن محروم شده است. زمانی که خواب کافی نداریم آستانه‌ی درد ما بسیار پایین‌تر می‌آید و درد‌ها را بیشتر حس خواهیم کرد. کمبود خواب اغلب باعث کوفتگی و ضعف عضلات می‌شود. منظور این است که عضلات کنار ستون فقرات به مرور ضعیف شده و زمان بیشتری نیاز دارند تا به حالت عادی بازگردنند. اما نه تنها زمانی که به عضلات می‌دهیم بیشتر نمی‌شود بلکه زمان استراحت آن‌ها را کم کرده‌ایم.

چگونه راحت تر بخوابیم تا کمردرد نگیریم

زمانی که این اتفاق می‌افتاد ستون فقرات حمایت کمتری از عضلات دریافت خواهد کرد و فشار بیشتری بر مهره‌‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای کمر وارد خواهد شد که همین اتفاق باعث بروز کمردرد می‌شود. حال برای پیشگیری از این اتفاق ناشی از کم خوابی راه‌های بسیار زیادی وجود دارد تا قبل از زمان خوابیدن انجام دهیم که راحت‌تر بخوابیم: 

  • ماساژ عضلات برای افزایش جریان خون در بافت‌ها و در نهایت ایجاد آرامش
  • حمام آب گرم به شل شدن عضلات کمک خواهد کرد که در نهایت باعث کاهش درد و به دنبال آن خواب راحت٬ می‌شود
  • استفاده از فنون نفس کشیدن کمک می‌کند تا به آرامش ذهنی و جسمی برسید
  • اگر بیش از هفت سال از تشک خود استفاده می‌کنید آن را تعویض کنید
  • در خرید تشک بهترین جنس را انتخاب کنید و قیمت را ملاک خرید قرار ندهید. 

این هم از روش‌هایی در مورد چگونه خوابیدن برای کمک به پیشگیری و درمان کمردرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «آیا شکستن قلنج خطرناک است؟» را از دست ندهید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان