سرگذشت یک زندگی (۳)

تنها عوامل اقتصادی را در گرایش به جرم موثر دانست بلکه عوامل گوناگونی از جمله تربیت خانوادگی، شخصیت درونی افراد،تحصیلات والدین، گروه دوستان و همسالان، و محل زندگی افراد، همه تاثیرگذار در رفتار افراد موثر دانست.

سرگذشت یک زندگی (3)

ندا جعفری

 


نقش مذهب در کاهش جرایم 

اما «قرایی‌مقدم» با اشاره به نقش مذهب در کاهش جرم می‌گوید: «اگر اعتقادات مذهبی در جامعه و در بین افراد قوی باشد ما شاهد کاهش چشمگیر جرایم خواهیم بود اما اگر مذهب و دین ضعیف باشد به راحتی گرایش به انواع جرایم گوناگون در جامعه قوت خواهد گرفت.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «نباید تنها عوامل اقتصادی را در گرایش به جرم موثر دانست بلکه عوامل گوناگونی از جمله تربیت خانوادگی، شخصیت درونی افراد،تحصیلات والدین، گروه دوستان و همسالان، و محل زندگی افراد، شغل فرد و. . . . همه تاثیرگذار در رفتار افراد موثر دانست.»

انتقام‌جویی انگیزه‌ای برای کلاهبرداری

دو دوختر و پسر جوان اگر شرایط لازم برای تشکیل زندگی مشترک را داشته باشند دوست دارند با هم ازدواج کنند اما گاهی بنا به مقتضیاتی به عنوان نمونه شرایط اقتصادی نامناسب یا مشکلات خانوادگی به خواسته‌شان نمی‌رسند البته باید گفت این مورد درباره پسرها بیشتر صدق می‌کند.

«محمدررضا دژکام» روانشناس با بیان این موضوع تصریح می‌کند: «مشکلات مالی از جمله تهیه مسکن، ماشین و غیره از جمله عواملی است که ممکن است باعث شود فرد علاقه‌ای به ازدواج از خود نشان ندهد و یا بعضا برای رسیدن به خواسته‌هایش رو به کلاهبرداری بیاورد.

این روانشناس افرادی را که برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به کلاهبرداری می‌زنند به چهار گروه تقسیم می‌کند: اولین گروه افرادی هستند که در فقر بزرگ شدند و مشکلات مالی آنها را در تمام طول عمرشان آزار داده است؛

این فرد حالا دختر مورد نظرش را پیدا کرده که همه فاکتور‌ها را دارد، او طبق برنامه از پیش طراحی‌شده عشق و علاقه دروغین از خودش نشان می‌دهد تا پول به دست آورد. در این موضوع فرد دختر را به خاطر خودش نمی‌خواهد بلکه به خاطر مادیاتش چنین نقشه‌ای را کشیده است.

«دژکام» در ادامه به گروه دوم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «اینها افرادی هستند که هدف اصلی آنها به دست آوردن پول نیست بلکه در زندگی خود شکست عشقی را تجربه کرده‌اند و در صدد جبران آن بر می‌آید و می‌خواهد کینه کهنه خود را از این طریق روی افراد دیگر جبران کنند.»

وی توضیح می‌دهد: «باید گفت در تقسیم‌بندی اینگونه افراد گروه سومی ‌هم وجود دارند در اینگونه کلاهبرداری‌ها بعضی‌ها به خاطر حیله و نیرنگی که در وجودشان است وارد این بازی می‌شوند و با دادن وعده و وعید ازدواج از طرف مقابل خود کلاهبرداری می‌کنند و بعد می‌گویند که ما به درد هم نمی‌خوریم و ماجرای ازدواج را منتفی می‌کنند».

این روانشناس به گروه چهارم که بیماران روانی هستند اشاره می‌کند و تصریح می‌کند: «این بیماران بعد از افراد اختلال شخصیتی و ضد‌اجتماعی جزو کسانی هستند که این مورد در مورد آنها صدق می‌کند برای این گروه انگیزه مالی اصلا مهم نیست او می‌خواهد دیگران را آزار دهد و از این طریق ارضا شود».

دژکام در پایان اظهار می‌دارد: «به‌طور کلی باید گفت هیچ انسانی به‌طور مادرزادی بیمار نیست و نمی‌خواهد کسی را آزار دهد بلکه شرایط محیطی سبب می‌شود که ناخواسته دست به اینگونه جرایم بزند.»...

 

برای خواندن بخش اول - سرگذشت یک  زندگی - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان