ماهان شبکه ایرانیان

انواع کاشت سبزیجات در منزل

آبیاری را در آب و هوای خشک حتماً مفصل انجام دهید چون در غیر این صورت بذرها در داخل خاک از بین رفته و سبز نمی‌شوند و در نتیجه زحمات شما بی‌نتیجه می‌ماند.

انواع کاشت سبزیجات در منزل

مهندس حسن بنی هاشمی

 

 

به‌طور کلی سبزیجات را با دو روش می‌کارند:

 کاشت در محل اصلی

 کاشت در خزانه

کاشت در محل اصلی: سبزیجاتی از قبیل اسفناج، تره، ذرت، گشنیز، ریحان، شاهی، پیاز، خیار، کدو، باقلا، لوبیا سبز، بامیه، چغندر و سیب‌زمینی در محل اصلی کاشته می‌شوند.

کاشت در خزانه: بذر سبزیجاتی مثل کلم‌پیچ، بادمجان، فلفل، گل کلم، کرفس و گوجه‌فرنگی را از قبل در خزانه کاشته و پس از سپری شدن زمان مناسب و رشد نشاء‌ها به اندازه کافی آنها را در زمین اصلی می‌کارند. عمق کاشت برخی از سبزیجات مثل کاهو و کرفس باید به اندازه‌ای باشد که در خزانه بوده است ولی در بعضی از سبزیجات مثل گوجه‌فرنگی و بعضی از کلم‌ها برای ایجاد ریشه‌های نابه‌جا و قوی شدن بوته‌ها بهتر است که کمی عمیق‌تر کاشته شوند.

می‌توانید بذر این سبزیجات را نیز به‌طور مستقیم با توجه به درجه حرارت هوا در محل نیز کشت نمایید ولی عیب این طریقه این است که بذر زیادی مصرف می‌شود. لازم به تذکر است که امروزه حرفه‌ای‌ها گروهی از سبزیجات دست الف (از قبیل: خیار، کدو، هندوانه و خربزه) را به منظور پیش‌رس کردن قبلا در گلدان‌های کوچک کشت نموده و پس از 4-5 برگه شدن با احتیاط کامل به طوری که خاک اطراف ریشه آنها نریزد در زمین اصلی کشت می‌نمایند.

اخیراً نیز بذرها را در گلدان‌های کوچک که اصطلاحاً به آنها کاغذی می‌گویند و محتوی پیت‌موس بوده کاشته و پس از 4-5 برگه شدن با همان گلدان در زمین اصلی کاشته و پس از گذشت مدتی گلدان کاغذی پوسیده و ریشه در داخل خاک جدید شروع به رشد و نمو می‌نماید.

آندیو

این گیاه نوعی کاسنی است که به عنوان سبزی سالاد از آن استفاده می‌گردد. گرچه نوعی کاهو محسوب می‌شود ولی طعم و مزه آن با کاهو متفاوت است. برخلاف کاهو این امتیاز را هم دارد که از ماه دی تا اواخر اسفند در دسترس بوده و می‌توان آن را برداشت کرد. با کاشت بذر آن به فاصله یک ماه در میان می‌توانید به مدت شش ماه از سر گل این گیاه استفاده کنید.

آندیو معمولا در خاک رسی و چسبناک به خوبی نمی‌روید و باید ترکیبات خاک آن طوری باشد که بتواند مقداری رطوبت را در خود حفظ نماید. اگر در بهار بذرپاشی می‌نمایید جای نیمه‌ سایه را انتخاب کنید. بذرها را تنک بپاشید و روی آنها را با خاک برگ نرم بپوشانید و کمی آن را سفت نمایید.

بذرها در مدت 3 تا 7 روز جوانه می‌زنند. آبیاری را در آب و هوای خشک حتماً مفصل انجام دهید چون در غیر این صورت بذرها در داخل خاک از بین رفته و سبز نمی‌شوند و در نتیجه زحمات شما بی‌نتیجه می‌ماند. وجین کردن را فراموش نکنید. هر چند وقت یک‌بار به آن کود شیمیایی جامع نیز بدهید.

به محض مشاهده اولین جوانه برگ‌ها، بوته‌ها را به تناوب تُنک نمایید تا زمانی‌که فاصله بوته‌ها به حدود 20 تا 25 سانتیمتر برسد. 12 هفته پس از بذرپاشی کار سفید کردن بوته‌ها را شروع کنید. چند بوته را که مطمئن هستید برگ‌هایشان خشک است انتخاب نموده و با رافیا (نخ درخت خرما) به طرف بالا و به حالت فر دادن بچرخانید و سپس با روکش پلاستیکی آنها را بپوشانید. گل‌ بوته‌ها ظرف 3 هفته در تابستان و در زمستان به مدت 5 هفته آماده بهره‌برداری خواهند شد. برای رفع تلخی در مزه این سبزی باید بگذارید که سرگل‌ها سفیدرنگ شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان