اواخر سال گذشته بود که شرکت خودروسازی میتسوبیشی بعد از 6 سال طلسم خود را میشکند و با الگوبرداری از شاسی بلندهای فعلی و کانسپت خود، برندی کاملا جدید تحت عنوان Eclipse Cross رونمایی میکند که پیش از این در
خودروبانک مروری کوتاه بر روی آن داشتیم، اما حالا نسخههای "پروتوتایپ" آن به دست کارشناسان "کار ادوایس" افتاده است تا یک بررسی کلی بر روی آن داشته باشند، اما در زیر پوشش استتار که در نوع خود جالب توجه است!.
همانطور که گفتیم، پیدا کردن و تجربه رانندگی با یک خودروی "پروتوتایپ" بسیار جالب و نادر است!، فرصتی مناسب برای آزمایش کردن محصولی که هنوز در مسیر پیشرفت قرار دارد و نسخه نهایی آن توسط شرکت سازنده معرفی نشده است، اما با این وجود همچنان یک خودروی کامل بوده و به نظر میرسد که نزدیک به نسخههای پایانی باشد که حالا شرکت خودروسازی میتسوبیشی اجازه تست و بررسی آن را به کارشناسان "کار ادوایس" داده است.

میتسوبیشی اکلیپس
پیش از شروع کار، میتوان میتسوبیشی "اکلیپس" را خودرویی بالاتر از ASX و همچنین پایینتر از خودروی اوتلندر دانست که در بازار به عنوان یک رقیب برای تویوتا C-HR، پژو 3008، نیسان قشقایی و دیگر خودروهای شاسی بلند سایز متوسط کار خود را آغاز خواهد کرد، اما باتوجه به ادعای کارشناسان بین المللی، این خودرو بهترین شاسی بلند سایز متوسط 4X4 (چهار چرخ محرک قابل تنظیم) خواهد بود که علاوه بر عملکرد فنی مطلوب، یک ظاهر بسیار خوب و دلنشین هم خواهد داشت که شباهت بسیار زیادی به محصولات فعلی این کمپانی خودروسازی همچون اوتلندر و شاسی بلندهای کانسپت دارد.
در حال حاضر نمیتوان صحبتی در رابطه با طراحی ظاهری این خودرو کرد، زیرا شرکت سازنده آن را در زیر پوشش استتار پنهان کرده و قرار است که چهره نهایی آن در نمایشگاه بین المللی ژنو 2018 به نمایش گذاشته شود، به همین دلیل کارشناسان "کار ادوایس" صحبتی پیرامون این موضوع نداشتهاند و ماهم قصد نداریم که پیرامون این موضوع صحبت کنیم، اما پوشش استتار این خودرو به معنای عدم ارائه جزییات آن نخواهد بود، زیرا در زیر کاپوت این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر تزریق مستقیم استفاده شده است و همچنین فاصله بین دو محور آن به عدد 2670 میلی متر میرسد که تقریبا با برادر کوچکتر خود یعنی "میتسوبیشی ASX" برابر است. علاوه بر این، چراغهای جلو اتومبیل با کامپوزیت ساخته شده و در داخل خود به چراغهای LED و مخصوص روز مجهز شده است.

میتسوبیشی اکلیپس
با ورود به داخل کابین اتومبیل، صفحه نمایشگر لمسی اتومبیل توجه شما را به خود جلب میکند و میتوان از طریق پدهای تعبیه شده بر روی کنسول وسط که همانند پدهای محصولات لکسوس هستند، به کنترل سیستم سرگرمی پرداخت. شرکت خودروسازی لکسوس سعی کرده است که از صندلیهای اسپرت الکتریکی با روکشهای چرمی برای سرنشینان جلو استفاده کند تا راحتی و جذابیت بیشتری داشته باشد، اما در عوض شاهد یک غربیلک فرمان استاندارد 3 پایه در مقابل راننده هستم که اگر به صورت D کات ساخته میشد، میتوانست جذابیت بیشتری در داخل کابین داشته باشد، هرچند در پشت آن پدل شیفتهای تعویض دنده قرار گرفته که تاحدود نبود غربیلک فرمان D کات را جبران کرده است.
در یک مقایسه بین خودروهای میتسوبیشی ASX و میتسوبیشی اکلیپس کراس، میتوان شاهد سقف بلندتر میتسوبیشی "اکلیپس کراس" بود که قطعا فضای داخل کابین بیشتری در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد، هرچند در بخشهای قبل به این موضوع اشاره کردیم که خودروی میتسوبیشی "اکلیپس کراس" چیزی مابین "اوتلندر" و "ASX" قرار میگیرد و همین موضوع باعث شده است تا از لحاظ ابعاد و اندازه، درشت هیکلتر از خودروی ASX دیده شود.

میتسوبیشی اکلیپس
سیستم سرگرمی اتومبیل میتواند به شدت برنامه محور باشد، زیرا بر روی آن از برنامههای متعدد از جمله "اپل کارپلی" استفاده شده است که میتواند جذابیت و راحتی بیشتر برای راننده و سرنشینان داخل اتومبیل داشته باشد تا بهتر با سیستم سرگرمی اتومبیل ارتباط برقرار کنند. این صفحه نمایشگر به صورت لمسی و با وضوح بسیار بالایی ساخته شده است که مشتریان خود را در برخورد اول شگفت زده خواهد کرد. کیفیت مواد داخل کابین بسیار خوب است و بین آنان یکپارچگی وجود دارد تا همانند طراحی بیرونی اتومبیل، در داخل کابین هم یک فضای راحت و دلنشین بدست آید.
مهمترین ویژگی داخل کابین میتسوبیشی ASX، میتواند فضای آن باشد که برای تمام سرنشینان داخل کابین فضای مناسب خواهد داشت. فضای پای سرنشینان عقب بسیار مناسب بوده و میتوان پشت سریهای آن را برای تک تک سرنشینان عقب تنظیم کرد.
برای بخش مولد قدرتی این محصول به طور استاندارد دو پیشرانه 1.5 لیتری تزریق مستقیم بنزینی و یک پیشرانه 2.2 لیتری دیزلی در نظر گرفته شده است که برای تبدیل و انتقال نیروی تولیدی آنان از جعبه دنده اتوماتیک
CVT و یا جعبه دنده شش سرعته دستی استفاده خواهد شد. حال کارشناسان "کار ادوایس" موفق به تست و بررسی نسخه 1.5 لیتری بنزینی با یک جعبه دنده انتقال متداول
CVT شدهاند که با تولید قدرت 161
اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر، در عمل موفق به ثبت شتاب 9.8 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت شده است، این در حالیست که تنها با مصرف سوخت ترکیبی حدودا 7 لیتر چنین اعداد و ارقامی برای پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی بدست آمده است. البته ناگفته نماند که اطلاعات ذکر شده از سوی شرکت سازنده ارائه شده است و در این زمینه تنها وجود پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی با جعبه دنده اتوماتیک
CVT بر روی این خودرو از سوی کارشناسان "کار ادوایس" تایید شده است.

میتسوبیشی اکلیپس
پیشرانه اتومبیل را میتوان با استفاده از یک "دکمه" روشن و خاموش کرد که خود نشان از ورود بدون کلید راننده به داخل کابین دارد. سیستم تعلیق و فرمان این اتومبیل قابل قبول هستند، اگرچه هنوز در حال توسعه و تنظیم توسط شرکت سازنده است، با این حال نواقضی در این خودرو وجود دارد که آماده نبودن آن برای تولید و دقیق تنظیم نکردن آن میتواند دلایل اصلی این نواقص سطحی باشد که قطعا در آینده برطرف خواهد شد.
علاوه بر اینها، میتسوبیشی Eclipse به یک صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز شده است که در سطح بالایی قرار داشته و از سوی کارشناسان بین المللی بسیار بهتر از نیسان قشقایی و پژو 3008 توصیف شده است که یکی از قابلیتهای بروز آن را میتوان پشتیبانی از آندروید و اپل کارپلی عنوان کرد. اما با این وجود راحتی داخل کابین رقبای این خودرو اندکی بهتر از میتسوبیشی Eclipse توصیف شده است.

میتسوبیشی اکلیپس
جعبه دنده این اتومبیل با تعویض دنده "نمادین"، گشتاور اتومبیل را بدون وقفه به چرخهای محرک ارسال میکند که باعث شده یک کشش عالی برای این اتومبیل در جادههای خاکی و خارج از جاده بدست آید، اما هیچ چیز فوق العاده تعجب آور و یا انقلابی نیست تا برتری مطلق میتسوبیشی "اکلیپس" را مقابل رقبایش اثبات کند. شاسی اتومبیل باوجود اینکه در نمونههای اولیه و آزمایشی خود قرار دارد، بسیار خوب پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و سیستم فرمان هم میتواند یک عملکرد کاملا مطلوب داشته باشد که در مقایسه با خودروی ASX، دقت و عملکرد بهتری دارد.
در پایان هم کارشناسان "کار ادوایس" پس از بررسی قسمتهای مختلف خودرو، به این خودرو نمره نهایی 7.5 از 10 اعطا کردهاند که حاصل از جمع و تقسیم نمره 7 برای کارایی و اقتصاد، نمره 8 برای فضای کابین و راحتی، نمره 7.5 برای فناوری و اتصالات و همچنین در پایان نمره 7.5 برای سطح رانندگی و هندلینگ اتومبیل بوده است، هرچند بار دیگر باید این موضوع را یادآور شد که نسخههای اولیه میتسوبیشی اکلیپس کراس یا به اصطلاح "پروتوتایپ" آن برای تست و بررسی در اختیار کارشناسان "کار ادوایس" قرار گرفته است.