ماهان شبکه ایرانیان

پرورش گیاهان در خانه به وقت سرما زمستان

زمستان و پاییز فصل برگ‌ریزان و سرد شدن هوا است

زمستان و پاییز فصل برگ‌ریزان و سرد شدن هوا است. این سرد شدن برای گیاهان خانگی و پرورشی خبر خوبی نیست. از قدیم‌الایام مادران و بانوان سبزی‌هایی را در روزهای ابتدایی پاییز خشک می‌کردند و آن را تا بهار و زمان کشت دوباره سبزی‌های خوردنی استفاده می‌کردند. اما این روزها می‌توان بر اساس مکانی که زندگی می‌کنید اعم از آپاراتمان یا خانه مسکونی، می‌توانید گیاهان و سبزی‌های خوردنی خودتان را روزهای سرد پاییزی و زمستانی کشت کنید و از آن‌ها به‌صورت تازه و با طراوت استفاده کنید. علاوه بر این گل‌ها همیشه به شادابی خانه و محیط اطراف می‌افزایند. همراه بنیتا و نکات پرورش و نگه‌داری گیاهان در پاییز و زمستان باشید. 

گلCredit: advancednutrients

زمستان فصل استراحت خواب و استراحت گیاهان بسیاری است، همچنین این دو فصل آمادگی بهتری برای گل دادن درختان است. ریختن برگ‌های گیاهان در پاییز و زمستان امری عادی و همیشگی است و نکته‌ای که باید در نظر داشت رشد دوباره آن‌ها و شکوفایی در بهار است. گل‌هایی همانند شمعدانی، کولانکولائه از دسته گیاهانی هستند که می‌توانند خودشان را با سرما تطابق بدهند، اما در مورد کولانکولائه این نکته که باید تابش آفتاب داشته باشد، رعایت شود.

گل حسن‌یوسف، گلی است که باید فصل‌های سرد پاییز و زمستان در خانه از آن‌ها نگه‌داری کنید. این گیاه نمی‌تواند در سرما دوام زیادی داشته باشد. برگ‌های حسن‌یوسف در فصل‌های سرد حتی در خانه هم شروع به ریختن خواهد کرد. جای نگرانی نیست با انتقال گیاه به حیاط و فضای آزاد در بهار دوباره برگ‌های آن رشد خواهد کرد.

کاکتوس‌ها ازجمله گیاهانی است که باید در مورد آن کمی بیشتر کوشا باشید. اگر باران و برف در شهر شما می‌بارد، گیاه خودتان را از این دو لطف الهی دور نگه‌دارید. آب زیاد باعث خواهد شد که ریشه گیاه شروع به فساد کند و به‌مرورزمان از بین برود. اگر کاکتوس را به خانه منتقل کرده‌اید، آبیاری این گیاه را محدود کنید.

گیاهانی همانند برگ بید بنفش، نخل مرداب و گل قلم‌زن در سرمای بیرون و برف، از بین می‌روند ولی ریشه آن‌ها زنده می‌مانند. تلاش کنید که ریشه‌این گیاهان را در خاک نگه‌داری کنید و فصل بهار دوباره آن‌ها را پرورش دهید. مراقب باشید که خاکی که ریشه‌ها در آن قرار دارند، روزهای سرد شخم زده نشوند، این کار باعث خواهد شد که ریشه از خاک بیرون باشد و از بین برود. 

گل

Credit: pinimg

ساختن گلخانه‌هایی با هزینه کم

با کاهش مدت تابش آفتاب در روزهای زمستانی، سرمای بیش‌ازحد در برخی از نقاط ایران، نمی‌توان گیاهانی همانند شمعدانی را هم در بیرون از خانه نگه‌داری کنید. برای این کار اگر شما یک گلخانه دار و پرورش‌دهنده گیاه هستید، گیاهان خودتان را به گلخانه انتقال می‌دهید و از آن‌ها مراقبت می‌کنید. اگر در کاشانه و خانه خودتان قسمت سبز دارید می‌توانید ازآنجا استفاده کنید. اگر هیچ‌کدام از شرایط گفته‌شده را ندارید همراه باشید تا بتوانید گلخانه‌هایی ساده با هزینه‌های اندک بسازید و از گیاهان دوست‌داشتنی خودتان مراقبت کنید. البته باید دقت کنید که اگر گیاه شما شرایط خاصی برای نگه‌داری دارد باید خودتان شرایط را فراهم کنید و این گلخانه‌ها به‌صورت کلی و بدون توجه به گیاه توصیه می‌شود.

 

کلوچ (Cloche)

گلدان

Credit: onegreenplanet

کلوچ واژه‌ای عمومی برای محافظ‌هایی است که بر روی خاک و گیاهان کشیده می‌شود که تخم‌های درون خاک و گیاهان از تماس مستقیم با هوای سرد محافظت شوند. از کلوچ های پلاستیکی برای محافظت از دانه‌های زیرخاک استفاده می‌شود، به این صورت که یک‌لایه از پلاستیک به روی قسمتی که دانه‌ها در آن هستند می‌کشند تا دانه از سرما محافظت شود در زیرخاک شروع به رشد کند. برای گیاهان باغچه‌ای که امکان جابه‌جایی آن‌ها به خانه وجود ندارد، می‌توان از مدل‌های کلوچ های شیشه‌ای که به‌صورت یک محفظه بر روی گیاه قرار می‌گیرد استفاده کنید. این محافظ شیشه‌ای گیاه شمارا از گزند سرما و برف محافظت خواهد کرد و همچنین میزان رسیدن آب را به آن به مقدار زیادی کنترل خواهد کرد. قیمت این محفظه‌ها مقرون‌به‌صرفه است. همچنین به‌تازگی لایه‌های شیشه‌ای دوجداره در بازار وجود دارد که کارایی بهتری دارند. سبزی‌هایی همانند کلم، نخودفرنگی، کلم بروکلی، سیر، اسفناج و کلم می‌توانند در هوای سرد به‌وسیله همین محافظ‌ها نگه‌داری شوند، گیاهان ریشه‌ای همانند چغندر و شلغم در یخ‌بندان هم می‌توانند در زیرخاک زنده بمانند.

 

کانتینر سبز

کانتینر سبز

Credit: foodnetwork

 این کانتینرها برخلاف اسم خودشان صرفاً کانتینر نیستند، برای این گلخانه خانگی شما می‌توانید از گلدان‌ها استفاده کنید. شرط لازم برای کشت در داخل خانه نور کافی است. اگر نور کافی ندارید می‌توانید از لامپ‌های مخصوص پرورش گیاهان استفاده کنید. اگر پنجره آفتاب‌گیر در منزل خودتان دارید، گیاهانی که از باغچه به داخل خانه در گلدان‌ها انتقال داده‌اید، را جلوپنجره و شیشه قرار دهید تا نور کافی را دریافت کنند. در غیر این صورت با تهیه لامپ، باید آن را در فاصله‌ای مناسب قرار دهید تا نور لازم برای سنتز گیاه وجود داشته باشد. برخی از این لامپ‌ها خاصیت درمانی برای اختلالات فصلی دارند. مقالات زیادی در مورد ایجاد گلخانه‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کلوچ

Credit: onegreenplanet

 

باغ کوچک در خانه

گلدان

Credit: hsssales

 چطور خواسته‌ی پرورش غذای تازه و تمیز را تنها در بالکن یا فضای سرپوشیدۀ دو مترمربعی برآورده سازید؟ اگر یاد بگیرید حتی در چنین شرایط محدودی به‌قدر نیاز خودتان به پرورش گیاهان بپردازید یا حداقل نیاز به گیاهان و مواد سالادتان را برطرف سازید شگفت‌زده می‌شوید. بالکونی های خانه محیط مناسبی برای کشت دادن گیاهان است، اما مشکلی که وجود دارد، عدم نوردهی کافی در روزهای سرد زمستانی است. راه‌حلی که می‌توان ارائه داد استفاده از دیوارهای منعکس‌کننده نور، آینه‌های انعکاس نور به داخل گلخانه است. شما نیاز به خاک و مواد مغذی هستید، این مواد را می‌توانید را به‌وسیله مواد بازیافتی نظیر، اشغال میوه و سبزی‌های آشپزخانه خودتان تأمین کنید. اصطلاح علمی که برای تولید کودها از این مواد بکار می‌رود تولید کمپوست است. دستگاه‌های زیادی در بازار وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهد. به‌صورت آماده کمپوست را می‌توانید از گلخانه‌ها خریداری کنید و با خاک گیاه خودتان مخلوط‌کنید و استفاده کنید.

 

چرا کمپوست؟

چندی است که گیاهان ارگانیک وارد بازارها شده‌اند، چرا پس شما گیاهان پرورشی خودتان را با سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی آلوده کنید. کمپوست بهترین روی برای حفظ چرخه مواد مغذی است و نیازی هم به‌اضافه کردن کودهای شیمیایی نیست، که باعث آلودگی محیط‌زیست و مشکلات سلامتی برای انسان می‌شود. استفاده از این کودها در محیط‌های بسته خانه کمی ناممکن و خطرناک است.

گام بعدی در نگه‌داری و پرورش از گیاهان داخل بالکونی، ایجاد مسیری برای رشد گیاهان است. در اصطلاح وسایلی که اجازه رشد گیاه رو به بالا، پایین و رشد به‌صورت جانبی را فراهم می‌سازند. برای رویش به سمت بالا، سطوحی همانند پنجره، دیوار، درها می‌توانند تکیه‌گاه گیاه شما باشند. می‌توانید از داربست‌های دیواری استفاده کنید تا گیاه خودتان را به دیوار تکیه دهید.

گلدان

Credit: onegreenplanet

 برای رویش به سمت پایین می‌توانید از لبه بالکن استفاده کنید و یا گلدان را به‌صورت آویزان از یک نقطه آویزان کنید. برای این کار از گیره‌ای محکم به سقف و توری که گلدان را درون خودش نگه دارد باید استفاده کنید. ازجمله ارزان‌ترین گلدان‌هایی که می‌توانید برای گیاهان خودتان درست کنید، نوشابه‌های خورده و بطری‌های پلاستیکی خالی آن‌ها است. وجود گیاهان در خانه و بالکن به خانه شما برای گرم شدن کمک خواهد کرد. پرورش گیاهان به‌طور جنبی: شرایط چالش‌انگیز، همیشه بیشترین خلاقیت و تصویرسازی را به همراه دارد.

گلدان

Credit: trendhunterstatic 

دستگاه‌های آیرو گاردن یک سیستم باغبانی بدون آلودگی را برای پروژه‌های کوچک خانگی به همراه منبع نور توسعه داده است (لطفاً از افزایش نیاز به مصرف انرژی ناشی از این محصولات آگاه باشید). هربکیتز (Herbkits) یک سیستم کاشت پشته‌ای را که از یک فضای کوچک به‌طور بهینه استفاده می‌کند، ایجاد کرده است.

 

محفظه‌های خلاقانه

گلدان‌ها همیشه لازم نیست به‌صورت پلاستیکی و سفالی باشند، شما می‌توانید با استفاده از وسایل بسیاری برای خودتان گلدان‌های خلاقانه بسازید، وسایلی همانند چکمه‌های قدیمی، وسایل قدیمی آشپزخانه، قوطی‌های دورریختنی که می‌توانند دوباره استفاده شوند هم برای خودتان گلدان بسازید. از وسایلی که شک دارید درون آن‌ها مواد شیمیایی بوده باشد و ریشه گیاه شمارا نابود کند استفاده نکنید.

گلCredit: ecms

بهترین گیاهان برای پرورش داخل خانه‌ای

بهترین انتخاب گیاهانی متناسب با محدوده دما و رطوبت محل زندگی‌تان است که می‌توانید از طریق پرسیدن از گلخانه‌های محلی آن‌ها را بیابید. بوته‌ها و گیاهان بالارونده‌ای چون گوجه‌فرنگی و لوبیا برای فضاهای کوچک مناسب‌اند و سبزی‌های سالاد سریع رشد می‌کنند. هنگامی‌که در مورد عملی بودن این کار تصمیم گرفتید، هزینه نگهداری از باغتان همچنین شامل کنترل آفت نیز می‌شود. می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا ترجیح می‌دهید که از هجوم حشرات و پذیرش فدا کردن قسمت کوچکی از محصولات به آن‌ها لذت ببرید یا می‌توانید بعضی از مواد دفع آفات ارگانیک خانگی را امتحان کنید. اگر از آفت‌کش‌های تجاری حتی حشره‌کش‌های بی‌ضرر استفاده می‌کنید، این امر خطر کشتن حشرات مفید و حشرات غیر مضر را به دنبال دارد. اشکال ساده‌ای از اسپری جوشانده سیر و فلفل برای حشرات وجود دارد که بدون کشتن حشرات مکنده شیره‌ی گیاهان آن‌ها را دفع می‌کند، درحالی‌که مشکلات مربوط به کپک زدن می‌تواند به‌وسیله‌ی اسپری جوش‌شیرین و آب کنترل شود. قارچ انگلی توسط گردش خوب هوا و پرهیز از آب دادن بیش‌ازحد به بهترین شیوه می‌تواند کنترل شود.

 

نظرات خودتان را در مورد پرورش گیاهان داخل خانه در فصل‌های سرد با ما در میان بگذارید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان