خوش بو کننده های طبیعی خانه در زمستان

به‌عنوان یک زن ایرانی، کدبانو منزل علاوه بر تمیزی که می‌تواند به‌صورت بصری اعم از مرتب کردن وسایل خانه، درست چیدن آن‌ها داشته باشید، باید در خوشبو بودن خانه خودتان هم کوشا باشد

به‌عنوان یک زن ایرانی، کدبانو منزل علاوه بر تمیزی که می‌تواند به‌صورت بصری اعم از مرتب کردن وسایل خانه، درست چیدن آن‌ها داشته باشید، باید در خوشبو بودن خانه خودتان هم کوشا باشد. بو معمولاً یکی از معضلاتی است که در فصل‌های سرد بیشتر از پیش به چشم می‌آید. با بسته شدن پنجره‌ها و خاموش شدن تهویه، همچنین افزایش دمای اتاق‌ها و خانه شما بو معمولاً به‌راحتی در خانه حبس می‌شود و ماندگاری بو برای کسانی که به‌تازگی وارد خانه شده‌اند، بسیار ناخوش آیند است. همراه بنیتا باشید تا با راه‌های مختلف خوشبو کردن خانه خودتان در زمستان آگاه شوید. 

 

خانه‌ای خوشبو

خانه خوش بو

Credit: instagram

 راه‌های مختلفی برای خوش‌بو کردن خانه وجود دارد، راه‌هایی از قبیل استفاده از هودهایی با مکش قوی در آشپزخانه، استفاده از دستگاه‌های تهویه، استفاده از مواد شیمیایی که به‌صورت اسانس در خوشبوکننده‌ها وجود دارد و همچنین راه بهتر و سالم‌تری که امروز در بنیتا به آن خواهیم پرداخت، استفاده از اسانس‌های طبیعی است. بیشترین گزینه‌هایی که برای خوشبو کردن خانه در میان خانه‌داران ایرانی استفاده می‌شود، بکار بردن اسپری و خوشبوکننده‌های شیمیایی است.

 

خوشبوکننده‌های شیمیایی

خوش بو کننده مصنوعی

Credit: sjono

زمانی که شما انگشت خودتان را به روی این وسیله‌های خوشبو فشار می‌دهید، بدون آنکه بدانید خطر بزرگی را به جان می‌خرید. گرچه این روش آسان‌ترین راه برای خوشبو کردن خانه است اما یکی از پرضرر ترین راه‌های خوشبو کردن منزل نیز است. معمولاً در فضاهای بسته هر چیزی که متصاعد شود در همان مکان تا زمانی که توسط وسیله‌ای جذب نشود باقی می‌ماند. در سال‌های اخیر خوشبوکننده‌های اسانس دار شیمیایی با تنوع بیش‌ازحدی وارد بازارهای ایران شده‌اند که همه این محصولات شاید دارای مهر استاندارد نیز باشند. در بازار برای این محصولات قفسه‌های جداگانه‌ای با برچسب‌های فریبنده استفاده می‌شود. انواع و اقسام این محصولات با بوهای خوش در بازار موجود است از کاکائو تا لیمو. اسپری کردن راحت‌ترین کاری است که می‌توان برای خوشبو کردن خانه انجام داد، کافی است انگشت خودتان را به روی در اسپری فشار دهید تا خانه بوی خوشی بگیرد، غافل از اینکه این خوشبوکننده‌ها یکی از عوامل تخریب لایه ازن و ایجادکننده سرطان در انسان را در خودشان جا داده‌اند که با فشار دادن شاسی در خانه شما آزاد می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه واشنگتن انجام‌شده است، اثرات این خوشبوکننده‌های شیمیایی‌ بر سردرد و مشکلات ریوی همانند اسم مشخص شد. بر اساس نظرسنجی که انجام شد، هزاران نفر شرکت کردند که در مرحله اول از میان این افراد هفتده درصد از افرا عادی و بیست و نه درصد از افرادی که دچار مشکلات ریوی بودند اعلام کردند که با استنشاق بوی حاصل از این اسپری‌ها شروع به سرفه و سردرد کرده‌اند.

بر اساس گفته محققان، اسپری‌ها دارای موادی هستند که به‌شدت با بدن واکنش می‌دهند و درصورتی‌که شما دارای حساسیت خاصی باشید، ممکن است باعث تنگی تنفس و سرفه‌های ماندگار شود. التهاب ریه یکی دیگر بیماری‌های است که با مصرف خوشبوکننده‌ها در داخل منازل ممکن است تشدید و رو به وخامت پیش برود. استفاده از خوشبوکننده‌ها در داخل اتاق کودکان، افراد مبتلابه اسم موجب تشدید و بروز حملات اسمی می‌شود. تاکنون تحقیقات مستقیمی بر روی انسان انجام نگرفته است اما تحقیقاتی که بر روی موش‌ها صورت گرفت نشان داد که این اسپری‌ها می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیری داشته باشند. بر این اساس، محققان و کسانی که نگران محیط‌زیست و سلامتی انسان هستند، توصیه کرده‌اند که تا حد امکان از این وسایل برای خوش‌بو کردن خانه استفاده نشود. همان‌طور که اشاره شد این مواد دارای ترکیبات شیمیایی فنولی و بنزنی هستند که پس از آزاد شدن مستقیماً به جو اضافه می‌شوند و باعث گسترش تخریب لایه اوزون خواهند شد.

راه‌حل چیست؟ آیا باید فقط به هودها و همچنین باز کردن در و پنجره در روزهای سرد زمستان اکتفا کرد؟ پیشنهاد بهتری برای شما در ادامه‌داریم که با استفاده از مواد طبیعی و بوهای طبیعی خانه و کاشانه خودتان را بدون استفاده از مواد شیمیایی و حتی با هزینه‌ای ناچیز خوش‌بو سازید.

 

خوشبوکننده‌های طبیعی

خانه خوش بو

Credit: instagram

منزل ما علاوه بر بوهای ناشی از پخت‌وپز کردن ممکن است در اثر تمیز کردن خانه، رنگ کردن، ریختن ماده‌ای روی زمین، بو بگیرد. برای رفع این مشکل به شما به‌جای استفاده از خوشبوکننده‌های شیمیایی، استفاده از مواد طبیعی را پیشنهاد می‌دهیم. در چند بخش مختلف برای شما چندراه مختلف برای بوزدایی را آموزش خواهیم داد.

 

بوی شوینده

خانه خوش بوCredit: listinspired

بعد از حمام کردن، شستن سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، تمیز کردن فر و اجاق‌گاز، معمولاً بوی نامناسبی از چندین تمیزکننده در خانه خواهد پیچید که اجتناب‌ناپذیر هستند، در مرحله اول به شما پیشنهاد می‌دهیم که از موادی استفاده کنید که در آن‌ها از رایحه‌های طبیعی استفاده‌شده باشد. در مرحله دوم قبل از تمیز کردن مکان‌هایی همانند سرویس بهداشتی و حمام (مکان‌های بسته) تهویه و همچنین پنجره‌ای را باز نگه‌دارید تا بو و ترکیباتی که در اثر بخار شدن به وجود می‌آیند از آن محل خارج شوند. درصورتی‌که هنوز بوی نامناسب وسایل شوینده در خانه وجود دارد، از فندک و کبریت برای ایجاد یک شعله کوچک استفاده کنید. معمولاً موادی که دارای ترکیبات فراری همانند الکل و استرها (منبع اصلی بو(هستند در هوای آزاد به‌وسیله شعله سوخته و تبدیل به ترکیبات بی‌بو می‌شوند. با این راهکار ساده می‌توانید از شر بوهای مواد شوینده حمام و دستشویی خلاص شوید.

 

رنگ زدن اتاق

خانه خوش بو

Credit: helloglow

بوی رنگ یکی از بوهایی است که تا چند روز و شاید هفته ممکن است از اتاق و خانه شما رخت نکند. بهترین زمان برای رنگ کردن خانه‌ بر اساس توصیه‌هایی که انجام‌شده است روزهای نیمه اول سال است که هم خشک شدن رنگ و هم خارج شدن بوی رنگ از محیط با سرعت بیشتری انجام گیرد. اگر به هر دلیلی نتوانید این کار را در نیمه سال انجام دهید، و مجبور باشید که در نیمه سرد سال به سراغ رنگ کردن خانه بروید به شما توصیه می‌کنیم که از روش‌هایی که در ادامه اشاره‌شده است برای از بین بردن بوی رنگ استفاده کنید.

معمولاً برای از بین بردن رنگ از یک تشت آب استفاده می‌شود. کافی است که یک تشت آب را در اتاقی که رنگ زده آید بگذارید، به‌صورت معجزه‌آسایی مشاهده خواهید کرد که بوی رنگ کم‌کم از اتاق خواهد رفت. دلیل این امر قدرت جذب بالای آب در مورد مواد شیمیایی است که در اثر خشک شدن رنگ در محیط آزاد می‌شود.

از دیگر روش‌های که می‌توانید استفاده کنید، اضافه کردن هل به رنگ است. مشاهدات تجربی نشان داده است که با اضافه کردن چند قاشق هل به قوطی رنگ (اگر نگران تغییر رنگ و دانه‌ها نباشید) می‌تواند بوی بدرنگ‌ها را از بین ببرد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند بوی بد رنگ را از بین ببرد، استفاده از چندتکه سیب پوست‌کنده به همراه پوست‌های کنده‌شده است. بوی سیب به‌شدت فرار است و همه‌جای اتاق را پر می‌کند و از طرفی پوست سیب می‌تواند بوی رنگ را به‌شدت جذب کند.

 

خوش‌بوکننده‌های عمومی

خانه خوش بوCredit:netdna

روغن‌ها

بسیاری از روغن‌هایی که برای درمان استفاده می‌شوند (روغن‌هایی که به‌صورت سنتی از گیاهان به دست می‌آید) همانند رازیانه تا نعناع هندی می‌توانند به‌عنوان موادی باشند که در خوشبو کردن خانه به ما کمک کنند. برای استفاده از آن‌ها به شکل زیر عمل کنید

یک بطری آب‌پاش که به‌صورت اسپری بتواند آب را خارج کند تهیه کنید. برای شروع بطری را به‌خوبی بشورید، سپس آن را با آب پرکنید و چند قطره از هر روغنی که دوست دارید و بوی خوبی دارد به آن اضافه کنید می‌توانید برای مثال از روغن رازیانه برای اتاق‌خواب و آرامش بیشتر استفاده کنید و یا از روغن ماندارین که همان روغن پرتقال است برای پذیرایی خودتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که از پاشیدن مستقیم روغن به روی وسایل خودداری کنید. این کار باعث به وجود آمدن لک روی وسایل خواهد شد.

برای خوشبو کردن سرویس‌های بهداشتی خوشبوکننده‌های شیمیایی را دور بریزید و به‌جای، گوش پاک‌کن‌هایی را به روغن آغشته کنید و در همان‌جا قرار دهید. به این صورت شما یک خوشبوکننده طبیعی خواهید داشت.

شمع‌های خوشبوکننده‌ای که در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارند می‌توانند به‌سلامتی شما آسیب وارد کنند، برای اینکه بتوانید به‌راحتی و با خیال راحت از شمع خوشبو استفاده کنید، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که درون محفظه‌ای روغن بریزید و یک فتیله به آن وصل کنید و با کبریت روشن کنید. فتیله شروع به شعله‌ور شدن و آزاد کردن بوی خوش روغن در محیط خواهد کرد.

خانه خوش بوCredit:netdna

شما باید به راز میوه‌های درخت کاج پی ببرید. این میوه‌های خشک‌شده می‌توانند به‌صورت عجیبی بوی روغن را همه‌جا پخش کنند. برای این کار چند میوه کاج را در اتاق بگذارید و روغن به درون آن‌ها تزریق کنید. منتظر باشید که همه اتاق شما بوی خوش روغن‌های دوست‌داشتنی را بدهد.

 

بخور

خانه خوش بوCredit: imgix

برای این کار می‌توانید از دارچین، بابونه، میخک، ترنج، نعناع کوهی یا هندی، وانیل، اسطوخودوس، پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو، اکالیپتوس، گل رز، اسفند، کندر، زنجبیل تازه، مواد و گیاهان خوشبو استفاده کنید. وسیله‌ای که برای این کار لازم دارید یک دستگاه بخور یا به عبارت ساده‌تر، کاسه‌ای آب، روی شوفاژ یا بخاری است. برای این کار مایع و یا جامد هرکدام از عصاره‌های را می‌توانید درون دستگاه بخور یا کاسه آبی که روی شوفاژ و بخاری است بریزید و منتظر بمانید تا بوی آن متصاعد شود.

گیاهان نیز همانند روغن‌ها هرکدام خاصیت جداگانه‌ای دارد که بر اساس آن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال می‌توان به وانیل و اسطوخودوس اشاره کرد که خواب‌آور هستند، بابونه، ترنج و لیمو تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش هستند. ترکیب دارچین و میخک برای عطر و بوی خاکی دل‌نشین به اتاق خواهد داد.

 

استفاده از عود

خانه خوش بوCredit: mshcdn

راه آسان‌تر برای خوشبو کردن خانه، استفاده از عود است که به‌راحتی در فروشگاه‌ها در دسترس است. اگر تابه‌حال عود روشن نکرده‌اید، پیشنهادمان این است که از رایحه‌های خنک و آرام مثل جنگل شروع کنید تا اذیت نشوید.

خانه خوش بوCredit: instagram

 

روش‌های دیگر

  • می‌توانید مقداری از روغن‌های دلخواه خودتان را به روی پارچه‌ای بمالید و آن را در محل کار خودتان قرار دهید.
  • زمان یکه اتاق را تمیز می‌کنید می‌توانید چند قطره عصاره لیمو به آب‌پاش اضافه کنید.
  • از برگه‌های خشک‌شده میوه و گیاهان در اتاق‌ها استفاده کنید.
  • فرش‌ها ازجمله وسایلی هستند که در اثر ریختن نوشیدنی‌ها بو می‌گیرند، سعی کنید به‌خوبی آن را تمیز کنید و خشک‌کنید. راه‌حل دیگری که می‌توان برای از بین بردن بوی فرش اشاره کرد، اضافه کردن جوش‌شیرین و دارچین به دستمال خیس و پاک کردن فرش است.
  • مقداری وانیل را به یک‌طرف پر از آب اضافه کنید و روی گاز قرار دهید تا بجوشد، با این کار بوی خوش همه آشپزخانه شمارا خواهد گرفت.
  • از ترکیب سرکه و آب برای از بین بردن بوی دود و سیگار استفاده کنید.

 

راهکارهای خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر