ماهان شبکه ایرانیان

چربی مفید برای پخت غذاهای سالم

چربی مفید؟ مگر داریم؟ مگر چربی مفید هم می‌شود. این چند سوال را احتمالا از زبان مادر یا پدرها که تازه درگیر انواع مشکلات چربی خون و بالارفتن کلسترول و انواع مشکلات مربوط به این موضوعات شده‌اند بارها شنیده‌اید

چربی مفید برای پخت غذاهای سالم

چربی مفید؟ مگر داریم؟ مگر چربی مفید هم می‌شود. این چند سوال را احتمالا از زبان مادر یا پدرها که تازه درگیر انواع مشکلات چربی خون و بالارفتن کلسترول و انواع مشکلات مربوط به این موضوعات شده‌اند بارها شنیده‌اید. شاید مادرتان برای پایین آوردن چربی خون خانواده دیگر در برنج روغن نمی‌ریزد و مدتی است پلوهای خوشمزه از سفره خانواده شما رخت بربسته است! در این مقاله روزچین باهم با چند چربی مفید آشنا می‌شویم.

دوست داریم نه تنها روغن مورد نیاز شما در آشپزی تأمین شود بلکه به سلامتی‌تان ضرری وارد نشود و حتی برای بدن شما هم مفید باشد. با چربی‌های مفید می‌توانید بدن خود را دوباره بسازید و از سلامتی، که بالاترین نعمت خداوند است، لذت ببرید.

چربی مفید چربی است که کلسترول و تریگلیسرید پایینی دارد. این چربی‌ها اغلب به صورت مایع هستند و در برخی از فرآورده‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شوند. چربی مفید می‌تواند به سلامت قلب و عروق شما کمک بسیاری کند، کار کرد مغز را افزایش دهد و در سلامت پوست و موی شما بسیار تأثیرگذار باشد.

چربی مفید حیوانی یا امگاهای دوست داشتنی؟

چربی مفید امگا در سه نوع امگا 3، امگا 6 و امگا 9 در طبیعت یافت می‌شود استفاده از این نوع چربی مفید می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را تضمین کند. اسیدهای چرب امگا در گوشت ماهی سالمون و جگر ماهی‌های روغنی به وفور یافت می‌شود.

بیشترین منبع این چربی مفید در بدن ماهی هاست اما در تخم کتان هم به اندازه بسیار زیادی اسیدهای چرب امگا وجود دارد. این چربی مفید اگر روی موها زده شود باعث تقویت مو در برابر انواع فرسایش‌های طبیعی، حرارتی و شیمیایی می‌شود.

ججالب است بدانید، بیشترین میزان چربی مفید امگا در روغن آرگان نهفته است اما این روغن را به هیچ عنوان نمی‌شود میل کرد و تنها برای مصارف خارجی ساخته شده است. خصوصا اینکه در برخی شامپوهای درجه یک نیز از روغن آرگان استفاده می‌شود.

روغن مفید روغن های سالم
انواع روغن‌های مفید برای سلامتی و تندرستی

چربی مفید برای سرخ کردن و پخت و پر

دیگر چربی مفیدی که می‌تواند شما را برای انواع پخت و پزها یاری رساند روغن زیتون است. روغن زیتون سرشار از HDL یا اسید چرب با ترانس پایین است. روغن زیتون راز سلامتی مردم حاشیه دریای مدیترانه است مردم ایتالیا، اسپانیا، یونان و لبنان و فلسطین. در این کشورها مقدار بسیار بالایی درختان زیبای زیتون می‌روید و مردم این مناطق به مصرف زیتون و فراورده‌های آن عادت دارند.

استفاده فراوان مردم مدیترانه از روغن زیتون در غذاهایی مانند تبوله، حموص در لبنان و ریختن بسیار زیاد روغن زیتون بکر در انواع سالادهای یونانی و پاستاهای ایتالیایی سبب شده که نه تنها این غذاها با چربی مفید و بسیار سالمی پخته و آماده شوند؛ بلکه با روغن زیتون بکر طعمی بسیار خوشمزه در غذاهای کشورهای مدیترانه پدید آید.

استفاده از چربی مفید روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای آن را به یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای افزایش طول عمر بدل کرده است. دیگر ماده غذایی که در خود روغن مفید بسیار بالایی دارد آووکادو است. این میوه بومی آمریکای جنوبی است و از چربی آن برای انواع سالادها می‎توان استفاده کرد.

برای آشنایی با نحوه مصرف صحیح آووکادو توصیه می‌کنیم سری به مقاله آووکادو را چگونه بخوریم؟ بزنید و با تماشای ویدئوی فارسی که روزچین برای شما آماده کرده است، بیشتر با این میوه مفید آشنا شوید.

مغزهای خوشمزه این گوهرهای ایران زمین

چربی مفید مغز گردو، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، پسته و فندق مواد مغزی بسیار خوبی در خود دارند و جالب آنجاست که روغن‌های این مغزهای بسیار مفید در دمای پایین باز هم مایع می‌ماند. طبخ غذا با روغن فندق بوی بسیار خوبی را به غذای شما می‌دهد و چربی مفید گردو و پسته کارکرد مغز را به شدت افزایش می‌دهد.

شما با میل کردن روزانه چند گرم از این مغزها که همگی در کشور خودمان هم می‌روید، کارایی مغز خود را بالا می‌برید و سلامت قلب‌تان را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهید. غذاهایی هم که با این مغزها درست می‌شوند نیز می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

غذاهایی مفیدی مانند خورشت فسنجان و خورشت خلال بادام که از غذاهای محلی کرمانشاه است را جایگزین غذاهای عجیب و غریب غربی و فست فودها کنید. درست کردن این غذا چربی مفید بسیار مناسبی را به بدن شما می‌رساند و همین طور زندگی را خوش مزه‌تر می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان