ماهان شبکه ایرانیان

آشنایی با میوه اژدها + راهنمای کاشت میوه اژدها

میوه اژدها، میوه‌ای زیبا و در عین حال عجیب و غریب است که به نام‌های مختلف دیگری از جمله بیتایا، پیتاهایا، گلابی توت‌فرنگی، هو لونگ گو، میوه کاکتوس، نانتیکا فروت یا تان لانگ و عروس شب نیز دارد. با روزچین همراه باشید تا با میوه اژدها و طرز کاشت میوه اژدها آشنا شویم.

آشنایی با میوه اژدها + راهنمای کاشت میوه اژدها

میوه اژدها، میوه‌ای زیبا و در عین حال عجیب و غریب است که به نام‌های مختلف دیگری از جمله بیتایا، پیتاهایا، گلابی توت‌فرنگی، هو لونگ گو، میوه کاکتوس، نانتیکا فروت یا تان لانگ و عروس شب نیز دارد. با روزچین همراه باشید تا با میوه اژدها و طرز کاشت میوه اژدها آشنا شویم.

میوه اژدها یکی از آن میوه‌های خوش آب و رنگی است که به تازگی در بین میوه‌های لوکس بازار می‌توانید آن را پیدا کنید. هم‌اکنون قیمت یک کیلوگرم میوه اژدها در بازار میوه و تره‌بار تهران حدودا 20 هزار تومان است. اگر مغز اقتصادی دارید، شاید این همان فرصتی است که برای کارآفرینی منتظرش بودید!

قیمت یک کیلوگرم میوه اژدها در بازار میوه و تره‌بار تهران حدودا 20 هزار تومان است

بیایید با هم نحوه کاشت میوه اژدها را بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌توان این میوه لوکس را در کشور چهار فصل خودمان ایران هم کشت کرد یا نه؟ به خصوص اینکه میوه اژدها نوعی کاکتوس است و نیاز به مقادیر چندانی آب ندارد که از این نظر هم با اکوسیستم خشک و کم آب ایران سازگاری دارد. تا انتها با روزچین همراه باشید…

نحوه کاشت میوه اژدها

گیاه میوه اژدها در واقع نوعی کاکتوس بالارونده است که برای بالا رفتن نیاز به تکیه گاه دارد. معمولا زمانی که گیاه بالغ می‌شود از شاخه‌های خود، ریشه‌های هوایی تشکیل می‌دهد و چیزی را برای بالا رفتن پیدا می‌کند. بنابراین اگر شما در حال پرورش این گیاه هستید، بهتر است چیزی برای کمک به آن در جهت رشد رو به بالا پیدا کنید.

مناطق رشد و پرورش گیاه میوه اژدها

میوه اژدها بومی آمریکای مرکزی است و در بخش‌های نیمه گرمسیری و گرمسیری چین، ویتنام، مالزی، تایلند و نیکاراگوئه نیز رشد می‌کند. میوه اژدها یک گیاه گرمسیری است که گرما و آفتاب دوست دارد، اما بهتر است آن را در نقطه‌ای خشک قرار دهید که تنها بخشی از نور خورشید را دریافت می‌کند.

راهنمای کشت میوه اژدها

اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید و فضای زیادی ندارید، می‌توانید گیاه میوه اژدها را در گلدان پرورش دهید، کاشت و نگهداری این گیاه بسیار آسان است، به طوری که گیاه، خود را در ظروف مختلف سازگار می‌کند. با این حال باید مراقب دمای محیط این گیاه باشید؛ چرا که فقط مدت زمان کوتاهی می‌تواند دمای سرد (زیر صفر) را تحمل کند و دچار یخ‌زدگی نشود.

کاشت میوه اژدها از طریق دانه

با یک چاقو، میوه اژدها را به دو نیم تقسیم کنید و دانه‌های سیاه دانه را از بین ببرید. پودر موجود روی دانه را بشویید. سپس دانه‌ها را روی یک حوله کاغذی مرطوب قرار داده و آن‌ها را به مدت یک شب در همان جا بگذارید بمانند.

سینی یا گلدان کوچک جوانه‌زنی را با آب خوب و مخلوط خاک ضعیف اولیه پر کنید. شما می‌توانید خودتان این مخلوط را با ترکیب کردن یک واحد کود گیاهی و یک واحد پرلیت تهیه کنید. بذر را روی سطح خاک پاشیده و آن را با لایه‌ای نازک از محیط کشت که کم و بیش دانه‌ها را پوشش دهد، بپوشانید.

خاک را با استفاده از اسپری، کاملا مرطوب کنید و گلدان را با پوشش پلاستیکی بپوشانید. خاک را تا زمانی که بذر جوانه بزند، مرطوب نگه دارید. این کار حدود 15 تا 30 روز طول می‌کشد. پس از جوانه زدن بذر، پلاستیک را بردارید و پیاز آنها را در صورت لزوم به گلدان‌های بزرگتر منتقل کنید.

کاشت میوه اژدها

شرایط حیاتی برای کاشت میوه اژدها

برای کاشت هر گونه‌ی گیاهی باید اصولی را رعایت کنیم. در کاشت میوه اژدها نیز باید موارد زیر را به دقت رعایت کنید:

خاک

برای رشد بهتر گیاه اژدها، مخلوط خاک و شن که به اصطلاح خاک فقیر نامیده می‌شود بهتر است.

آب

از آنجایی که میوه اژدها نوعی کاکتوس است، نیاز به آب زیادی ندارد. بنابراین فقط زمانی به گیاه آب دهید که خاک گلدان آن کاملا خشک شده باشد.

کود دهی

می‌توانید میوه اژدها را در فصل رشد و باروری، با کود متعادل بارور کنید. در صورتی که آن را در آب و هوای سرد پرورش می‌دهید، از کود در فصل زمستان استفاده نکنید. استفاده از کودهای سالم یا کمپوست می‌تواند به رشد گیاه کمک کند.

میوه اژدها بازار میوه تره‌بار تهران
میوه اژدها در بازار میوه و تره‌بار تهران (عکس از حسین زهره‌وند، )

محصول

هنگامی که رنگ پوست میوه اژدها ازرنگ سبز به قرمز یا صورتی تغییر کند، میوه اژدها آماده برداشت است. میوه اژدها بیضی شکل با طول 10 تا 15 سانتیمتر است که پس از گذشت 30 تا 50 روز پس از گلدهی تشکیل می‌شود و باید آن را برداشت و روانه بازار مصرف کرد.

جنس پوست میوه‌های اژدها پوسته پوسته است و معمولا به رنگ صورتی یافت می‌شود. با این حال، بسته به انواع مختلف، میوه‌های آن به رنگ قرمز یا سفید نیز وجود دارد. گوشت خوراکی میوه اژدها در لایه داخلی که سفید رنگ است قرار دارد و حاوی دانه‌های سیاه است.

آفات و بیماری‌ها

اگر گیاه میوه اژدها بیش از حد آب بخورد یا در معرض باران‌های فراوان قرار گیرد، ممکن است دچار بیماری‎های قارچی و پوسیدگی ریشه و میوه شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان