چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم

پیشتر در مقاله «علت سفید شدن موی سر چیست» درباره دلایل سفید شدن مو صحبت کردیم و گفتیم که عواملی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، استرس و تغذیه نامناسب، روند سفید شدن موها را تسریع کرده و باعث می‌شوند موها به طور غیرطبیعی و در سنین کم رنگدانه خود را از دست داده و خاکستری یا سفید شوند

پیشتر در مقاله «علت سفید شدن موی سر چیست» درباره دلایل سفید شدن مو صحبت کردیم و گفتیم که عواملی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، استرس و تغذیه نامناسب، روند سفید شدن موها را تسریع کرده و باعث می‌شوند موها به طور غیرطبیعی و در سنین کم رنگدانه خود را از دست داده و خاکستری یا سفید شوند. اما خبر خوب این است که با داشتن عادات سالم و رژیم غذایی مناسب می‌توان از انجام این اتفاق جلوگیری کرد یا روند آن را به تاخیر انداخت. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با این راه‌ها بیشتر آشنا شوید.

1- تیروئید خود را به طور منظم چک کنید

چک کردن تیروئیدCredit: Wisegeek

غده تیروئید روی تمام عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارد. از کار افتادن یا کم کاری غده تیروئید می‌تواند یکی از عوامل سفیدی زودرس موها باشد. بنابراین خیلی مهم است که برای جلوگیری از نابود شدن رنگدانه موها، عملکرد آن را به طور منظم کنترل کنید. بعضی از مواد غذایی و قرص‌ها برای بالا بردن فعالیت تیروئید مفید هستند اما پیش از استفاده از آن‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

2- سیگار کشیدن را ترک کنید

ترک سیگارCredit: Quit Smoking Community

سبک زندگی شما تاثیر بسیار زیادی روی سلامت و ظاهر شما دارد. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند 4 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری ممکن است موهایشان سفید شود.

3- رژیم غذایی مناسب داشته باشید

رژیم غذایی مناسبCredit: Breakthroughs In Care

آبمیوه طبیعی و تازه

خوردن آبیموه یکی از بهترین راه‌ها برای مرطوب نگه داشتن بدن است. سعی کنید به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های کافئین دار از آبمیوه‌های طبیعی و تازه استفاده کنید. گفته شده است که آب هویج، موها را قوی کرده و سفید شدن آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

گردو

مغز گردو سرشار از مس بوده و جلوی خاکستری شدن موها را می‌گیرد زیرا مس ماده‌ی لازم برای تولید ملانین بوده و ملانین نیز ماده اصلی رنگ مو است.

آنتی اکسیدان

یکی از دلایل سفید شدن مو استرس اکسیداتیو یا پیروزی رادیکال‌های آزاد بر آنتی اکسیدان‌ها است. خوردن مواد غذایی مانند انواع توت‌ها، حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس، سبزیجات با برگ تیره مانند کلم بروکلی و مارچوبه، انگور و چای سبز می‌تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراموش نکنید

با مصرف یکسری ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانید روند سفید شدن غیر ارثی موها را کنترل کنید. این مواد عبارتند از:

ویتامین A: در سبزیجات، هویج، کلم، اسفناج و کبد ماهی

ویتامین B3: در ماهی، گوشت، سبوس برنج، جو و کرده بادام زمینی

ویتامین B5: در زرده تخم مرغ، شیر، سیب زمینی و غلات

ویتامین B6: در غلات کامل، گوشت و زرده تخم مرغ

ویتامین B7: در غلات کامل، شیر و برنج

ویتامین B12: یکی از دلایل سفید شدن مو کمبود ویتامین B12 است، این ویتامین یکی از مواد غذایی مهم برای تغذیه بدن شما است و مصرف آن می‌تواند رنگ طبیعی موهای شما را بازگرداند. غذاهای دریایی مخصوصا میگو که سرشار از امگا-3 هستند، تخم مرغ، گوشت گاو و گوسفند و همچنین لبنیات مانند شیر و پنیر سرشار از ویتامین B12 بوده و افرادی که دارای رژیم گیاه‌خواری هستند نیز می‌توانند از انواع مکمل‌های غذایی برای تامین ویتامین B12 استفاده کنند.

ویتامین C: در سیب زمینی، کلم بروکلی، سبزیجات، فلفل سبز فلفل قرمز

ویتامین E: در سبزیجات سبز، موز و آجیل

کلسیم: در شیر و تمامی لبنیات‌ها

کروم: در غلات کامل و صدف

مس: در سبزیجات با برگ سبز، مرغ، قارچ و حبوبات

زینک یا روی: در صدف، قارچ، اسفناج، غلات کامل و زرده تخم مرغ

آهن: در جگر، گوشت، آجیل، شکلات تلخ و سبزیجات با برگ سبز

4- از محصولات بی‌کیفیت استفاده نکنید

شامپوی طبیعیCredit: Simply Soaps

شامپو و دیگر محصولات بی‌کیفیت مو حاوی مواد شیمیایی مانند سولفات، فسفات، کلر و آمونیاک هستند که باعث خشکی و ضعیف شدن ریشه‌های مو می‌شوند و آن‌ها را مستعد سفید شدن می‌کنند. بنابراین باید تا جای ممکن از محصولات طبیعی برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. 

5- استرستان را کاهش دهید

مدیتیشنCredit: Tiny Buddha

استرس دشمن قدرتمند پوست، مو و سلامت شما است. استرس مزمن می‌تواند موهای شما را در جوانی ضعیف و در نتیجه سفید کند. ورزش‌های ضد استرس مانند مدیتیشن و یوگا، ذخیره مواد شیمیایی را در مغز ما به صورت متعادل نگه داشته و بدن و فکر ما را آرام می‌کنند و در پایین آوردن سطح استرس بسیار مفید هستند. در نتیجه مانع از سفید شدن موها شده و آن‌ها را ترمیم می‌کنند.

6- سرتان را ماساژ بدهید

ماساژ سرCredit: Huffington Post

ماساژ سر به بهتر شدن جریان خون کمک می‌کند و رویش مو را افزایش می‌دهد. می‌توانید از مقداری روغن طبیعی مانند روغن بادام و نارگیل نیز استفاده کنید تا ریشه موها به خوبی مرطوب شود.

7- زیر آفتاب بمانید

جذب ویتامین دCredit: SafeBee

فولیکول‌های مو حاوی ویتامین D هستند و نور خورشید نیز باعث تولید ویتامین D در بدن می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید موهای خاکستری خود را به رنگ طبیعیشان برگردانید روزانه حداقل 20 دقیقه در آفتاب بمانید اما استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

8- راه‌حل‌های خانگی برای درمان سفیدی مو

رنگ موی طبیعیCredit: VKool

گاهی اوقات دلایلی مانند ژنتیک در سفید شدن مو دخیل بوده و تغیر رنگ آن به حالت طبیعی غیر قابل برگشت است. اما می‌توان با استفاده از یکسری راه‌های طبیعی و خانگی، این مشکل را برطرف کرد. در ادامه چند مورد از این راه‌حل‌ها آورده شده است:

حنا

با استفاده از حنا می‌توانید موهای خود را به طور طبیعی و بدون نیاز با استفاده از مواد شیمیایی موجود در محصولات رنگ مو، رنگ کنید. برای قهوه‌ای کردن رنگ آن می‌توانید از مقداری قهوه استفاده کنید. 5 قاشق غذاخوری حنا را با 1 قاشق پودر قهوه و 1 لیوان آب ترکیب کنید. آب را روی گاز جوش بیاورید و حنا و قهوه را به آرامی به آن اضافه کنید، محلول را به طور مرتب هم بزنید. پس از خنک شدن، آن را روی موهایتان بگذارید و بعد از گذشت 3 یا 4 ساعت موها را با آب گرم و شامپو بشویید.

چای سیاه

2 قاشق غذاخوری چای را با مقدار کافی آب بجوشانید و بعد از خنک شدن روی موهایتان بگذارید و بعد از گذشت 1 ساعت بدون استفاده از شامپو، موها را آبکشی کنید.

روغن نارگیل و آبلیموی تازه

برای داشتن موهای مشکی، نرم و براق باید هفته‌ای دو بار از این ماسک مو استفاده کنید. برای تهیه آن کافیست 3 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را با مقدار کافی روغن نارگیل مخلوط کنید و به موهایتان بزنید، و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 1 ساعت موها را با شامپوی ملایم بشویید.

منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان