خوراک‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی (۲)

بخش دوم- اهمیت کسب موفقیت‌های ورزشی، به ویژه در عرصه‌های حرفه‌ای و بین‌المللی، اندیشمندان علوم مختلف پزشکی و غیر پزشکی را بر آن داشته است.

خوراک‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی (2)

 

 نکاتی در مورد این نوشیدنی

این نوشیدنی یک منبع عالی از ویتامین‌های A، C،B1، B2، B12 و اسید فولیک و همچنین مواد معدنی پتاسیم، روی، منیزیم، فسفر و کلسیم است و نوشیدن آن بعد از بیشتر ورزش‌ها مناسب می‌باشد.

ماست یک منبع سرشار از کلسیم می‌باشد که همچنین دارای نمایه گلایسمیک پایینی است، بنابراین این ماده غذایی برای قبل از ورزش‌های استقامتی و نیز بعد از فعالیت‌های بدنی مناسب است.

نوشیدنی موز و بادام

با ترکیب نمودن موز، پودر بادام و شیر سویا، یک نوشیدنی مقوی به دست می‌آید. موز یک منبع معمول برای تأمین کربوهیدرات است که برای ورزشکاران قدرتی بسیار مناسب می‌باشد، بنابراین این افراد می‌توانند از این نوشیدنی قبل، حین و یا بعد از ورزش استفاده نمایند. بهتر است برای تهیه این نوشیدنی از موز رسیده (با پوست زرد رنگ و لکه‌های سیاه) استفاده شود.

مواد لازم برای 2 نفر

موز رسیده                    2 عدد                190 کیلوکالری

شیرسویا                     450 میلی‌لیتر      250 کیلوکالری

پودر بادام                      40 گرم               240 کیلوکالری

پودر دارچین                  به مقدار کم         5 کیلوکالری

عسل (در صورت تمایل) 1 قاشق سوپخوری 45 کیلوکالری

روش تهیه

موزها را پوست بگیرید و حلقه‌حلقه نمایید و برای حداقل 2 ساعت و یا تمام شب در فریزر بگذارید. سپس موزهای یخ‌زده، شیرسویا، پودر بادام و دارچین را در مخلوط‌کن بریزید و عسل را به آن بیفزایید و خوب مخلوط کنید تا غلیظ شود. حالا نوشیدنی را در لیوان بریزید، چند تکه یخ و بادام پرک‌شده به آن اضافه کنید و فوراً سرو نمایید.

 نکاتی در مورد این نوشیدنی

بادام منبع خوبی از ویتامین E و مواد معدنی از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفر و مس می‌باشد. بادام همچنین به افزایش میزان پروتئین نوشیدنی کمک می‌کند. 

 ویژگی‌های نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌های طبیعی برای ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا با نوشیدن یک لیوان از آن، مایعات، کربوهیدرات مورد نیاز و سایر مواد مغذی مهم تأمین می‌شوند. از سوی دیگر تهیه آنها آسان و سریع است و برعکس غذاهای آسان دسترس دیگر (فست‌فودها)، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و فاقد هرگونه شیرین‌کننده مصنوعی، نگهدارنده و یا مواد شیمیایی دیگر می‌باشند. تمام این موارد باعث تمایل بیشتر ورزشکاران به این‌گونه نوشیدنی‌های طبیعی می‌شود.

این نوشیدنی‌ها می‌توانند برای انرژی‌زایی به بدن ورزشکاران در قبل، حین و بخصوص بعد از ورزش (زمانی که ورزشکار اشتهایی برای خوردن غذاهای جامد ندارد) به کار بروند.

تأمین مایعات و کربوهیدرات مورد نیاز در ورزشکاران بسیار مهم است. در زمان ورزش، مصرف کربوهیدرات در حجم کم و با فیبر کم‌تر که به جذب آسان‌تر و سریع‌تر کمک کند، بهتر می‌باشد. مزیت دیگر نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی این است که ورزشکار با داشتن زمان کم برای خوردن، می‌تواند با نوشیدن سریع این نوشیدنی‌ها مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین نماید.

همچنین از آنجا که بیشتر ورزشکاران باید سطح چربی بدن خود را در حد مناسبی نگه دارند و دریافت چربی غذایی خود را کنترل کنند، مصرف این نوشیدنی‌ها (که اغلب کم‌چرب و یا حتی بسیاری از آنها بدون چربی می‌باشند)، مفید است.

نکات کلیدی

 نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی به تأمین مایعات، کربوهیدرات، ویتامین‌ها (خصوصاً ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان C و E) و مواد معدنی کمک می‌کنند.

 برای قبل، حین و بخصوص بعد از ورزش بسیار مناسب می‌باشند.

 چربی و فیبر کمی دارند (فیبر، جذب کربوهیدرات را کم می‌کند).

 خوش‌طعم بوده و به راحتی تهیه می‌شوند.

 سرشار از مواد مغذی هستند و از آنجا که نیازی به پخت ندارند، مواد مغذی آنها از دست نمی‌رود.

 فاقد نگهدارنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و سایر مواد شیمیایی می‌باشند.

 

 

برای خواندن بخش اول- خوراک‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان