سبزیکاری عمومی در منازل- قسمت دوم

چون سرعت جوانه زنی بذر کرفس بسیار کند است، ۲۴ ساعت قبل آن را خیس می‌کندد و بصورت سطحی کشت می‌کنند.

سبزیکاری عمومی در منازل- قسمت دوم

تحریریه ماهنامه خدمات شهری 

کاشت کاهو

خواص دارویی: آرامش بخش و مسکن اعصاب است، تصفیه کننده خون بوده و از رقیق شدن خون جلوگیری می‌کند. اشتهاآور است و از ریزش مو و سفید شدن مو جلوگیری می‌کند، باعث تحریک غدد گوارشی می‌شود لذا بهتر است قبل از غذا مصرف شود نه بعد از آن، آب برگ کاهو تب بر است.

زمان کاشت: با توجه به شرایط آب وهوایی متفاوت است. در مشهد بهترین زمان کاشت بهار است. بذر را روی سطح زمین می‌کارند و رویش خاک برگ الک شده و یا کود الک شده بصورت لایه نازک می‌ریزند.
بهنگام مصرف کاهو بهتر است برگ‌های خارجی را که محتوی نیترات بیشتری است حذف کنیم.

کاشت کاهو در خانه: برای آنکه بذر آماده کاشت گردد لازم است تعداد 50 -60 بذر را بین دو عدد اسفنج مرطوب ریخته و آن را در کیسه نایلونی در محلی که میوه را قرار می‌دهند گذاشته و شب‌ها آن را بیرون آورده و در محیط آشپزخانه نگه می‌دارند و این عمل را 2-3 هفته ادامه می‌دهند به محض انکه بذر کاهو جوانه زد آنها را در محلی که قبلاً آماده شده می‌کارند. بهتر است نشاء کاری هنگام عصر انجام گردد و روی آن 6/0 سانتیمتر خاک برگ نرم پوسیده پخش می‌کنند و بطور مرتب سطح خاک را مرطوب نگه داشته تا جوانه کاهو سر از خاک بیرون آورد. 

کاشت جعفری 

خواص دارویی: غنی از ویتامین C است، باعث کاهش فشار خون می‌شود بذر آن تب بر، اشتها آور و ضدنفخ است.

زمان کاشت: بهترین فصل برای کاشت آن اوایل بهار است (پس از طی سرما) و بذر آن نیز چون مشکل جوانه زنی دارد ابتدا آن را تا 24 ساعت در آب خیس می‌کنند و بعد می‌کارند، به شوری آب و خاک حساس است.

کاشت کرفـس 

خواص دارویی: ماهیچه‌ها را قوی می‌کند، استقامت بدن را زیاد می‌کند، برای درمان رماتیسم و گرفتگی رگ‌ها و بیماری کلیه و مثانه، تنگی نفس، سکسکه، زخم روده، تنبلی کبد، درد پشت و درد لگن خاصره مؤثر است.
التیام دهنده زخم‌هاست. دم کرده برگ کرفس باعث تقویت پیاز مو می‌شود و از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند و باعث باز شدن گرفتگی عضلات می‌شود.

زمان کاشت: چون سرعت جوانه زنی بذر کرفس بسیار کند است، 24 ساعت قبل آن را خیس می‌کندد و بصورت سطحی کشت می‌کنند و روی آن را کود پوسیده می‌ریزند و زمانی که نشاها 2 برگی شدند به زمین  اصلی منتقل می‌کنند.

کاشت فلفل 

خواص دارویی: بعد از جعفری مقام دوم از نظر ویتامین دارد و هرچه رسیده‌تر باشد بهتر است. آرام بخش، ضدعفونی کننده و باز کننده رگ‌هاست. مصرف آن به صورت طبیعی یا دم کرده مانند شربت آنتی هیستامین عمل می‌کند. درد مفاصل را برطرف می‌کند. (خون را به جریان می‌اندازد) باعث ترمیم پوست، زخم‌ها، خراش‌ها می‌شود. باعث کاهش ورم پا (واریس) می‌شود. در مقادیر کم اشتها آور است بهنگام انتقال، نشاء آن حتماً باید به همراه خاک باشد و در سرما منتقل کنیم. گرما و آب زیاد مقدار میوه را کاهش می‌دهد.

کاشت فلفل در خانه: دانه‌های فلفل را در فروردین ماه بطور تک تک به عمق یک سانتیمتر در گلدان 8 سانتیمتری که خاک گلدان ان محتوی کود پوسیده و خاکبرگ باشد کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه نزدیک به دریچه شمالی قرار می‌دهند. درجه حرارت مناسب برای آن 18 در جه می‌باشد وقتی نشا فلفل به 13‑15 سانتیمتر رسید سرشاخه آن را قطع نموده و به گلدان 13 سانتیمتری منتقل نمی‌کنند و این گلدان نیز باید حاوی کود پوسیده و و پیت باشد و در اوائل مردادماه گلدان را به محیط آزاد برده و و در مدت کوتاهی می‌توان آن را به گلدان 18 سانتیمتری منتقل نمود، و گلدان را در محل افتاب گیر قرار داده و بهتر است یک قیم 10 سانتیمتری  سانتیمتری در مجاور بوته نصب شود و گیاه را به قیم تکیه داد تا سنگینی محصول بیش از حد به بوته فشار نیاورد. 

در دوره‌ای که گیاه گل می‌دهد ترجیح داده می‌شود که برگ‌های آن را با غبار پوش مرطوب نمود تا موجبات تشکیل میوه تشدید گردد. در این مرحله هر دو هفته یک بار بجای آبیاری با کود مایع گلدان را تقویت می‌نمایند.

سبزیکاری عمومی در منازل- قسمت اول

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر