هواوی موفق شده است در سال 2016، 76.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازار چین به فروش برساند. با این تفاسیر، آمار فروش هواوی، سهم مؤثری در ثبت رکورد کلی عرضه 476٫5 میلیون گوشی هوشمند به بازار چین در سال 2016 ایفا کرده است. پس از هواوی بهعنوان پرفروشترین برند بازار گوشی هوشمند چین، Oppo با فروش 73.2 میلیون دستگاه در جایگاه بعدی قرار دارد. آمار فروش برای برند سوم این لیست یعنی Vivo به 63.2 میلیون دستگاه میرسد. رویهمرفته بازار فروش گوشی در کشور چین در سال 2016 رشد 11.4 درصدی در مقایسه سال به سال تجربه کرده است. این بازار در سال 2015 تنها 1.9 درصد در مقایسه با 2014 رشد پیدا کرده بود.
این پیشرفت را بیش از هر چیز باید مدیون فروش 131.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین، در سهماهه چهارم سال 2016 دانست. سهماههای که موفقترین فصل تاریخ فروش گوشیهای هوشمند در کشور چین هم بوده است. میزان فروش گوشیهای هوشمند در سهماهه چهارم سال 2016، حدود یکسوم از کل فروش بازارهای جهانی در همین مدت را به خود اختصاص داده است.
در نگاهی کلیتر، Canalys معتقد است رشد آمار فروش گوشی هوشمند در چین، تحت تأثیر سرمایهگذاری Huawei، OPPO و Vivo روی محصولات جدیدی قرار گرفته که علاوه بر تشدید رقابت میان برندهای یادشده، رقبای دیگر را نیز به تلاش هر چه بیشتر وادار کرده است. از جمله موارد قابل توجه دیگر در بازار فعالیت برندهای چینی گوشی هوشمند، افزایش تمرکز آنها بر پرچمدارهای تولیدیشان است. همین امر باعث شده شرکتهای چینی در مقایسه با سالهای گذشته، حالا پرچمداران بیشتری را به بازار فروش عرضه کنند.
در لیست پرفروشترین برندهای چینی بازار گوشی هوشمند، پس از شرکتهای یادشده، شیائومی و اپل جایگاه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادهاند. این در حالی است که بر خلاف سه برند اول لیست، آمار فروش شیائومی و اپل در سال 2016، در مقایسه با سال پیش از آن کاهش یافته است. شیائومی در سال 2016، 51.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده است که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن، از کاهش 21 درصدی حکایت دارد. اپل هم با فروش 43.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2016، کاهش 18.2 درصدی میزان فروش تجربه کرده است. کاهش فروش آیفونهای اپل در بازار چین، تأثیر مستقیمی بر تجارت این برند در ابعاد جهانی گذاشته است. در اثر این افت فروش، عرضه گوشیهای هوشمند شرکت اپل در سال 2016 با کاهش 7 درصدی در بازار جهانی روبرو شده است. با این تفاسیر، به نظر میرسد اپل سال سختی برای فعالیت و عرض اندام در بازار چین پیش رو خواهد داشت. این در حالی است که باید منتظر ماند و دید شیائومی چه راهکاری برای سازگاری هرچه بیشتر با شرایط بازار چین به کار خواهد بست.