دارا خسروشاهی (Dara Khosrowshahi)، مدیر عامل جدید شرکت اوبر در پی تصمیم مسئولین اداره حمل و نقل لندن مبنی بر تمدید نکردن مجوز این شرکت در این شهر اقدام به ارسال ایمیلی هشیار کننده و با بازتاب فراوان به کارکنان اوبر کرد.
این حرکت دارا خسروشاهی در شرکتی که به دلیل سوء ظن جنسیتی و سوء استفاده قانونی تحت تعقیب قرار گرفته است، و اغلب این ها را حاصل و نتیجه سبک رهبری اشتباه بنیان گذار و رئیس اجرایی پیشین این شرکت یعنی ترویس کالانیک (Travis Kalanick) می دانند، حرکتی غیر قابل توصیف و ناگهانی محسوب میشود. دارا خسروشاهی در این ایمیل به کارکنان اوبر گوشزد کرده است که بدنامی اوبر هزینه های سنگینی برای آنها بدنبال و در پی خواهد داشت.
متن اصلی ایمیل دارا خسروشاهی برای اولین بار توسط خبرنگار نشریه بلومبرگ (Eric Newcomber) در توییتر منتشر شد، و سپس درستی و اعتبار آن توسط یکی از نماینگان سرشناس اوبر به تایید رسید.
دارا خسروشاهی در این ایمیل چنین نوشته است: ” صرف نظر از این که آیا اتفاقاتی که در لندن به ما نسبت داده می شود را انجام داده ایم یا خیر (که حقیقتا باید بگویم چنین چیزی درست نیست)، مهم ترین چیز نظر و طرز فکر مردم درباره ماست.” دارا خسروشاهی افزود : “در چنین تجارت ها و کسب و کار های جهانی که اتفاقات در گوشه ای از جهان می تواند در گوشه ی دیگری از آن پیامد هایی را بدنبال داشته باشد، شرکت اوبر از این اتفاق و اختلاف نظرات درس های بزرگی را فرا گرفت و به طور حتم تغییرات، پیشرفت ها و بهبود هایی در زمینه مسائل سیستمی خود خواهد داشت. ”
دارا خسروشاهی مدیرعامل جدید اوبر
از جمله این مسائل که باید درباره آنها تجدید نظر شود استفاده این شرکت از نرم افزار گری بال (Greyball) است، نرم افزاری که اوبر به وسیله آن شناسایی ماشین های خود را از دید دولت هایی که اوبر در آن کشور ها اجازه رسمی فعالیت نداشت ناممکن میکرد. اداره حمل و نقل لندن نیز استفاده از این نرم افزار را یکی از دلایل تمدید نکردن مجوز این شرکت برشمرد و این رویکرد و رفتار نشان دهنده کمبود مسولیت پذیری این شرکت در ارتباط با پاره ای از مسائل استه که ممکن است عواقب بالقوه امنیتی را در پی داشته باشد.
خشرو شاهی در جمع بندی صحبت های خود عنوان کرد برای پیشرفت و حرکت رو به جلو لازم است که در تمام زمینه ها با دقت و درست عمل کنیم و یاد بگیریم که چگونه می توانیم همراهی بهتر برای شهروندان باشیم، اما این امر صرفا بدین معنا نیست که ما اصول اولیه و اساسی خود را رها کرده و یا زیر پا بگذاریم. ما به طور محکم و جدی درخواست تجدید نظر در رای و تصمیم اداره حمل و نقل لندن را داریم اما سعی ما بر این است که این اتفاق منجر به برقراری حس اعتماد بین طرفین شود. قصد و هدف اوبر این است که به همه نشان دهیم اوبر نه تنها یک محصول فوق العاده، بلکه اوبر یک شرکت بزرگ است که هدف آن انجام مشارکتی فراتر از کسب و کار در سطح جامعه است.
منبع : The Verge