ماهان شبکه ایرانیان

خواص سماق ؛ ادویه شگفت‌انگیز ایرانی

 

این سین هفتم و یکی از عناصر جدا نشدنی سفره های کباب کوبیده ی ایرانی که قدیمی ها از هزار و یک خاصیتش می گفتند چیست؟ در طب سنتی و باستان ایرانی از اقسام گیاهان استفاده های دارویی فراوانی می شده و امروزه ما نیز این ارثیه ی پدران و مادران مان را حفظ نموده و بدون سماق به کباب کوبیده، بدون نعنا داغ به آش رشته و امثالهم لب نمی زنیم. اما این گیاهان به اصطلاح دارویی و دارای خاصیت، تا چه میزان درمانی و مفید هستند و چرا قدیمیان بر مصرف اینها اصرار می ورزیدند؟

staghornsumac

سماق درختچه ای کوهستانی و دارای میوه‌ های خوشه ‌ای است. رنگ میوه ی آن قرمز و قهوه‏ای و طعم آن گس می باشد، ولی پس از رسیدن ترش می ‏شود. این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا و آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود و دارای انواع متنوعی است که برخی از آنها جنبه ‌ی تزیینی‌ داشته و می ‌تواند موجب مسمومیت و حساسیت گردد. نام علمی سماق Rhus coriaria است که در قدیم به آن “سماک” نیز می‌گفتند.


مقاله ی مرتبط:
تغذیه و سلامتی
مقابله با سرطان
لاغری و فیتنس

در یونان باستان از چوب سماق برای رنگ آمیزی پارچه‌ های پشمی و در ایتالیا از این گیاه برای رنگ دادن به چرم استفاده می کردند. در برخی کشورها نیز از سماق برای درمان درد معده و اختلالات گوارشی نوشیدنی تهیه می شود.

1-مدر

میوه های سماق دارای خواص مدر هستند و از آنها هم چنین برای درمان اختلالات روده نیز استفاده می شود.

sumac-2

2- ضد التهاب

سماق موجب کاهش تب می شود. هم چنین برای آرتروز، التهاب پوستی و مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی و آنفولانزا معجزه می کند.

3- ضد میکروب

سماق به دلیل دارا بودن متیل گالیک اسید، با باکتری سالمونلا مبارزه می کند. مخلوط عصاره ی سماق با آب باکتری های میوه ها و سبزیجات را از بین می برد و آنها را ضدعفونی می کند.

Sumak

4- ضد قارچ

دانه های سماق ضد قارچ آسپرژیلوس هستند که باعث عفونت های ریه و دیگر اعضا می شود.

5- ضد دیابت

یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف دیابت، تركیب شدن گلوکز با پروتئین های حیاتی بدن است كه منجر به تغییر عملکرد ساختار شیمیایی این پروتئین ها می شود و سماق تا 81 درصد بروز این فرایند را متوقف می نماید.

6- آنتی اکسیدان

سماق سرشار از ویتامین ث و اسید های چرب امگا 3 است و به همین دلیل از بروز سکته و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نماید. هم چنین سماق به دفع رادیکال های آزاد بدن، به خصوص دستگاه گوارش کمک می کند.20130925-210900

7- کاهنده قند خون

سماق برای بیماران دارای قند خون، دیابت و چاقی مفرط مفید است.

8- دهان و دندان

سماق برای دندان درد مفید است، لثه را تقویت نموده و از خونریزی آن جلوگیری می کند. مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحکام لثه ها و خیس کردن آن در آب برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است.

teeth-whitening

پس با توجه به موارد فوق، متوجه می شویم که نیاکان و پیشینیان مان از دانش بالایی برخوردار بوده و انواع چاشنی ها را به درستی با غذاها ترکیب می نمودند. شایسته است که ما نیز ضمن حفظ این رسوم و انتقال آنها به نسل های بعدی در انتخاب چاشنی های مناسب غذاهای جدید، نهایت دقت و توجه را به کار ببریم و این امر را از طریق علمی انجام دهیم.

Staghorn-Sumac-Lynde-Shores-Conservation-Area-Whitby-Ontario

نوشته شده توسط: مینا داودی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان