شنا کردن و خاصیت های بی نظیری که زندگی شما را بهتر می کند (بخش دوم)

شنا کردن همیشه به عنوان ورزشی مفرح و بسیار سودمند شناخته می شود. حتی پیامبر اکرم (ص) نیز به شنا کردن توصیه داشته اند. شنا جزو ورزش هایی است که خواص بیشماری دارد.

شنا کردن و خاصیت های بی نظیری که زندگی شما را بهتر می کند (بخش دوم)

شنا کردن همیشه به عنوان ورزشی مفرح و بسیار سودمند شناخته می شود. حتی پیامبر اکرم (ص) نیز به شنا کردن توصیه داشته اند. شنا جزو ورزش هایی است که خواص بیشماری دارد.

این را هم بخوانید: شنا کردن

شنا کردن و خاصیت های بی نظیری که زندگی شما را بهتر می کند (بخش اول)

1- سوزاندن کالری و کاهش وزن

کاهش وزن با شنا کردن

بسیاری افراد از خواص کالری سوزی شنا کردن آگاه هستند. اما این را هم بدانید که شنا به اندازه ی دویدن روی تردمیل کالری می سوزاند. بر حسب نوع شنا و توانی که برای انجام آن می گذارید شنا کردن به اندازه ی دویدن در کالری سوزی سودمند است. با این تفاوت که دیگر نگران غلتیدن قطرات عرق داخل چشمان خود نیستید.

برای مثال به ازای هر 10 دقیقه شنای قورباغه 60 کالری مصرف می شود. این عدد در شنای کرال پشت به 80 کالری می رسد. در شنای آزاد میزان کالری مصرفی 100 خواهد بود. کار به اینجا ختم نمی شود. در شنای پروانه (سخت ترین نوع شنا) 150 کالری سوزانده می شود. در یک مقایسه ی کوتاه با حدود 1٫5 کیلومتر دویدن به مدت 10 دقیقه 100 کالری مصرف خواهد شد. با این تفاسیر در یک جلسه ی نیم ساعته ی شنای پروانه 150 کالری بیشتر از کالری مصرفی در 5 کیلومتر دویدن در زمان مشابه خواهید سوزاند.

2- کاهش استرس و افسردگی

کاهش استرس با شنا کردن

عاشق ترشح اندورفین (Endorphin) در بدن خود هستید؟ شنا کردن را فراموش نکنید. بسیاری افراد از میزان ترشح اندورفین در دوندگان صحبت می کنند. این در حالی است که شنا کردن هم به همان اندازه قابلیت آزادسازی اندورفین را در بدن دارد. اندورفین ها موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد و ایجاد شادی و حال خوب است. جدای از احساس خوشحالی، آرامشی مانند ورزش یوگا را نیز به دست می آورید. کشش مداوم بدن همراه با تنفس منظم در کنار همدیگر آرامشی نصیب شما خواهد کرد که مختص ورزش شنا است.

شنا کردن همچنین آرامش ذهنی و تمرکز را به دنبال خواهد داشت. تمرکز روی تنفس مداوم و صدای بی نظیر آب باعث افزایش بازده ی فکری و تمرکز خواهد شد. تحقیقات حاکی از آن است که شنا کردن باعث روند معکوس استرس و توانایی بیشتر مغز می شود. این فرایند با واژه ی علمی عصب زایی هیپوکام (Hippocampal Neurogenesis) شناخته می شود.

دفعه ی بعد که احساس کردید به لحاظ روحی اوضاع مساعدی ندارید کافی است به نزدیک ترین استخر محله ی خود مراجعه کنید.

3- زیبایی پوست با شنا کردن در آب شور

شنا در دریا

هنگام شنا در آب آزاد (و محافظت شده) تأثیرات به مراتب بهتری روی پوست خود احساس خواهید کرد. شنا کردن در آب شور (مخصوصاً جنوبی ها و شمالی ها) به حفظ رطوبت پوست و سم زدایی کمک قابل توجهی خواهد کرد. بدون شک پس از شنا در آب شور بلافاصله تأثیر آن را احساس خواهید کرد. البته در برخی مناطق شمالی و جنوبی کشور محیط های حفاظت شده برای شنا در نظر گرفته شده است. جدای از مهارتی که دارید اکیداً توصیه می کنیم در آب های آزاد شنا نکنید.

4- افزایش هوش با شنا کردن

افزایش هوش با شنا کردن

بدون شک همه ی ورزش ها برای افزایش قدرت مغز مفید هستند. آیا شنا کردن به افزایش هوش منجر خواهد شد؟ تحقیقات به عمل آمده در استرالیا جواب این سؤال را می دهد. 2 گروه از کودکان شناگر و کسانی که شنا نمی کردند مورد مطالعه قرار گرفتند. گروهی که شنا می کردند در مواردی سریع تر و باهوش تر عمل می کردند. این موارد شامل مهارت های گفتاری، مهارت های حرکتی، اعتماد به نفس و رشد جسمانی است. همچنین شناگران در دوره های شنا، با محاسبه ی دقیق فرآیند رفت و برگشت در استخر مهارت های ریاضی خود را تقویت خواهند کرد.

دفعه ی بعد که در حل جدول به مشکل خوردید بد نیست به آب تنی قبل از حل جدول فکر کنید.

5- افزایش طول عمر آرزوی بیشتر افراد

افزایش عمر با شنا کردن

بیشتر ورزش ها در بهبود سلامت و افزایش طول عمر مفید کارآیی دارند. تحقیقات نشان می دهد که شنا کردن یکی از بهترین گزینه ها برای نائل آمدن به این مهم است. محققان دانشگاه کارولینای جنوبی (University of South Carolina) 40547 فرد بین 20 تا 90 سال را به مدت 32 سال تحت نظر گرفتند. نتایج نشان می دهد که میزان مرگ و میر افراد شناگر 50 درصد کمتر از دونده ها، افرادی که پیاده روی می کردند و کسانی که ورزش نمی کردند خواهد بود.

در نهایت بهتر است بدانید که شنا کردن یکی از بهترین ورزش هایی است که تاکنون شناخته شده است. با افزایش دمای هوا جدای از آب تنی می توانید به سلامت بدن و بهبود حالت روحی خود نیز کمک کنید. لوازم شنای خود را بردارید که دیگر وقت پریدن داخل استخر است.

 

منبع: lifehack

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان