ماهان شبکه ایرانیان

شنا کردن و خاصیت های بی نظیری که زندگی شما را بهتر می کند (بخش اول)

شنا کردن همیشه به عنوان ورزشی مفرح و بسیار سودمند شناخته می شود. حتی پیامبر اکرم (ص) نیز به شنا کردن توصیه داشته اند

شنا کردن همیشه به عنوان ورزشی مفرح و بسیار سودمند شناخته می شود. حتی پیامبر اکرم (ص) نیز به شنا کردن توصیه داشته اند. شنا جزو ورزش هایی است که خواص بیشماری دارد. ورزش هایی مثل دو ممکن است به مفاصل شما آسیب هایی برسانند. شنا از این قاعده مستثا است. حتی ورزشکاران حرفه ای هم برای روی فرم بودن از شنا بهره می برند. فوتبالیست های حرفه ای همگی داخل خانه ی خود یک استخر دارند. جدای از تفریح و روی فرم بودن، موقع آسیب دیدگی شنا کردن می تواند به بازیابی قوا کمک قابل توجهی کند.

این را هم بخوانید: شنا کردن

شنا کردن و خاصیت های بی نظیری که زندگی شما را بهتر می کند (بخش دوم)

شنا تقریباً هیچ وسیله و تجهیزات خاصی لازم ندارد. اصلی ترین تجهیزات شنا مایو و آب است. اگر دوست دارید با خواص این ورزش مفرح و جذاب آشنا شوید ادامه ی این مطلب را از دست ندهید. با بامیلو بلاگ همراه باشید.

1- تقویت و نمایش بهتر عضلات

مایکل فلپس

شنا کردن جزو ورزش هایی است که بیشتر عضلات بدن را درگیر می کند. اگر به پاهای دوندگان دقت کنید بیشترین میزان عضلات در ساق پاهایشان نمایان است. این در حالی است که شناگران گروه های عضلانی بیشتری را موقع شنا درگیر می کنند. هنگامی که پاها به آب ضربه می زنند، دست ها آب را به عقب می رانند. کمر می چرخد و عضلات شکم برای کمک به پاها محکم می شوند. عضلات گردن موقع نفس گرفتن همگی مشغول کارند.

از طرفی موقع شنا کردن باید هوا را به داخل کشید و تمام آن را نیز بیرون داد. یکی از بهترین راه های چربی سوزی موقع ورزش همین کار است. نفس کشیدن موقع ورزش باعث می شود چربی ها بهتر آب شوند.

این عوامل شنا کردن را به یکی از بهترین ورزش های دنیا بدل ساخته است. کافی است به اندام اسطوره ی شنا مایکل فلپس (Michael Phelps) در تصویر بالا نگاه کنید. بدون شک شما نیز چنین فیزیک بدنی را طلب می کنید.

2- افزایش تراکم استخوان با شنا کردن

شنا و تراکم استخوان

سال های سال ایده ی افزایش تراکم استخوان با شنا کردن مورد تمسخر قرار می گرفت. بسیاری بر این باورند تنها ورزش های تحمل وزن (دویدن، طناب زدن، کوهنوردی، رقص و …) روی تراکم استخوان تأثیر می گذارند. تراکم استخوان رابطه ی تنگاتنگی با بیماری همه گیر پوکی استخوان دارد. به تازگی در نشریه ی معتبر «Journal of Applied Physiology» که در آمریکا به چاپ می رسد مطلبی در این خصوص منتشر شده است.

به دلیل محدودیت مطالعه روی عمق استخوان انسان این آزمایش روی موش ها به انجام رسیده است. در این مطالعات موش ها به 3 گروه تقسیم شده اند. گروه اول دویدن، گروه دوم شنا کردن و گروه سوم بدون فعالیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفته اند. میزان تراکم استخوان در موش های دونده بیشتر از بقیه بود. با این وجود موش های شناگر نیز به نسبت دسته ی سوم از میزان تراکم بیشتری برخوردارند. با اینکه تحقیقات دقیق تری نیاز است اما فقط شائبه ی تأثیر مثبت آن نیز خوشایند خواهد بود. پوکی استخوان مشکلات جسمی فراوانی در سنین بالا ایجاد خواهد کرد.

3- انعطاف پذیری بالا

شنا کردن و انعطاف پذیری

شنا کردن به پیچ و تاب و حرکات موزون فراوانی نیاز دارد. مچ پای شما مانند باله عمل کرده و شما را به سمت جلو می راند. دستهای شما کاملاً به سمت جلو کشیده می شود. از طرفی اصطکاک آب تمام اعضای بدن را به چالش می کشد. همه ی این عوامل باعث می شود که انعطاف بدنی فوق العاده ای داشته باشید.

4- کاهش التهاب

کاهش التهاب با شنا کردن

مزایای شنا کردن در زمینه ی قلب و عروق بیشتر به بحث تقویت ماهیچه های قلب بازمی گردد. با این وجود برخی تحقیقات حاکی از آن است که ورزش های هوازی همچون شنا کردن به کاهش التهاب منجر می شود. التهاب ماهیچه های بدن در نهایت به تصلب شرایین (Atherosclerosis) ختم خواهد شد. کاهش التهاب سیستمیک به کاهش بسیاری بیماری های دیگر نیز کمک می کند.

 

منبع: lifehack

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان