در هفته چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ حقایقی دربارۀ کلسترول تخم مرغ

شما در هفته چند عدد تخم مرغ می خورید؟ آیا شما هم تحت تأثیر تفکرات بی پایه و اساس گذشته، مصرف سه عدد را حد نهایت مصرف هفتگی تخم مرغ می دانید؟ اگر همیشه برای جدا کردن زرده از سفیده به بهانه کلسترول بالای تخم مرغ دچار عذاب وجدان می شوید، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

در هفته چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ حقایقی دربارۀ کلسترول تخم مرغ

شما در هفته چند عدد تخم مرغ می خورید؟ آیا شما هم تحت تأثیر تفکرات بی پایه و اساس گذشته، مصرف سه عدد را حد نهایت مصرف هفتگی تخم مرغ می دانید؟ اگر همیشه برای جدا کردن زرده از سفیده به بهانه کلسترول بالای تخم مرغ دچار عذاب وجدان می شوید، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

حقایقی در مورد تأثیرات کلسترول تخم مرغ بر بدن وجود دارد که بهتر است هرکسی برای تنظیم کردن وعده های غذایی از آن ها اطلاع داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا نکاتی را در مورد میزان مصرف تخم مرغ و همچنین میزان مصرف کلسترول در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با بامیلو بلاگ همراه باشید.

کلسترول تخم مرغ – مفید یا مضر؟

حدود 20 سال پیش متخصصان تغذیه مردم را به استفاده از تخم مرغ تشویق می کردند. آن ها به علت کلسترول فراوانی که در تخم مرغ وجود دارد استفاده از تخم مرغ را به مردم توصیه می کردند. در حقیقت آن ها پیشنهاد می کردند که هفته ای سه یا کمتر از سه عدد تخم مرغ استفاده شود و بیش از 300 میلی گرم کلسترول در روز مصرف نشود. با توجه به این نکته، به دلیل اینکه هر تخم مرغ حدود 200 میلی گرم کلسترول دارد، امکان قرار دادن یک تخم مرغ در وعده های روزانه کار سختی بود.

کلسترول تخم مرغ

بعدها در چندین تحقیق به بررسی و آزمایش این موضوع پرداخته شد که آیا میزان مصرف تخم مرغ بر افزایش سطح کلسترول و در کل بر سطح کلسترول مضر بدن تاثیری دارد یا خیر؟ نتیجه این تحقیقات به این شکل بود که مصرف تخم مرغ به تنهایی نمی تواند باعث افزایش سطح کلسترول خطرناک و ایجاد خطر برای سلامتی بدن شود. در این تحقیقات  گسترده این نتیجه حاصل شد، که میزان استفاده روزانه یک عدد تخم مرغ، به هیچ وجه باعث افزایش خطرناک سطح کلسترول نمی شود و سلامت هیچ کدام از افراد مورد آزمایش نیز مورد تهدید قرار نگرفته بود.

این را هم بخوانید: سبک زندگی سالم

رژیم کم کربوهیدرات [divider style=”solidtop=”20″ bottom=”20″]

کلسترول تخم مرغ

محققان از این آزمایش ها دریافتند که کسانی که در رژیم غذایی خود، علاوه بر استفاده از تخم مرغ، به استفاده از مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، کره، سوسیس کالباس و دیگر محصولاتی که حاوی چربی های اشباع شده هستند می پردازند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می باشند. این گروه از افراد اگر به استفاده طولانی مدت از این مواد غذایی ادامه دهند، ممکن است به شدت در معرض خطر حملات قلبی قرار گیرند.

واکنش ها به تحقیقات در مورد تأثیرات کلسترول تخم مرغ بر بدن چه بود؟

در واکنش به این تحقیقات، انجمن قلب آمریکا توصیه قبلیشان را تایید کردند و مردم را به مصرف سه تخم مرغ در هفته تشویق کردند. آن ها در این توصیه اعلام کردند که اگرچه تخم مرغ، به خصوص در قسمت زردی آن، حاوی مقدار زیادی کلسترول می باشد، اما تخم مرغ شامل ارزش غذایی فوق العاده ای است و صرفا به خاطر میزان کلسترول موجود در آن، نباید به طور کلی از رژیم غذایی افراد حذف شود.

کلسترول تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مقدار زیادی از پروتئین و آمینو اسید هایی است که بدن شما به آن ها احتیاج دارد. همچنین تخم مرغ منبع فراوانی از ویتامین ها و مواد معدنی را در خود به همراه دارد. در تخم مرغ مولکول چربی وجود دارد که لسیتین (lecithin) نام دارد. این مولکول چربی در میزان افزایش متابولیسم بدن تاثیر بسزایی دارد.

در توصیه نامه ای که در سال 2015 میلادی توسط انجمن متخصصان قلب آمریکا صادر شد تغییراتی لحاظ شده است که بیان می کند استفاده از مواد غذایی مانند تخم مرغ، که حاوی میزان کلسترول بالایی هستند، نباید صرفا به علت میزان کلسترول بالایی که دارند از رژیم غذایی حذف شوند و می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

در ادامه روش هایی را بیان خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی از مزایای موجود در تخم مرغ بهره مند شوید و همچنین به خاطر کلسترول تخم مرغ، در معرض ریسک بیماری های قلبی قرار نگیرید:کلسترول تخم مرغ

سرو کردن تخم مرغ:

می توانید به جای سرو کردن تخم مرغ با مواد غذایی با چربی های اشباع شده، مانند گوشت قرمز، سوسیس و غیره، از سبزی های تازه و متنوع مانند قارچ برای استفاده به همراه تخم مرغ استفاده کنید. یا به جای استفاده از کره و روغن های نباتی، از روغن زیتون و یا روغن کانولا برای پخت تخم مرغ استفاده کنید. همچنین توصیه می شود برای اضافه کردن چاشنی به تخم مرغ، به جای نمک، از ادویه جات دیگر مانند فلفل استفاده شود.

به اندازه کافی تخم مرغ میل کنید:

میزان استفاده از تمام مواد غذایی بستگی به میزان کالری سوزی بدن شما نیز دارد. هیچ تحقیقی میزان ثابتی از مصرف مواد غذایی را برای تمامی افراد تعیین نکرده است و در واقع هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که میزان استفاده روزانه یک عدد تخم مرغ، افزایشی در میزان کلسترول منفی بدن ایجاد کرده باشد. بنابراین در یک بدن سالم شما می توانید هر روز یک تخم مرغ کامل یعنی زرده و سفیده مصرف کنید.

گزینه های جایگزین تخم مرغ:

می توانید گزینه های طبخ متفاوتی را داشته باشید. اگر علاقه مند به استفاده از تخم مرغ هستید و نگران افزایش میزان کلسترول خون هستید، می توانید سینی های تخم مرغ سالم را استفاده کنید. برای مثال می توانید از تخم مرغ آب پز یا بخار پز به همراه چاشنی های مختلف استفاده کنید که هم مزه فوق العاده ای دارند و هم برای سلامتی شما مضر نیستند و میزان کالری کمتری دازند. راه دیگر استفاده از تخم مرغ این است که زرده آن را جدا کرده و تنها سفیده آن را استفاده کنید.

کلسترول تخم مرغ

سخن آخر

تخم مرغ ماده غذایی است که مصرف آن در کشور ما زیاد است. بنابراین می توانیم از روش هایی که در بالا ذکر شد استفاده کنیم تا هم از لذت و منابع مفید این ماده ارزشمند غذایی بهره مند شویم و همچنین سلامتی خود را به خطر نیاندازیم. کلسترول تخم مرغ می تواند برای بدن مضر باشد یا مفید، و این بستگی به میزان و نوع مصرف این ماده غذایی دارد. می توانید با تنظیم عادات غذایی بر اساس اصول علمی و یا تهیه برنامه غذایی از پزشک خود، با خیال راحت به مصرف تخم مرغ و هر ماده غذایی دیگری بپردازید و هیچ نگرانی بابت کلسترول تخم مرغ نداشته باشید.

 

منبع: verywell

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر