۴ تکنیک مقابله با سردرد در خانه

این همه دود و آلودگی در بیرون از منزل هست. آنوقت وقتی پا در خانه خودتان هم که می‌گذارید باید آلودگی وجود داشته باشد؟! چرا باید فضا طوری باشد که هم در بیرون خانه سردرد بگیریم و هم در داخل خانه؟ یعنی درست جایی که با آرامش مترادف است.

این همه دود و آلودگی در بیرون از منزل هست. آنوقت وقتی پا در خانه خودتان هم که می‌گذارید باید آلودگی وجود داشته باشد؟! چرا باید فضا طوری باشد که هم در بیرون خانه سردرد بگیریم و هم در داخل خانه؟ یعنی درست جایی که با آرامش مترادف است.

حتی آنهایی هم که چندان سردرد نمی‌گیرند، خانه‌شان طوری است که باعث سردردشان می‌شود. خوشبختانه سردرد نمی‌تواند شما و سرتان را به گروگان بگیرد. دکتر برایان گروسبرگ (Grosberg)، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید شما می‌توانید با کنترل عوامل داخل منزل مانند نور و عطر، عامل اصلی سردردتان را از بین ببرید.

اگر می‌خواهید بدانید خانه چطور باعث سردرد می‌شود و همچنین راه مقابله با سردرد خانگی را پیدا کنید، با بامیلو همراه باشید.

از نورهای ملایم و گرم استفاده کنید

اگر شما هم جزو آن دسته از آدم‌ها هستید که زود به زود دچار سردرد-آن هم از نوع میگرن-می‌شون، باید بدانید نور های سرد و شدید مهتابی می‌تواند ریشه این سردردهایتان باشد. طبق گفته دکتر دبرا فریدمن (Deborah Friedman)، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی تگزاس، مغز افراد مبتلا به میگرن، اغلب اوقات به ورودی‌های سنسوری مانند چراغ‌هایی با نور شدید حساس است.

لامپ‌های فلورسنت کیفیتی دارند که باعث ایجاد سردرد میگرنی می‌شوند. پس سعی کنید از نورهای گرم و ملایم استفاده کنید تا هم فضایی رمانتیک و شاعرانه ایجاد کنید، هم از شر سردردتان خلاص شوید.

با اینکه هیچ لامپ ایده‌آلی در بازار وجود ندارد، اما لامپ‌های رشته‌ای در مقایسه با لامپ‌های هالوژن و فلورسنت ارجحیت دارند و هر چه وات مصرفی لامپ پایین‌تر باشد بهتر است. از پرده‌ها و کرکره‌هایی استفاده کنید که اتاق‌تان را تاریک کنند تا وقتی به سردرد میگرنی مبتلا شدید، بتوانید در تاریکی به استراحت بپردازید.

آلرژی‌های خانه را از بین ببرید

طبق تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از خانه‌ها، شش یا بیش از شش عامل آلرژی‌زا دارند. اگر شما هم از آلرژی رنج می‌برید، باید بدانید آن آلرژی‌هایی که باعث آبریزش بینی‌تان می‌شوند، سردرد را هم برایتان به همراه خواهند داشت. عوامل محرک و اذیت‌کننده‌ای نظیر گرد و خاک منزل، کپک، پشم و موی حیوانات خانگی یا حتی موهای خودتان که روی زمین می‌ریزد، مسیرهای داخل بینی را ملتهب کرده و مواد شیمیایی را در بدن ایجاد می‌کنند، که سیگنال درد را ارسال کرده و منجر به ایجاد سردرد می‌شود. همچنین تراکم مخاط و خلط که با آلرژی در ارتباط است، می‌تواند باعث ورود فشار بر منافذ بینی و سینوس‌ها شود.

دکتر جاناتان برنشتاین (Jonathan Bernstein)، متخصص آلرژی در دانشگاه سینسیناتی آمریکا (Cincinnati) می‌گوید که بهتر است یک جاروبرقی با کیفیت و یک دستگاه تصفیه هوا خوب بخرید که دارای فیلتر HEPA باشد. فیلترهای HEPA می‌توانند 99 درصد آلرژی‌هایی که از راه هوا منتقل می‌شوند، مانند پشم و موی گربه را از بین ببرند.

استفاده‌ی مکرر از دستگاه تصفیه هوا برای نگه داشتن سطح رطوبت هوای منزل بین 30 تا 50 درصد راه حل خوبی است. با این کار منطقه‌ی خشکی ایجاد می‌شود و دیگر کپک و ارگانیسم‌های ریز گرد و خاک نمی‌توانند در آن منطقه رشد و نمو کنند.

دکتر جکی اقراری ثابت (Jackie Eghrari-Sabet)، متخصص آلرژی در مرلیلند آمریکا می‌گوید ملحفه‌، روتختی و روبالشی ها را به صورت هفتگی در آب داغ شستشو بدهید. روی بالش، تشک و محافظ‌های تخت روکش ضد آلرژی بکشید.

بوهای تند را از بین ببرید

چه باور کنید چه نکنید، کیفیت هوای داخل اکثر منازل ما بدتر از هوای بیرون است. سطح چند تا از آلاینده‌های رایج نظیر فرمالدهید (Formaldehyde) بین دو تا پنج برابر هوای بیرون از منزل است و این بیشتر به خاطر تهویه هوای ناکافی است.

اگر هم بخواهید بوهای تند و بدی که داخل منزل هستند را با شمع‌های معطر و خوشبوکننده های هوا از بین ببرید، کار را بدتر خواهید کرد. چرا که طبق مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، مقدار مولفه‌های ارگانیک فرار (VOC) بسیاری از این شمع‌ها و خشبوکننده ها همان مقدار مولفه‌های ارگانیک فرار (VOC) است. هر نوع بوی تند و تیزی باعث تحریک و اذیت اعصاب سه‌قلو می‌شود؛ اعصاب سه‌قلو از بینی تا مغز شما امتداد دارند و اکثر سردردها هم ریشه در همین سلسله اعصاب دارند.

وصیه می‌کنیم به طور مرتب پنجره‌ها را درزگیری کنید، از مواد شوینده غیرسمی و بی بو استفاده کنید و محصولاتی را که چند سال از عمرشان گذشته را دور بریزید، چرا که محتویات آنها می‌توانند به بیرون نشت کنند و باعث بوی تند و زننده شوند.

از رنگ‌هایی استفاده کنید که سطح VOC پایینی دارند و از خرید مبلمان و اثاثه‌ای که از نئوپان ساخته شده خودداری کنید، چرا که فرمالدهید VOC را از خود منتشر خواهند ساخت. اگر در داخل منزل بوهایی وجود دارد که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید (مثل بوی دود سیگار همسایه)، از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن استفاده کنید تا بوهایی که باعث سردرد می‌شوند را ریشه کن کنید.

موبایل، تبلت و لپ تاپ خود را مرتب تمیز کنید

صفحات این دستگاه‌ها که نور زیادی را از خود منتشر می‌کنند به همان اندازه لامپ‌ها خطر دارند که نور سفید آنها می‌تواند مغز را بیش از حد تحریک کند. همچنین اگر روی مبل لم دهید و سر خود را داخل گوشی یا لپ تاپ خود فرو ببرید، ممکن است عضلات‌تان درد بگیرد. استفاده از وسائل الکترونیکی مانند گوشی یا لپ تاپ وقتی که وضعیت بدن‌تان مناسب نیست، باعث فشار آمدن به عضلات گردن و در نتیجه ارسال سیگنال درد به مغز و در نهایت ایجاد سردرد خواهد شد.

وضعیت روشنایی صفحات این دستگاه‌ها را تنظیم کنید تا چشم‌های‌تان اذیت نشود. همچنین برای مانیتور خود یک فیلتر کاهندهه تابش خیره‌کننده بخرید.

دکتر آلن هج (Alan Hedge)، رییس آزمایشگاه تحقیقات ارگونومی و عوامل انسانی کورنل نیویورک توصیه می‌کند که بر روی صندلی‌ای بنشینید که به خوبی از کمر و پشت شما پشتیبانی کند و حتماً لپ تاپ خود را مماس با سطح چشم‌هایتان قرار دهید.

در آخر یک نکته هم یادآوری می کنیم و آن اینکه وقتی از کامپیوتر یا هر دستگاهی نظیر آن استفاده می‌کنید هر بیست دقیقه یک بار استراحت کنید تا عضلات‌تان آرام شوند. با این کار احتمال ابتلا به سردرد به مراتب کاهش می‌یابد.

منبع: health

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر