فوائد فراوان رزماری که آن را یکی از بهترین گیاهان می‌سازد

گیاه رزماری به طور عمده جهت اهداف آشپزخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اطلاعات مختصری از فوائد آن در سلامت شناخته شده است

فوائد فراوان رزماری که آن را یکی از بهترین گیاهان می‌سازد

گیاه رزماری به طور عمده جهت اهداف آشپزخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اطلاعات مختصری از فوائد آن در سلامت شناخته شده است. در این مقاله ارزیابی دقیقی از مزایای این گیاه شگفت انگیز مشاهده خواهید کرد.
رزماری که در اصطلاح علمی تحت عنوان رزمارینوس آفیسینالیس (Rosmarinus Officinalis) شناخته می‌شود، گیاهی باستانی است که دارای استفاده‌های روحی روانی، آشپزی و نیز پزشکی است. این گیاه که در اصل منشاء مدیترانه‌‌ای دارد اکنون تقریباً در سراسر جهان کشت می‌شود. رزماری یک گیاه چند ساله است که در تمام طول سال در دسترس می‌باشد. این گیاه به ارتفاع 5ر1 تا 3 متر رشد کرده و می‌تواند حتی در باغچه‌ی منزلتان پرورش داده شود. تنها به خاک قلیایی به خوبی زه کشی شده، جلوگیری از بادهای قوی و آب و هوای خوب آفتابی نیاز دارد. این گیاه دارای برگهای سوزنی شکل سبز تیره و معطر به همراه گلهای آبی روشن است که در اوایل تابستان شکوفا می‌شوند.
گیاه رزماری ماده‌ای اولیه‌ی اصلی در مواد غذایی مختلف است و همچنین کاربرد آن جهت حفظ طولانی مدت مواد غذایی شناخته شده است. علاوه بر طعم نعنایی آن، بر عطر و طعم هر غذایی می‌افزاید. آن را بر روی پاستا یا سالاد پاشیده و یا مقداری از آن را روی مرغ گریل شده بمالید. ممکن است تنها به جهت افزودن بر طعم غذای خود از رزماری استفاده نمایید اما بدون آنکه بدانید با این کار، از خود در برابر چندین مشکل و مسئله مرتبط با سلامت محافظت می‌کنید.
فوائد سلامتی بخش
در این بخش نشان خواهیم داد که چگونه مصرف منظم رزماری برای شما مفید است.
• دفاع از بدن در برابر سرطان: گیاه رزماری غنی از آنتی اکسیدانهایی است که از بدن انسان در برابر اختلالات ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می‌کند. DNA انسان در معرض آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد قرار دارد. در صورت عدم درمان، می‌توانند موجب افزایش غیر قابل کنترل سلولهای سرطانی شده در نتیجه خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهند. رزماری در زنان به عنوان درمان طبیعی جهت جلوگیری از بروز سرطان سینه با تحریک آنزیمهای کبدی در کنترل سطوح هورمون استروژن در بدن عمل می‌کند.
• جلوگیری از تشکیل آب مروارید: این اعتقاد وجود دارد که مصرف رزماری به شکل چای و یا کپسول مانع از شکل گیری آب مروارید در چشمها می‌شود. گرچه این اثر به تأیید تحقیقات علمی نرسیده است، اما با این وجود می‌توان به منظور بررسی فوائد این گیاه در سلامت آن را مصرف نمود به این دلیل که سرشار از ویتامین A است که از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است که وجود آن جهت بینایی خوب ضروری است.
• تأخیر در روند پیری: عصاره رزماری به جهت محافظت از سلولهای پوست شناخته شده است به طوریکه از تغییرات مرتبط با سن در پوست مانند چین و چروک و تشکیل لکهای تیره جلوگیری می‌نماید. برای این منظور، اسانس یا عصاره این گیاه را می‌توان در ماسکهای صورت مورد استفاده قرار داد. همچنین رزماری با محافظت و تأمین پروتئینی محافظ تحت عنوان HSP70 مراقب اثرات استرس و مواد سمی بر روی پوست خواهد بود.
• افزایش سطوح انرژی و خوش بینی: خواص آنتی اکسیدانی این گیاه مشخص شده است که مواد سمی مضر را از کبد با افزایش تولید آنزیمهای سم زدا از بین برده در نتیجه سطوح انرژی در بدن انسان افزایش می‌یابند. گفته می‌شود که همچنین بهبودی سریع از هرگونه بیماری و یا اختلال عملکرد را میسر می‌سازد. رزماری هنگامی که در آروماتراپی (درمان بوسیله ماساژ با روغن معطر) مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان یک محرک عمل کرده به طوریکه خستگی را از بدن زدوده و افسردگی را درمان می‌سازد.
• تقویت حافظه: این گیاه حاوی موادی است که از فروپاشی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز جلوگیری کرده و بنابراین به طور سنتی به عنوان تقویت کننده طبیعی حافظه شناخته می‌شود زیرا باعث افزایش عملکرد انتقال دهنده عصبی استیل کولین می‌شود که به بهبود حافظه کمک می‌کند. مشخص شده است افرادی که در تماس با رایحه رزماری قرار داشتند احساس هوشیاری بیشتری داشته و بهبود چشمگیری را در حافظه بلند مدت خود نشان داده‌اند. می‌توانید این مورد را در خود با دریافت ماساژ با روغن رزماری و یا افزودن مقداری از آن به وان حمام امتحان کنید. حتی نوشیدن چای رزماری جهت کمک به حافظه در دراز مدت عمل می‌کند. اسید کارنوسیک موجود در این گیاه مشخص شده است که خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.
• جلوگیری از احتباس آب: گیاه رزماری به عنوان یک دیوریتیک عمل کرده و میزان ادرار را افزایش داده و عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد، در نتیجه از احتباس آب در بدن که موجب باد کردن بدن می‌شود جلوگیری می‌کند. این گیاه مؤثرتر از دیگر قرص‌های کنترل کننده احتباس آب می‌باشد به این دلیل که رزماری حاوی مواد معدنی ضروری مانند سدیم، پتاسیم و غیره است که وجود آنها برای بدن لازم است در حالی که قرص‌ها این مواد معدنی را نیز شسته و دفع می‌کنند.
• کمک به جلوگیری از بوی بد بدن: چند شاخه رزماری را به آب وان حمام خود بیافزایید. این کار به شما در خلاص شدن از باکتریها و قارچهایی که موجب بروز بوی بد بدن می‌شوند کمک خواهد کرد. همچنین می‌تواند به عنوان دهانشویه با رقیق ساختن مقداری پودر رزماری در آب و غرغره با آن مورد استفاده قرار گیرد.
• کمک به قاعدگی: برای افرادی که با مشکل تأخیر در قاعدگی مواجه می‌شوند، مصرف چای رزماری به صورت روزانه به رفع این مشکل کمک می‌کند. مشخص شده است که این گیاه دارای موادی است که انقباضات ماهیچه در رحم را موجب شده و در نتیجه قاعدگی را تحریک می‌سازد. به دلیل این خاصیت، زنان باردار نبایستی به هیچ وجه رزماری مصرف نمایند.
• فوائد گوارشی: این گیاه دارای توانایی بهبود مشکلات گوارشی مختلفی همچون یبوست، دردهای معده و نفخ می‌باشد. همچنین اشتها را تحریک می‌سازد. با اثر خود بر روی کبد، آزاد شدن صفرا که به عمل هضم کمک می‌کند را فراهم می‌سازد.
• جلوگیری از بروز عفونت: رزماری سرشار از ویتامین C است. مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت و فعال می‌سازد. این گیاه به جلوگیری از رشد عوامل عفونت زای هم داخلی و هم خارجی کمک می‌کند. بنابراین حتی می‌توان گفت که به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. رزماری همچنین دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. هنگامی که به آب وان حمام افزوده شود، به بهبود طبیعی زخم کمک کرده و از احتمال بروز عفونت جلوگیری می‌کند.
• تحریک گردش خون: رزماری به دلیل آنکه منبعی غنی از آهن به حساب می‌آید، به افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون کمک می‌کند. در نتیجه جریان خون بهبود یافته و جریان خون افزایش یافته خود درمان چندین مشکل از جمله بیماری پوستی و از دست دادن حافظه است.
• بهبود درخشندگی مو و درمان شوره سر: استفاده از روغن رزماری بر روی مو، فولیکولهای مو و جریان خون به پوست سر را تحریک می‌سازد. افزایش جریان خون به پوست سر همچنین از بروز شوره سر و کچلی جلوگیری می‌کند.
ذکر این نکته اهمیت دارد که بایستی مصرف این گیاه را محدود ساخته و آن را در حد اعتدال مصرف کنید به این دلیل که مصرف رزماری در مقادیر زیاد می‌تواند مسمومیت زا باشد. مقدار مصرف 5 گرم برگه خرد شده و یا پودر برگ آن طبیعی خواهد بود. روغن کنستانتره شده رزماری را مصرف نکنید. همیشه آن را با یک روغن حامل مانند روغن بادام و یا زیتون پیش از استفاده مخلوط نمایید.
از این گیاه معجزه‌گر استفاده کرده و تفاوت را در سلامت کلی خود مشاهده نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. بهتر است جهت اطلاع از میزان مصرف و کاربرد این گیاه با یک گیاه شناس حاذق مشورت نمایید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر