یک سال از پلاسکو گذشت وعده ۲ سال و نیم دیگر دادند!

حادثه پلاسکو با تمام تلخی‌اش به پایان نرسیده است و وعده‌های مسئولان که از بخش‌های مختلف در زمان حادثه بازدید می‌کردند، به عمل تبدیل نشده است و حالا پس از حدود یکسال هنوز ساخت این سازه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

یک سال از پلاسکو گذشت وعده 2 سال و نیم دیگر دادند!

حادثه پلاسکو با تمام تلخی‌اش به پایان نرسیده است و وعده‌های مسئولان که از بخش‌های مختلف در زمان حادثه بازدید می‌کردند، به عمل تبدیل نشده است و حالا پس از حدود یکسال هنوز ساخت این سازه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ، جوان نوشت: در این زمینه رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران اعلام کرده است: بنیاد مستضعفان قول داده ظرف 5/2 سال آینده ساختمان جدید پلاسکو را احداث کند، این در حالی است که به دلیل تأخیر در وعده‌ها، رئیس کمیسیون عمران مجلس از ورود مجلس به روند ساخت ساختمان جدید پلاسکو خبر می‌دهد تا بیش از این کسبه‌ها سرگردان نشوند.

متأسفانه به دلیل وجود اختلاف سلیقه و نبود ساز‌و‌کار مشخص بعد از گذشته یکسال هنوز تکلیف ساخت پلاسکو مشخص نیست و خبرهای گوناگونی از سوی بخش‌های مختلف نشر پیدا می‌کند. در این زمینه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری این کمیسیون برای تسریع در ساخت مجدد ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: تأخیر 11ماهه در ساخت این ساختمان هیچ توجیه منطقی ندارد. محمدرضا رضایی بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف ساختمان پلاسکو تأکید کرد و افزود: با طولانی شدن زمان ساخت دوباره این سازه بسیاری از کسبه این واحد تجاری متضرر خواهند شد.
وی با بیان اینکه ساخت مجدد ساختمان پلاسکو باید با شیوه مهندسی روز و با نظارتی دو برابر آنچه تاکنون بوده صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: با توجه به تخریب‌هایی که در سال‌های اخیر در نتیجه بلایای طبیعی رخ می‌دهد، ساده‌انگاشتن نحوه ساخت‌و‌سازها و سهل‌انگاری در نظارت‌ها به هیچ وجه به صلاح نبوده و به مثابه تخلف باید با آن برخورد شود.
برخورد مجلس با دستگاه‌های خاطی

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی بر ساخت هر‌چه سریع‌تر ساختمان پلاسکو از سوی بنیاد مستضعفان و سایر دستگاه‌های مسئول تأکید کرد و افزود: کمیسیون عمران مجلس میزبان مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مسئولان بنیاد مستضعفان برای تعیین تکلیف این ساختمان خواهد بود، زیرا تأخیر در ساخت این ساختمان نارضایتی‌های عدیده‌ای را از سوی صاحبان و کسبه رقم زده است. وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس هفته آینده گزارش اقدامات انجام شده در خصوص ساختمان پلاسکو را از مسئولان مربوطه مطالبه خواهد کرد، گفت: در صورتی که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای در خصوص تعلل برای ساخت مجدد این ساختمان وجود نداشته باشد با دستگاه خاطی برخورد می‌شود.
وی افزود: ساختمان پلاسکو نیز که به علت عمر بالا و فرسودگی تخریب شد، اکنون در ساخت مجدد آن باید استانداردهای روز دنیا و مصالح با کیفیت استفاده شود. رضایی با یادآوری اینکه نظام مهندسی و همچنین شهرداری باید در تمام مراحل ساخت ساختمان پلاسکو و سایر ساختمان‌های مشابه نظارت داشته باشند، گفت: مجلس تمام‌قد جلوی ساخت سازه‌های غیر‌ایمن و غیر‌مستحکم ایستاده و با افراد متخلف در این زمینه برخورد می‌کند.
وی تأکید کرد: کمیسیون عمران مجلس پیگیر تسریع در آغاز به کار اجرایی در حوزه ساخت ساختمان پلاسکو بوده و دیگر تأخیر در این زمینه را از هیچ دستگاهی نمی‌پذیرد.
وعده ساخت پلاسکو طی 2 سال و نیم
درحالی‌که ساخت پلاسکو با تأخیر زیادی مواجه شده است در آخرین اظهارنظر رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران گفت: رئیس بنیاد مستضعفان قول داده ظرف 5/2 سال آینده ساختمان جدید پلاسکو را احداث کند که امیدواریم به قول خود پایبند باشد. محمد سالاری گفت: در جلسه‌ای که با شهردار تهران داشتیم یکی از مطالبات اعضای شورا، تعیین تکلیف پلاسکو، ذینفعان و کسبه بود که متأسفانه پس از گذشت ماه‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است. شهردار تهران افزود: اخیراً با تمامی ذینفعان از جمله رئیس بنیاد مستضعفان جلساتی را برگزار کرده‌‌اند و به این توافق رسیدند که مجموع ساختمان پلاسکو با زمینی که در مجاورت شرقی آن به مساحت 4هزار و 600 متر مربع است به صورت یک ساختمان ساخته شود.
سالاری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بنیاد مستضعفان در خصوص میزان بارگذاری در این زمینه است، گفت: خوشبختانه مجوزهای اولیه میراث فرهنگی در این زمینه گرفته شده و قرار است یک ساختمان فاخر مطابق با مطالبات افکار عمومی و ایمن طراحی شود، البته ساختمانی در ضلع شمالی پلاسکو وجود دارد که تخریب نشده و قرار است به همین صورت باقی بماند و مقاوم‌سازی شود. وی تأکید کرد: به گفته رئیس بنیاد مستضعفان این ساختمان طی 2/5 سال به اتمام خواهد رسید، اما امیدواریم این وعده مانند سایر وعده‌های دولتی نباشد و پروژه به صورت فرسایشی به اتمام نرسد. وی در خصوص اینکه آیا تعداد طبقات این ساختمان کوتاه‌تر خواهد شد، تصریح کرد: طراحی پلاسکو بر اساس مقررات طرح تفضیلی است، اما به دلیل حقوق مکتسبه‌ای که به مالکان دارند، فکر نکنم که تعداد طبقات آن کوتاه‌تر شود.
پلاسکو آزمونی برای مسئولان
ساماندهی حادثه پلاسکو از یکسو و ساخت آن از سوی دیگر آزمونی بر‌ای مسئولان دستگاه‌های متولی است که مدعی مدیریت بحران در کشور هستند.
بر این اساس اگر ساخت این سازه بیش از این زمان ببرد، باید به فرآیند ساخت‌وساز در کشور به‌خصوص در نوع مدیریت بحران در کشور و همچنین وظایف دستگاه‌ها تأمل کرد؛ چراکه کشور هر لحظه آبستن حوادث مختلف است و اگر حرکت کند و لاک‌پشتی بدین صورت ادامه یابد، دیگر نباید امیدی به مقاوم‌سازی و احیای بناهای ناپایدار در کشور داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر