به گزارش خبرنگار ایسنا، عصر امروز چهارشنبه (چهارم اسفندماه) مراسم رونمایی مجموعه شعر «نسخه اقدم» مظاهر مصفا در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این مراسم ابتدا عفت مستشارنیا از شاگردان و دوستان مظاهر مصفا خاطراتی را از دوران آشنایی خود با این استاد ادبیات بیان کرد و در ادامه محمدسرور ملایی بخشی از مقالهای را که درباره مظاهر مصفا نوشته بود، خواند.
او در بخشی از این مقاله به اهمیت حلاج در نگاه حافظ، بیدل و عطار اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: شاعری معروف از شاعران معاصر چند کار ناخوش کرده و بر حافظ و حکیم ابوالقاسم فردوسی تاخته است. وزیر ارشاد دولت اصلاحات درباره فردوسی کتابی نوشته و جواب این شاعر را داد. او نوشته است عدهای دوست دارند بگویند فردوسی سرهم بندی کرده و افسانه بافته است. این افراد در کنار امیر معزی قرار می گیرند.من برای ایشان نوشتم که گلایه نکند. این شاعر نمیخواست در کنار مولانا و حافظ و سعدی قرار بگیرد. میخواهد کنار امیر معزی بماند. در گذشته هم همینگونه بود و بیدل و حافظ و عطار در کنار حلاج ایستادند.
در ادامه این مراسم، محمد دهقانی استاد ادبیات و از شاگردان مظاهر مصفا نیز در سخنانی گفت: «نسخه اقدم» را میخواندم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و در تنهایی خودم گریه کردم.
او سپس به آشنایی خود در دانشگاه با مظاهر مصفا اشاره و اظهار کرد: مصفا در کلاسهایش هیچوقت متن را جدی نمیگرفت و همیشه حواشی برایش جذابتر بود.
دهقانی مصفا را معلمی کمیاب خواند و گفت: مصفا جدیترین سخنانش را نه با گزارههای خبری، بلکه با پرسش بیان میکرد. آنهم در فرهنگی که پرسیدن و به پرسش گرفتن دیگران در حکم کفر تلقی میشد. شاید به خاطر همین خصلت او بود که در مدیریتهای اداری تحمل نمیشد و سه بار بازنشست شد و سه بار دعوت به کار. اما واقعیت این است که بسیاری از محافظهکاریها و ملاحظاتی که در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است، در وجود او هم وجود داشت. در جاهایی که باید محکم بایستد اهمال میکرد و با نگرش صوفیانه و کلبی مسلکیاش از بسیاری از مسائل مهم آسان میگذشت.
او درباره شعر مصفا نیز گفت: مصفا ذاتا و طبعا شاعر است. ترجیح میدهد جهان واقعی را نادیده بگیرد و اصلا آن را انکار کند و جهانی را که دوست دارد، جایگزین کند. او با سلاح شعر به نبرد با واقعیت پرداخته است. درست مثل نبردی که در «نسخه اقدم» ترسیم میکند.مصفا میداند پنجه در افکندن با واقعیت و طلب آزادی کار محالی است. با این حال دست از طلب بر نمیدارد. آزادی یکی از مضامین اصلی شعر مصفا است. شعر و زندگی او در نهایت قصیدهای بزرگ در رثای آزادی است.
سپس امیرحسین ماحوزی از شاگردان مصفا با اشاره به شعرهای مجموعه شعر «نسخه اقدم» و همچنین سالهایی که شاگرد مظاهر مصفا بودهاست. او را نگهبان شعر و ادب فارسی این سرزمین خواند و گفت: نسخه اقدم بیشتر گویای دردهای شاعر است.
او همچنین گفت: غم اصلی استاد مصفا ایران است از گذشته تا حال.
در ادامه مراسم امیربانو کریمی همسر مظاهر مصفا با تشکر از محمدرضا جعفری مدیر انتشارات نشر نو برای چاپ این کتاب، با خواندن یکی از شعرهای بلند این شاعر خاطراتی از دوران دانشجویی خود و آشنا شدنش با مظاهر مصفا بیان کرد.
او افزود: مصفا بسیار شلوغ و نامرتب است. این شعرها هم که در این مجموعه چاپ شده در وضع نامرتبی انبار شده بود و خودش هم داعیه چاپ آنها را نداشت.مصفا آدم خیلی وطنپرست و به اصطلاح مصدقی بود و در دورانی که مدایحی برای مصدق ساخته بود خیلی خوش بود و کیف میکرد، اما یک شب خبری به ما دادند و مصفا این شعرها را جمع و جور کرد. از آن به بعد مصفا غمگین شد و در یک دنیای رویایی فرورفت.
امیربانو کریمی ادامه داد: مصفا خیلی مظلوم بود و حتی در شعر هم به او ظلم شد.
او همچنین گفت: علت کلی علاقه من به مصفا همین مسئله شاعری او بود.
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم بدون حضور مظاهر مصفا و با حضور علی، گلزار و کیمیا مصفا، امیربانو کریمی، محمدرضا جعفری و سخنرانان این مراسم از مجموعه شعر «نسخه اقدم» رونمایی شد.