ماهان شبکه ایرانیان

آیا مصرف شیر طبیعی بهتر است؟

آیا مصرف شیر طبیعی بهتر است؟
آیا شیر طبیعی بهتر است؟
متخصص ما می‌گوید اگر می‌توانید به ازای هر 4.5 لیتر دو دلار بیشتر هزینه کنید، مطمئناً شیر طبیعی بهتر است. این شیرهای طبیعی از گاوهایی به دست می‌آیند که صد در صد غذای طبیعی می‌خورند و هیچ هورمون رشد و آنتی‌بیوتیکی دریافت نمی‌کنند. قیمت شیرهای طبیعی به‌دست‌آمده از گاوهایی که علف خورده‌اند، بیشتر است؛ اما سرشار از اسیدهای لینولئیک دوگانه و اسیدهای چرب امگا 3 است.
 
شیر بدون چربی، چربی 1 درصد، چربی 2 درصد و غیره چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
تفاوت میان انواع مختلف شیر که درصدهای چربی متفاوتی دارند، بیش از چیزی است که فکر می‌کنید. 226 گرم شیر 2 درصد چربی، 122 کالری و 5 گرم چربی دارد که 3 گرم آن چربی اشباع شده است. همین مقدار شیر 1 درصد چربی، 102 کالری و 2 گرم چربی دارد که بیشتر آن اشباع شده است. همین میزان شیر بدون چربی، 83 کالری دارد و اصلاً چربی ندارد. همچنین شیر بدون چربی میزان کلسیم بیشتری نسبت به شیر خالص یا همان شیر با چربی دارد. این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا تأمین کلسیم موردنیاز بدن از طریق مواد غذایی برای سلامت استخوان‌ها مهم است.
 
آیا چربی موجود در شیر خالص، برای سلامتی خوب نیست؟
شیر خالص دارای اسید لینولئیک دوگانه است که در مقابل سرطان و بیماری‌های قلبی از بدن محافظت می‌کند؛ اما احتمالاً این میزان اسید لینولئیک دوگانه برای خنثی کردن 4.5 گرم چربی اشباع شده آن کافی نیست. فردی که روزانه 2000 کالری وارد بدن خود می‌کند، باید کمتر از 13 گرم چربی اشباع شده بخورد. اگر شما روزانه چند لیوان شیر خالص می‌نوشید، برای ایجاد تعادل در مصرف چربی‌های اشباع شده کافی است.
 
آیا شیرهای غنی‌شده با امگا 3 برای تأمین چربی خوب برای بدن، روش خوبی است؟
شیرهای غنی‌شده با امگا 3، در هر لیوان بین 32 الی 50 میلی‌گرم چربی خوب دارد. توصیه می‌شود برای حفظ سلامت قلب روزانه 500 میلی‌گرم چربی خوب وارد بدن شود. علاوه بر این که امگاها به شکل روغن ماهی بدون بو یا روغن جلبک اضافه می‌شوند، مصرف این شیرها همانند آن است که به همراه شیر خود یک قرص کوچک مکمل نیز می‌خورید. جالب است بدانید که محققان اظهار داشتند مکمل‌های امگا 3 به اندازه مواد غذایی حاوی امگا 3 مؤثر نیستند. بهتر است در هر هفته دو بار ماهی با چربی بخورید.
 
برچسب UHD یا فرادما روی بسته‌های شیر نشانه چیست؟
UHD یا فرادما به معنای فرآیند گرمابخشی زیاد است. شیرهایی که بدین روش تولید می‌شوند، حداقل در دمای 135 درجه سانتی‌گراد به مدت یک الی 2 ثانیه گرما داده شده‌اند. این فرآیند با استفاده از دمای بالا و در مدت کوتاه پاستوریزه سازی (HTST)، بیش از 99.9 درصد باکتری‌ها را از بین می‌برد. فرآیند پاستوریزه‌سازی برای بیشتر شیرهای رایج صورت می‌گیرد. فرادما باعث می‌شود که شیر بیش از 1 ماه ماندگاری داشته باشد و اگر به صورت باز نشده در قفسه‌ها باشد، 6 ماه ماندگاری دارد. قوطی‌های این شیرها ضدعفونی شده و از ورود نور و اکسیژن به داخل قوطی جلوگیری می‌کنند. فرادما پروتئین‌های شیر را تغییر داده و یک مزه پخته‌شده به شیر اضافه می‌کند. این امر باعث کاهش میزان ویتامین B در شیر می‌شود.
 
اگر نمی‌توانید شیر بخورید، چگونه باید کلسیم موردنیاز بدن را تأمین کنید؟
هر فنجان شیر حدوداً 300 میلی‌گرم کلسیم دارد. این میزان حدوداً یک‌سوم کلسیم موردنیاز بدن در هر روز را تأمین می‌کند. با این حال، برخی افراد نمی‌توانند شیر بنوشند. اگر نمی‌توانید لاکتوز را هضم کنید، از شیرهای بدون لاکتوز یا کم‌لاکتوز استفاده نمایید. این شیرها دارای نوعی آنزیم هستند که لاکتوز یا همان شکر شیر را می‌شکند. در نتیجه دیگر باعث ایجاد گاز و اسهال فرد نمی‌شود. همچنین می‌توانید از ماست بهره ببرید. لاکتوز ماست بسیار کم است و معمولاً افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، با مصرف ماست مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.
اگر کلاً از محصولات لبنی استفاده نمی‌کنید، تأمین کلسیم موردنیاز بدن برایتان بسیار دشوار؛ اما ممکن خواهد بود. به عنوان مثال، برای تأمین 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز باید روزانه یک فنجان اسفناج پخته‌شده و منجمد، یک فنجان برگ کلم‌برگ پخته‌شده و منجمد، 84 گرم کنسرو ماهی سالمون بااستخوان نرم و یک فنجان لوبیای سفید بخورید.

 
آیا بهتر نیست از قرص‌های کلسیم استفاده کنید؟
بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود کلسیم مصرف کنید و از قرص‌های مکمل کلسیم تنها برای دستیابی به میزان باقی‌مانده کلسیم موردنیاز بدن بهره ببرید. مصرف کلسیم بیشتر خوب نیست و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و فایده بیشتری برای سلامت استخوان‌ها ندارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان