۵ ماده غذایی سفیدرنگ که باید بخورید

زیرا برخلاف رنگ‌های جذابی که سبزیجات دارند، ظاهراً نمی‌توانند افراد را زیاد به خود جذب کنند

5 ماده غذایی سفیدرنگ که باید بخورید
بسیاری از متخصصین تغذیه به افراد می‌گویند در رژیم غذایی خود، رنگ‌های یک رنگین‌کمان را بخورند. به هر حال یک بشقاب حاوی مواد غذایی رنگین مطمئناً آمیزه‌ای از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی را در برنامه غذایی شما وارد می‌کند. با این حال، شاید زمان آن فرا رسیده تا علاوه بر مواد غذایی قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش، کمی هم به رنگ سفید بپردازید.

زیرا برخلاف رنگ‌های جذابی که سبزیجات دارند، ظاهراً نمی‌توانند افراد را زیاد به خود جذب کنند. چندین تحقیق نشان داده‌اند به اندازه کافی از این سبزیجات استفاده نمی‌کنیم. مؤسسه Institute of Medicine متوجه شد زنان بین 19 الی 50 سال تنها 50 درصد 2٫5 فنجان سبزیجات پیشنهاد شده را روزانه مصرف می‌کنند. این میزان در دستورالعمل‌های رژیم غذایی آمریکایی‌ها در سال 2010 (DGA) پیشنهاد شده است. DGA سال 2010 پیشنهاد می‌کند هر هفته 5 فنجان سبزیجات نشاسته‌دار یعنی حدود ¾ فنجان در روز مصرف شود.

همچنین طبق یک تحقیق جدید که هفته اخیر در Experimental Biology 2015 ارائه شد، زنانی که در سنین بارداری هستند، میزان بسیار کمی سبزیجات مصرف می‌کنند. با این حال، در این تحقیق مشخص شد سیب‌زمینی سفید همچنان یک منبع دست‌نخورده برای تأمین برخی مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم و فیبر است و بیشتر افراد دچار کمبود این مواد هستند. معمولاً افراد به دلیل ترس از کربوهیدرات و مواد غذایی سفیدرنگ، سیب‌زمینی را نمی‌خورند. در صورتی که این ماده غذایی نقش مهمی در رژیم غذایی مردم دارد. سیب‌زمینی نه تنها از نظر مواد مغذی، غنی است؛ بلکه قیمت پایین و مزایای زیادی دارد و موردپسند بیشتر افراد قرار می‌گیرد.

اگرچه این تحقیق توسط صنایع حوزه سیب‌زمینی حمایت شده است؛ اما نباید این موضوع برخی حقایق را بپوشاند. تقریباً تمام آمریکایی‌ها دچار کمبود پتاسیم یا فیبر رژیمی هستند. سیب‌زمینی سفید به اندازه سبزیجات یا میوه‌های دیگری که مصرف می‌شود، فیبر و پتاسیم دارد. یک سیب‌زمینی با پوست اندازه متوسط پس از پخته شدن حدود 163 کالری دارد که حاوی 941 میلی‌گرم پتاسیم و 3٫6 گرم فیبر است. اگر این میزان را با یک موز مقایسه کنیم که رنگش سفید است، حدود 422 میلی‌گرم پتاسیم و 3٫1 گرم فیبر دارد. همچنین سیب‌زمینی دارای ویتامین C، ویتامین B6 و منیزیم است و میزان کمی نیز پروتئین کیفیت بالا دارد. سعی کنید از سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید و به همراه آن، ماست چکیده، سبزیجات دیگر و مرغ بگذارید تا وعده غذایی کاملی داشته باشید.

علاوه بر سیب‌زمینی سفید، در ادامه چند ماده غذایی خوشمزه که رنگ سفید دارند، آورده شده که می‌توانید در وعده غذایی امروز خود استفاده نمایید.

  • قارچ: قارچ مزه اومامی دارد و یکی از 5 مزه اصلی (شیرینی، ترشی، شوری و تلخی) محسوب می‌شود. قارچ کالری کم و طعم لذت‌بخشی دارد، چربی، کلسترول و گلوتن ندارد و سدیم آن بسیار کم است. علاوه بر این، قارچ سرشار از سلنیم، پتاسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B3 و ویتامین D است.
  • گل‌کلم: گل‌کلم عضو مهمی از خانواده کلم است که در کنار کلم بروکلی، کلم‌پیچ و کلم بروکسل قرار می‌گیرد. گل‌کلم حاوی ترکیبات سولفوری است که با سرطان مقابله می‌کنند، بافت‌های استخوانی را تقویت می‌نمایند و رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشند.
  • سیر: سیر هم غذا را خوش‌طعم می‌کند و هم از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌نماید؛ زیرا خصوصیات آنتی‌اکسیدان این ماده غذایی به بهبود و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. برای بهره‌مندی بیشتر از ماده فعال سیر یعنی آلیسین، آن را خرد کنید و قبل از پخت آن، کمی در معرض هوا قرار دهید.
  • پیاز: مواد شیمیایی ضدالتهاب پیاز باعث می‌شود که اشک خوشحالی بریزید. این ماده کورستین نام دارد. مزایای کورستین عبارت‌اند از تسکین آرتروز، کاهش ریسک سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و تقویت سیستم ایمنی.
در نهایت باید بگوییم رنگ سبزیجات تنها یک نشانه از محتوای آن‌ها است و به یاد داشته باشید، سفید هم جزو رنگ‌ها محسوب می‌شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان